Vereniging Nederlandse Gemeenten

Gezamenlijk pleidooi decentrale overheden voor kilometerheffing

De Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV), het Interprovinciaal Overleg (IPO), de vier grote steden - verenigd in de G4 - en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) houden in een recente brief aan de Tweede Kamer een gezamenlijk pleidooi voor het zo snel mogelijk invoeren van prijsbeleid.

Heffing per kilometer Prijsbeleid houdt in dat er een heffing per gereden kilometer komt, in plaats van de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting op (de aanschaf van) Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Hiermee wordt dus niet langer het bezit maar het gebruik van de auto belast.

Veel voordelen Het invoeren van een 'prijs per kilometer' heeft de volgende voordelen:
* het is rechtvaardiger voor de burger
* het helpt de burger bij het maken van rationele keuzes voor wijzen van vervoer
* het zorgt voor een betere benutting van het integrale verkeersnetwerk
* het biedt aanknopingspunten voor verbetering van de luchtkwaliteit

Breed draagvlak voor prijsbeleid Het huidige kabinet schuift in zijn Nota Mobiliteitt het besluit om al of niet over te gaan op prijsbeleid door naar een volgende kabinetsperiode. De decentrale overheden wijzen de Tweede Kamer erop dat er momenteel een breed maatschappelijk draagvlak is voor het invoeren van prijsbeleid. Zij doen daarom een beroep op de Kamer om juist nù een besluit te nemen, en om zo spoedig mogelijk over te gaan op de kilometerheffing.
* Gezamenlijke visie prijsbeleid : Brief SKVV, IPO, G4 en VNG aan Tweede Kamer Pdf, 240 kB
* VNG-net dossier over Prijsbeleid