Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft het
Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 vastgesteld. Voor 2006 is
een bedrag van 1.755.000 opgenomen voor de realisatie van maatregelen
uit het verkeersplan.
De basis voor het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 is het
beleid zoals dat is opgenomen in het Verkeersplan stap 3. Het
programma kent vier thema's: stedelijk hoofdwegennet, infrastructuur,
openbaar vervoer en verkeersveiligheid.
Doorstromingsmaatregelen stadsontsluitingswegen
(stedelijk hoofdwegennet)
Stadsontsluitingswegen hebben als taak het grootste deel van de groei
van het autoverkeer op te vangen. Op een aantal wegvlakken en
kruispunten zijn echter capaciteitsproblemen of zijn deze problemen op
korte termijn te verwachten. Om de functie van bijvoorbeeld de
Claudius Prinsenlaan als stadsontsluitingsweg te waarborgen, is
verbetering van de doorstroming noodzakelijk. In 2006 wordt vooral
onderzoek gedaan naar de aard en omvang van de problemen en de
mogelijke richting en randvoorwaarden voor een oplossing. Hiervoor is
50.000 opgenomen.
Infrastructuur
Conform eerdere afspraken is in het Uitvoeringsprogramma 2006 een
bedrag van 100.000 opgenomen als bijdrage aan het project
herinrichting Boschstraat. Tevens is een substantieel deel van de
gelden opgenomen voor fietsvoorzieningen (ontbrekende fietsschakels),
namelijk 160.000.Voor de kruising Rijsbergseweg Effen is 400.000
gereserveerd. Met een bijdrage van de provincie ( 300.000) wordt deze
kruising aangepakt.
Openbaar Vervoer
Om de dienstverlening aan reizigers te verbeteren wordt een aantal
sterhalten aangelegd. De aanleg van de sterhalten Heksenwiellaan
(Haagse Beemden), Valkeniersplein (Ginneken), Groenedijk (Hoge Vucht)
en Dr. Struyckenplein start medio volgend jaar, als het
straatmeubilair, dat voor deze halten is bedoeld, beschikbaar is.
Omdat de sterhaltes het nieuwe, eigentijdse gezicht zijn van het
openbaar vervoer, zijn extra maatregelen nodig om de beoogde kwaliteit
op het gebied van herkenbaarheid te realiseren.
Verkeersveiligheid
Op het gebied van verkeersveiligheid is, evenals voorgaande jaren, het
doel voor 2010: 30% minder dodelijke verkeersslachtoffers en 25%
minder ziekenhuisslachtoffers ten opzichte van 1998. Hiertoe zal de
komende jaren blijvend moeten worden geïnvesteerd in
verkeersveiligheid. Daarbij is het streven zoveel mogelijk gebruik te
maken van subsidiemogelijkheden.
Aanpak verkeersveiligheid Graaf Hendrik III-laan
De verkeersonveiligheid op de Graaf Hendrik III laan nabij de
Langendijk wordt nader bestudeerd en voor oplossing van dit vraagstuk
is 75.000 uitgetrokken om de vormgeving te verbeteren.
Hoge Vucht Noordoost veiligverkeersmaatregelen
Gedurende 5 jaar wordt jaarlijks een bedrag van 50.000 opgenomen in de
Uitvoeringsprogramma's Verkeer en Vervoer (2005 t/m 2009) voor het
uitvoeren van maatregelen op het gebied van veilig verkeer in Breda
Noordoost.
Breda, 27 oktober 2005
Te downloaden:
* Uitvoeringsprogramma_Verkeer&Vervoer 2006.pdf
Gemeente Breda