Provincie Utrecht

Vacatures

Klant koning bij streekvervoer in provincie Utrecht

26-10-2005 -

Provincie Utrecht maakt nieuwe afspraken met BBA en Connexxion

De provincie Utrecht heeft met streekvervoerders BBA en Connexxion nieuwe afspraken gemaakt. In ruil voor verlenging van de provinciale vergunning met twee jaar besteden de openbaar vervoerbedrijven extra aandacht aan de kwaliteit van de dienstverlening. De reizigers krijgen daarbij zelf een belangrijke stem. Hun oordeel wordt bepalend voor een antwoord op de vraag: verdient deze vervoerder wel een financiële bonus?

GS hebben besloten om de vergunningen voor het openbaar vervoer in de gebieden Zuidwest Utrecht (Oudewater, Lopik e.o), Noordwest Utrecht (Ronde Venen, Woerden e.o) en Wijk bij Duurstede te verlengen. De betrokken streekvervoerders BBA en Connexxion rijden in deze gebieden twee jaar langer, namelijk van december 2006 tot december 2008. Reden is dat op deze manier de mogelijkheid ontstaat om twee grote concessiegebieden te maken in West- en Oost Utrecht.. Een belangrijk voordeel van grotere gebieden voor de streekvervoerders is in elk geval dat gemakkelijker geïnvesteerd kan worden in nieuwe voorzieningen, zoals online informatiesystemen over de reistijden van de bussen.

De provincie Utrecht heeft de onderhandelingen met de streekvervoerders aangegrepen om aanvullende wensen in te brengen voor het nieuwe contract. Met de bedoeling dat de service verder wordt verbeterd en dat de reizigers in de provincie hiervan de vruchten plukken. De belangrijkste afspraken waarmee BBA en Connexxion akkoord zijn gegaan, zijn:

Verbetering van de bussen
Connexxion voert verbeteringen door vanaf januari 2006. Alle bussen in het wagenpark die rondrijden in Wijk bij Duurstede en Zuidwest Utrecht worden dan voorzien van roetfilters. BBA rijdt in Noordwest Utrecht al sinds het begin van de concessie met bussen voorzien van roetfilters. Tegelijkertijd worden ook alle bussen in Oost-Utrecht, gereden door Stadsvervoer Nederland, voorzien van roetfilters. Op deze wijze wordt het gehele wagenpark voor de provinciale concessies voorzien van roetfilters.

Scherper zicht op rijtijden
Voor reizigers altijd een belangrijke vraag: komt de bus wel op tijd? Afgesproken is dat de vervoerders vanaf nu scherper controle uitoefenen op de feitelijke rijtijden op alle buslijnen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van meters die in de bussen zijn geïnstalleerd. Dit levert rechtstreeks informatie op, die aan de provincie Utrecht wordt gerapporteerd. Dit is nieuw omdat tot nu toe de provincie Utrecht als vergunningverlener tot nu toe enkel informatie kreeg over uitgevallen ritten en vertragingen die door de chauffeurs aan de meldkamer waren doorgegeven.

Extra informatie bij de haltes
De haltes langs de buslijnen in de drie gebieden worden voorzien van extra informatie die in een herkenbare vormgeving wordt gegoten. In de bushokjes bij de haltes komt een kastje, waarin te zien zal zijn: de vertrektijden van de bus, een plattegrond van de omgeving, een kaart van alle lijnen (inclusief de overstappunten) en de haltes van de betreffende buslijn met opstappunten. Voor plaatsing van deze informatiekastjes bij de haltes langs de provinciale wegen heeft de provincie de benodigde financiën gereserveerd. Het streven is om dit medio 2006 afgerond te hebben.

Sociale veiligheid in de bus
De bus moet een veilige omgeving zijn voor de reizigers en dat ook blijven. Uit preventief oogpunt heeft de provincie Utrecht daarom aan de streekvervoerders gevraagd om samen met Stadsvervoer Nederland een plan te maken, waarmee de sociale veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd blijft. Dit plan is in januari 2006 gereed en bevat maatregelen die in 2006 worden uitgevoerd. Daarbij wordt aandacht besteed aan zaken als veiligheidsinstructies voor de chauffeur; inzet van controlerend personeel en beveiligingscamera's.

Versterking imago openbaar vervoer
Het openbaar vervoer verdient het om goed onder de aandacht te blijven als een aantrekkelijk alternatief voor de auto. De provincie heeft daarom met de vervoerders afgesproken dat zij een gezamenlijk plan ontwikkelen met imagoversterkende maatregelen. Ook dit plan is gereed in januari 2006 en direct operationeel vanaf begin volgend jaar. De provincie Utrecht stelt hiervoor zelf geld beschikbaar.

Klant is koning
De provincie vindt het belangrijk dat de reizigers invloed kunnen uitoefenen op de waardering van het vervoersbedrijf. Met BBA en Connexxion wordt een afspraak gemaakt over invoering van een zogenaamde bonus-regeling. Deze maakt het mogelijk dat de vervoerders extra subsidie van de provincie ontvangen, wanneer een bepaalde doelstelling wordt gehaald. Deze stimulerende regeling wordt nu in het contract met BBA en Connexxion gekoppeld aan de mening van de reiziger, in de zogenaamde `klantenbarometer'. Dit is een jaarlijks onderzoek onder busreizigers waarin de reiziger zijn mening kan geven over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Gedacht kan worden aan het behalen van een rapportcijfer op het gebied van punctualiteit. In overleg met de vervoerbedrijven worden dit verder uitgewerkt. De reiziger krijgt met deze systematiek directe invloed op de beoordeling van het vervoerbedrijf. Deze maatregel gaat in december 2005 in.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 - 258 3196

Laatst gewijzigd op 27-10-2005. Paginabeheer: Ron van Dopperen