Gezamenlijk pleidooi decentrale overheden voor kilometerheffing
De Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV), het
Interprovinciaal Overleg (IPO), de vier grote steden - verenigd in de
G4 - en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) houden in een
recente brief aan de Tweede Kamer een gezamenlijk pleidooi voor het zo
snel mogelijk invoeren van prijsbeleid.
Heffing per kilometer
Prijsbeleid houdt in dat er een heffing per gereden kilometer komt,
in plaats van de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting op (de
aanschaf van) Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Hiermee wordt
dus niet langer het bezit maar het gebruik van de auto belast.
Veel voordelen
Het invoeren van een 'prijs per kilometer' heeft de volgende
voordelen:
* het is rechtvaardiger voor de burger
* het helpt de burger bij het maken van rationele keuzes voor wijzen
van vervoer
* het zorgt voor een betere benutting van het integrale
verkeersnetwerk
* het biedt aanknopingspunten voor verbetering van de luchtkwaliteit
Breed draagvlak voor prijsbeleid
Het huidige kabinet schuift in zijn Nota Mobiliteitt het besluit om al
of niet over te gaan op prijsbeleid door naar een volgende
kabinetsperiode. De decentrale overheden wijzen de Tweede Kamer erop
dat er momenteel een breed maatschappelijk draagvlak is voor het
invoeren van prijsbeleid. Zij doen daarom een beroep op de Kamer om
juist nù een besluit te nemen, en om zo spoedig mogelijk over te gaan
op de kilometerheffing.
* Gezamenlijke visie prijsbeleid : Brief SKVV, IPO, G4 en VNG aan
Tweede Kamer Pdf, 240 kB
* VNG-net dossier over Prijsbeleid