Vendex KBB NV

P E R S B E R I C H T

Huismerk Frendz wordt gezicht van nieuwe afdeling

V&D geeft speelgoed weer de ruimte

V&D brengt een volwaardige speelgoedafdeling terug in het warenhuis. De afgelopen twaalf maanden is intensief gewerkt aan het opzetten en invullen van een nieuw concept, waarin speelgoed onder het huismerk Frendz beeldbepalend is. Daarmee onderscheidt V&D zich nadrukkelijk van andere speelgoedaanbieders. De nieuwe speelgoedafdeling is vanaf 2 november in alle zestig V&D-vestigingen te vinden.

Consumenten verwachten bij V&D (het grootste warenhuis van Nederland) een aantrekkelijk assortiment speelgoed aan te treffen. In de afgelopen jaren is dat maar voor een deel het geval geweest. Speelgoed was niet meer twaalf maanden per jaar in het assortiment opgenomen, maar werd alleen in de Sinterklaas- en kerstperiode aangeboden.

V&D heeft besloten het roer radicaal om te gooien. In het nieuwe warenhuisconcept dat V&D momenteel aan het opbouwen is, wordt een volwaardige speelgoedafdeling een van de pijlers. Uitgangspunt in de nieuwe filosofie is dat de klant het hele jaar door bij V&D kwalitatief uitstekend speelgoed moet kunnen kopen voor een aantrekkelijke prijs.

Nieuw en exclusief bij V&D: eigen speelgoedmerk Frendz Het nieuwe concept is opgebouwd rond vier thema's: jongens, meisjes, early learning en dieren. Elk van deze vier "werelden" biedt een veelzijdig assortiment, met een compleet aanbod van onder meer de populaire topmerken Lego, Fisher Price, Playmobil, Barbie en K'nex. Het assortiment zal voor circa een kwart bestaan uit speelgoed en speeltjes die in eigen huis zijn ontworpen en gestileerd of die exclusief voor V&D onder eigen label worden vervaardigd: stoffen of pluchen fantasiefiguren, vingerpoppetjes, beesten en speelgoed van hout of een combinatie van hout en pluche, houten speelsetjes, wipkippen etc.

Voor deze artikelen is huislabel Frendz gekozen, zodat voor de klant onmiddellijk herkenbaar is dat het hier om een serie producten gaat, die uitsluitend bij V&D te koop is. Het label sluit ook aan bij het Frendz-merk dat V&D gebruikt voor het eigen assortiment baby- en kinderkleding. De prijs-kwaliteitverhouding van het huislabel is uitstekend en positioneert V&D als scherpe concurrent van de traditionele speelgoedwinkels. Frendz moet als spil van de speelgoedafdeling een belangrijke omzetgenerator worden.

In de grootste V&D-vestigingen zal maximaal 230 m² verkoopvloer voor speelgoed beschikbaar zijn; in de kleinste winkels circa 40 m². Tijdens de Sinterklaas- en kerstperiode zal extra verkoopruimte worden toegevoegd, zodat speelgoed in dit belangrijke seizoen weer dominant in het warenhuis aanwezig is.

Aan de inrichting van de speelgoedafdeling wordt veel zorg besteed, waarbij de kernwoorden emotie, beleving en fun zijn. Leuke extra's moeten de afdeling hun eigen karakteristiek geven. Zo is op de vloer van de grotere vestigingen een parcours gepland waarop kinderen met een driewieler een rondje kunnen rijden. Voor meisjes komt er een poppenhoek en voor jongens een bak waarin radiografisch bestuurde auto's rond racen. Ook is er ruimte voor speciale thema's.

Het nieuwe speelgoedconcept sluit perfect aan op het spellenconcept van V&D. Op dit moment is V&D al de belangrijkste aanbieder van bordspellen in Nederland.

Amsterdam, 25 oktober 2005