Vacatures
Klant koning bij streekvervoer in provincie Utrecht
26-10-2005 -
Provincie Utrecht maakt nieuwe afspraken met BBA en Connexxion
De provincie Utrecht heeft met streekvervoerders BBA en Connexxion
nieuwe afspraken gemaakt. In ruil voor verlenging van de provinciale
vergunning met twee jaar besteden de openbaar vervoerbedrijven extra
aandacht aan de kwaliteit van de dienstverlening. De reizigers krijgen
daarbij zelf een belangrijke stem. Hun oordeel wordt bepalend voor een
antwoord op de vraag: verdient deze vervoerder wel een financiële
bonus?
GS hebben besloten om de vergunningen voor het openbaar vervoer in de
gebieden Zuidwest Utrecht (Oudewater, Lopik e.o), Noordwest Utrecht
(Ronde Venen, Woerden e.o) en Wijk bij Duurstede te verlengen. De
betrokken streekvervoerders BBA en Connexxion rijden in deze gebieden
twee jaar langer, namelijk van december 2006 tot december 2008. Reden
is dat op deze manier de mogelijkheid ontstaat om twee grote
concessiegebieden te maken in West- en Oost Utrecht.. Een belangrijk
voordeel van grotere gebieden voor de streekvervoerders is in elk
geval dat gemakkelijker geïnvesteerd kan worden in nieuwe
voorzieningen, zoals online informatiesystemen over de reistijden van
de bussen.
De provincie Utrecht heeft de onderhandelingen met de
streekvervoerders aangegrepen om aanvullende wensen in te brengen voor
het nieuwe contract. Met de bedoeling dat de service verder wordt
verbeterd en dat de reizigers in de provincie hiervan de vruchten
plukken. De belangrijkste afspraken waarmee BBA en Connexxion akkoord
zijn gegaan, zijn:
Verbetering van de bussen
Connexxion voert verbeteringen door vanaf januari 2006. Alle bussen in
het wagenpark die rondrijden in Wijk bij Duurstede en Zuidwest Utrecht
worden dan voorzien van roetfilters. BBA rijdt in Noordwest Utrecht al
sinds het begin van de concessie met bussen voorzien van roetfilters.
Tegelijkertijd worden ook alle bussen in Oost-Utrecht, gereden door
Stadsvervoer Nederland, voorzien van roetfilters. Op deze wijze wordt
het gehele wagenpark voor de provinciale concessies voorzien van
roetfilters.
Scherper zicht op rijtijden
Voor reizigers altijd een belangrijke vraag: komt de bus wel op tijd?
Afgesproken is dat de vervoerders vanaf nu scherper controle
uitoefenen op de feitelijke rijtijden op alle buslijnen. Hiervoor
wordt gebruik gemaakt van meters die in de bussen zijn geïnstalleerd.
Dit levert rechtstreeks informatie op, die aan de provincie Utrecht
wordt gerapporteerd. Dit is nieuw omdat tot nu toe de provincie
Utrecht als vergunningverlener tot nu toe enkel informatie kreeg over
uitgevallen ritten en vertragingen die door de chauffeurs aan de
meldkamer waren doorgegeven.
Extra informatie bij de haltes
De haltes langs de buslijnen in de drie gebieden worden voorzien van
extra informatie die in een herkenbare vormgeving wordt gegoten. In de
bushokjes bij de haltes komt een kastje, waarin te zien zal zijn: de
vertrektijden van de bus, een plattegrond van de omgeving, een kaart
van alle lijnen (inclusief de overstappunten) en de haltes van de
betreffende buslijn met opstappunten. Voor plaatsing van deze
informatiekastjes bij de haltes langs de provinciale wegen heeft de
provincie de benodigde financiën gereserveerd. Het streven is om dit
medio 2006 afgerond te hebben.
Sociale veiligheid in de bus
De bus moet een veilige omgeving zijn voor de reizigers en dat ook
blijven. Uit preventief oogpunt heeft de provincie Utrecht daarom aan
de streekvervoerders gevraagd om samen met Stadsvervoer Nederland een
plan te maken, waarmee de sociale veiligheid zo goed mogelijk
gewaarborgd blijft. Dit plan is in januari 2006 gereed en bevat
maatregelen die in 2006 worden uitgevoerd. Daarbij wordt aandacht
besteed aan zaken als veiligheidsinstructies voor de chauffeur; inzet
van controlerend personeel en beveiligingscamera's.
Versterking imago openbaar vervoer
Het openbaar vervoer verdient het om goed onder de aandacht te blijven
als een aantrekkelijk alternatief voor de auto. De provincie heeft
daarom met de vervoerders afgesproken dat zij een gezamenlijk plan
ontwikkelen met imagoversterkende maatregelen. Ook dit plan is gereed
in januari 2006 en direct operationeel vanaf begin volgend jaar. De
provincie Utrecht stelt hiervoor zelf geld beschikbaar.
Klant is koning
De provincie vindt het belangrijk dat de reizigers invloed kunnen
uitoefenen op de waardering van het vervoersbedrijf. Met BBA en
Connexxion wordt een afspraak gemaakt over invoering van een
zogenaamde bonus-regeling. Deze maakt het mogelijk dat de vervoerders
extra subsidie van de provincie ontvangen, wanneer een bepaalde
doelstelling wordt gehaald. Deze stimulerende regeling wordt nu in het
contract met BBA en Connexxion gekoppeld aan de mening van de
reiziger, in de zogenaamde `klantenbarometer'. Dit is een jaarlijks
onderzoek onder busreizigers waarin de reiziger zijn mening kan geven
over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Gedacht kan worden aan het
behalen van een rapportcijfer op het gebied van punctualiteit. In
overleg met de vervoerbedrijven worden dit verder uitgewerkt. De
reiziger krijgt met deze systematiek directe invloed op de beoordeling
van het vervoerbedrijf. Deze maatregel gaat in december 2005 in.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 - 258 3196
Laatst gewijzigd op 27-10-2005. Paginabeheer: Ron van Dopperen
Provincie Utrecht