Fontys


Fontys Hogescholen installeert lector Educatieve functies van ICT

Dr. Piet Kommers is vandaag geïnstalleerd als lector `Educatieve functies van ICT'. Zijn lectoraat is verbonden aan Fontys Lerarenopleiding Sittard. De titel van zijn oratie luidt `De les begint: mobieltjes aan!'.
donderdag 27 oktober 2005 door Femke Huvenaars In zijn oratie gaat Kommers in de functies die personal digital assistants (pda's) in de toekomst in het onderwijs zullen krijgen. Het basisidee is dat ICT dwingt tot een nieuwe kijk op het onderwijs en dat de toepassing van de mobiele telefoon in het onderwijs leidt tot een flexibelere inzet van ICT. Studenten kunnen via hun mobiele telefoon makkelijk communiceren over de lesstof en met elkaar. Mobieltjes zijn daarom ideaal voor netwerkend leren, een vorm van leren waarbij studenten leren van elkaar en zich aan elkaar optrekken. Dit heeft ook gevolgen voor de rol van de docent, die wordt meer de coach van het leerproces dan de doorgever van kennis.

Piet Kommers is een van de twee lectoren van het lectoraat Educatieve functies van ICT dat verbonden is aan Fontys Lerarenopleiding Sittard. De tweede lector, Peter Sloep hield zijn oratie in februari 2004. Het lectoraat richt zich op de vernieuwing van leren en onderwijzen met behulp van ict. Centraal daarbij staat het onderwijskundig gebruik van draadloos verbonden pda's en de tablet-pc. Flexibiliteit en zelfstandigheid van de student krijgen daarbij nieuwe kansen. Het lectoraat beoogt een impuls te geven aan de onderwijskundige toepassing van virtual reality bij scholing en opleiding. Softwarematige leergereedschappen zoals simulaties, het in kaart brengen van kennis en web-applicaties voor lerende gemeenschappen zijn daarbij van belang.

Dr. Piet Kommers voltooide in 1980 zijn studie Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. In 1982 trad hij in dienst van de Universiteit Twente, waar hij in 1991 zijn doctorstitel behaalde. Momenteel is hij als universitair hoofddocent verbonden aan de faculteit Gedragswetenschappen van Universiteit Twente. Zijn publicaties richten zich op onderzoek en ontwerp van geavanceerde media voor training en onderwijs. Hij is lid van redacties van internationale tijdschriften en congresorganisaties. Hij ontving een ereprofessoraat door het UNESCO-Instituut voor Samenwerking in Oost-Europese Onderwijsresearch te Kiev en een eredoctoraat door de Capital Normal University te Peking.