Gemeente Doetinchem

Verbetering beveiliging Doetinchemse spoorwegovergangen


- 27 oktober 2005-
De gemeente Doetinchem heeft 24 spoorwegovergangen waarvan er zeven niet beveiligd zijn met een zogenaamde ahob (automatische halve overwegbomen). Deze overgangen hebben een klaphek of andreaskruis. Het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem heeft de beveiliging van deze spoorwegovergangen nu in zijn totaliteit onder de loep genomen en komt tot -deels nieuwe- besluiten over de beveiligingsmaatregelen.

Meest in het oog springen het handhaven van het besluit om het klaphek aan de Wielstraat te sluiten met als alternatief een fietspad langs het spoor en het besluit om de Ooijmanlaan te beveiligen met extra borden en snelheidsremmers in plaats van een ahob.

Extra borden en snelheidsremmers bij overweg Ooijmanlaan De overweg aan de onverharde Ooijmanlaan, waar in mei 2004 een zeer ernstig ongeval plaatsvond, heeft voornamelijk een functie voor aanwonenden en voor recreatief gebruik. Hoewel de overweg betrekkelijk weinig wordt gebruikt, is afsluiten met name voor de bewoners onwenselijk. Inmiddels geldt al wel een verbod voor doorgaand gemotoriseerd verkeer op de Ooijmanlaan en is er fors gesnoeid in de beplanting zodat er beter zicht is op de overgang. Het college heeft nu besloten daarbij nog extra borden te plaatsen en snelheidsremmers aan te brengen, om zo hard rijden onmogelijk te maken. De kosten van de extra maatregelen bedragen circa EUR 20.000,-. Het college is van mening dat, gezien de aard en het gebruik van de overweg, bovenstaande maatregelen de veiligheid op de overweg voldoende waarborgen. Het college ziet daarmee af van de plaatsing van een EUR 500.000,- kostende ahob-installatie op de overweg.

Fietspad in plaats van klaphek Wielstraat
Het eerdere collegebesluit om het klaphek aan de Wielstraat te sluiten en hiervoor in de plaats een fietspad aan te leggen langs het spoor tussen de overweg en de Europaweg blijft in stand. Prorail betaalt de kosten voor de aanleg van dit fietspad, waardoor de gemeente circa EUR 200.000,- bespaart op reeds verleende kredieten. De overweg aan de Wielstraat wordt momenteel dagelijks door enkele honderden fietsers gebruikt. Vanwege het hoge ongevalsrisico voor de gebruikers is besloten de overgang af te sluiten. Het college is van mening dat het aan te leggen fietspad een prima alternatief is, aangezien de meeste gebruikers de overgang gebruiken als verbinding tussen de wijk Dichteren en het centrum. De benodigde procedures voor de afsluiting en aanleg worden binnenkort gestart.

Situatie overige spoorwegovergangen ongewijzigd Voor de overige spoorwegovergangen geldt dat de situatie hier blijft zoals hij nu is. Het betreft het klaphek Mullepad, twee particuliere overwegen in Gaanderen en een in Wehl en de Dassenboomse Allee in Wehl. Een eerder besluit om de klaphekovergang aan het Mullepad te sluiten, wordt door het college teruggedraaid. Het Mullepad maakt onderdeel uit van een kerkepad. Het gebruik is gering en bestaat voornamelijk uit voetgangers. Wel zal Prorail het hekwerk naast het klaphek herstellen. De beveiligings van de reizigersoversteek op het station Terborgseweg wordt nog dit jaar uitgevoerd. De werkzaamheden betreffen ook voorzieningen om de sluitingstijd van de overweg te bekorten.