Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 25 oktober 2005

Omzet thuiswinkels naar ¤ 1,6 miljard, stijging 22%

Nederland koploper internetbesteding in Europa

De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2005 gestegen naar ¤ 1,61 miljard, een stijging van 22,1% ten opzichtee van de eerste helft van 2004. De stijging is nagenoeg volledig toe te schrijven aan de stijging van online consumentenbestedingen die met 37% groeide naar ruim ¤ 1,,01 miljard. Ruim 66% van de omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt (internet, catalogus, post, telefoon, etc.) wordt inmiddels via internet gerealiseerd. Nederland is daarmee koploper in Europa.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De cijfers over de eerste helft van 2005 tonen de grote mate van vertrouwen van consumenten in het thuiswinkelen in het algemeen en in het kopen via internet in het bijzonder. Opvallend is de neergang van -3,7% in de non-food detailhandel in eerste helft van in 2005 vergelijking met 9,2% groei van verkoop van producten via thuiswinkelen en 22% via internet.

Het aandeel van het thuiswinkelkanaal binnen de detailhandel neemt gestaag toe en de verwachting is dat het einde van deze stijging -met het groeiende consumentenvertrrouwen- nog lang niet in zicht is', aldus Jongen.

Thuiswinkelen versus detailhandel
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2005 is met ruim 22,1% (tegen 13,5% in 2004) meer dan opvallend te noemen. Volgens het CBS daalde de omzet van de reguliere detailhandel in de eerste helft van 2005 met -2,8%.

Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2005 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 4,3% (3,6% in 2004). Daarbij dient aangetekend te worden dat bij de Nederlandse detailhandelsomzet food en non-food zijn inbegrepen en bij de thuiswinkelbranche ook de omzetten van online reizen, tickets en verzekeringen.

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De 250 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen ruim 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.

Omzetontwikkeling thuiswinkelbranche in miljarden euro's per jaar

1998:
¤ 1,01
1999:
¤ 1,23
2000:
¤ 1,52
2001:
¤ 1,,84
2002:
¤ 2,20
2003:
¤ 2,50
2004:
¤ 2,84>
2005-1:
¤ 1,61

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet. In de eerste helft van 2005 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ¤ 1,1 miljard, een stijging van 37% ten opzichte van de eerste helft van 2004. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.

Producten via thuiswinkelen naar bijna 4,7% van non-food detailhandel De omzetstijging van verkoop van producten via thuiswinkelen (alle kanalen) bedroeg in de eerste helft 9,2%. De omzetstijging van verkoop van producten via internet bedroeg in deze periode 22%. Non-food detailhandel (=producten) daalde in deze periode volgens het CBS met -3,7%.

Het aandeel van de verkoop van producten in de thuiswinkelbranche ten opzichte van de non-food (= producten) detailhandel bedraagt nu 4,68% (4,3% in 2004). Het aandeel van de via internet verkochte producten ten opzichte van de non-food detailhandel bedraagt nu 2,15% (1,75% in 2004).

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van 250 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht