Gemeente Breda

Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 vastgesteld

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 vastgesteld. Voor 2006 is een bedrag van 1.755.000 opgenomen voor de realisatie van maatregelen uit het verkeersplan.

De basis voor het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 is het beleid zoals dat is opgenomen in het Verkeersplan stap 3. Het programma kent vier thema's: stedelijk hoofdwegennet, infrastructuur, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.

Doorstromingsmaatregelen stadsontsluitingswegen (stedelijk hoofdwegennet)

Stadsontsluitingswegen hebben als taak het grootste deel van de groei van het autoverkeer op te vangen. Op een aantal wegvlakken en kruispunten zijn echter capaciteitsproblemen of zijn deze problemen op korte termijn te verwachten. Om de functie van bijvoorbeeld de Claudius Prinsenlaan als stadsontsluitingsweg te waarborgen, is verbetering van de doorstroming noodzakelijk. In 2006 wordt vooral onderzoek gedaan naar de aard en omvang van de problemen en de mogelijke richting en randvoorwaarden voor een oplossing. Hiervoor is 50.000 opgenomen.

Infrastructuur

Conform eerdere afspraken is in het Uitvoeringsprogramma 2006 een bedrag van 100.000 opgenomen als bijdrage aan het project herinrichting Boschstraat. Tevens is een substantieel deel van de gelden opgenomen voor fietsvoorzieningen (ontbrekende fietsschakels), namelijk 160.000.Voor de kruising Rijsbergseweg Effen is 400.000 gereserveerd. Met een bijdrage van de provincie ( 300.000) wordt deze kruising aangepakt.

Openbaar Vervoer

Om de dienstverlening aan reizigers te verbeteren wordt een aantal sterhalten aangelegd. De aanleg van de sterhalten Heksenwiellaan (Haagse Beemden), Valkeniersplein (Ginneken), Groenedijk (Hoge Vucht) en Dr. Struyckenplein start medio volgend jaar, als het straatmeubilair, dat voor deze halten is bedoeld, beschikbaar is. Omdat de sterhaltes het nieuwe, eigentijdse gezicht zijn van het openbaar vervoer, zijn extra maatregelen nodig om de beoogde kwaliteit op het gebied van herkenbaarheid te realiseren.

Verkeersveiligheid

Op het gebied van verkeersveiligheid is, evenals voorgaande jaren, het doel voor 2010: 30% minder dodelijke verkeersslachtoffers en 25% minder ziekenhuisslachtoffers ten opzichte van 1998. Hiertoe zal de komende jaren blijvend moeten worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Daarbij is het streven zoveel mogelijk gebruik te maken van subsidiemogelijkheden.

Aanpak verkeersveiligheid Graaf Hendrik III-laan De verkeersonveiligheid op de Graaf Hendrik III laan nabij de Langendijk wordt nader bestudeerd en voor oplossing van dit vraagstuk is 75.000 uitgetrokken om de vormgeving te verbeteren.

Hoge Vucht Noordoost veiligverkeersmaatregelen
Gedurende 5 jaar wordt jaarlijks een bedrag van 50.000 opgenomen in de Uitvoeringsprogramma's Verkeer en Vervoer (2005 t/m 2009) voor het uitvoeren van maatregelen op het gebied van veilig verkeer in Breda Noordoost.

Breda, 27 oktober 2005

Te downloaden:

* Uitvoeringsprogramma_Verkeer&Vervoer 2006.pdf