Verbetering beveiliging Doetinchemse spoorwegovergangen
- 27 oktober 2005-
De gemeente Doetinchem heeft 24 spoorwegovergangen waarvan er zeven
niet beveiligd zijn met een zogenaamde ahob (automatische halve
overwegbomen). Deze overgangen hebben een klaphek of andreaskruis. Het
college van burgemeester en wethouders van Doetinchem heeft de
beveiliging van deze spoorwegovergangen nu in zijn totaliteit onder de
loep genomen en komt tot -deels nieuwe- besluiten over de
beveiligingsmaatregelen.
Meest in het oog springen het handhaven van het besluit om het klaphek
aan de Wielstraat te sluiten met als alternatief een fietspad langs
het spoor en het besluit om de Ooijmanlaan te beveiligen met extra
borden en snelheidsremmers in plaats van een ahob.
Extra borden en snelheidsremmers bij overweg Ooijmanlaan
De overweg aan de onverharde Ooijmanlaan, waar in mei 2004 een zeer
ernstig ongeval plaatsvond, heeft voornamelijk een functie voor
aanwonenden en voor recreatief gebruik. Hoewel de overweg betrekkelijk
weinig wordt gebruikt, is afsluiten met name voor de bewoners
onwenselijk. Inmiddels geldt al wel een verbod voor doorgaand
gemotoriseerd verkeer op de Ooijmanlaan en is er fors gesnoeid in de
beplanting zodat er beter zicht is op de overgang. Het college heeft
nu besloten daarbij nog extra borden te plaatsen en snelheidsremmers
aan te brengen, om zo hard rijden onmogelijk te maken. De kosten van
de extra maatregelen bedragen circa EUR 20.000,-. Het college is van
mening dat, gezien de aard en het gebruik van de overweg, bovenstaande
maatregelen de veiligheid op de overweg voldoende waarborgen. Het
college ziet daarmee af van de plaatsing van een EUR 500.000,-
kostende ahob-installatie op de overweg.
Fietspad in plaats van klaphek Wielstraat
Het eerdere collegebesluit om het klaphek aan de Wielstraat te sluiten
en hiervoor in de plaats een fietspad aan te leggen langs het spoor
tussen de overweg en de Europaweg blijft in stand. Prorail betaalt de
kosten voor de aanleg van dit fietspad, waardoor de gemeente circa EUR
200.000,- bespaart op reeds verleende kredieten. De overweg aan de
Wielstraat wordt momenteel dagelijks door enkele honderden fietsers
gebruikt. Vanwege het hoge ongevalsrisico voor de gebruikers is
besloten de overgang af te sluiten. Het college is van mening dat het
aan te leggen fietspad een prima alternatief is, aangezien de meeste
gebruikers de overgang gebruiken als verbinding tussen de wijk
Dichteren en het centrum. De benodigde procedures voor de afsluiting
en aanleg worden binnenkort gestart.
Situatie overige spoorwegovergangen ongewijzigd
Voor de overige spoorwegovergangen geldt dat de situatie hier blijft
zoals hij nu is. Het betreft het klaphek Mullepad, twee particuliere
overwegen in Gaanderen en een in Wehl en de Dassenboomse Allee in
Wehl. Een eerder besluit om de klaphekovergang aan het Mullepad te
sluiten, wordt door het college teruggedraaid. Het Mullepad maakt
onderdeel uit van een kerkepad. Het gebruik is gering en bestaat
voornamelijk uit voetgangers. Wel zal Prorail het hekwerk naast het
klaphek herstellen. De beveiligings van de reizigersoversteek op het
station Terborgseweg wordt nog dit jaar uitgevoerd. De werkzaamheden
betreffen ook voorzieningen om de sluitingstijd van de overweg te
bekorten.
Gemeente Doetinchem