Contactpersoon
-
Datum
27 oktober 2005
Ons kenmerk
VW/DGP/S/U.05.2497
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Halfjaarrapportage van NS over de uitvoering van de vervoerconcessie voor
het Hoofdrailnet
Geachte voorzitter,
Bijgaand zend ik u ter kennisname de halfjaarrapportage van NS over de
uitvoering van de concessie voor het Hoofdrailnet. Uit het rapport blijkt
dat de prestaties van NS achterblijven bij de normen, met name de
punctualiteit en de informatievoorziening. Het is niet waarschijnlijk dat
de achterblijvende prestaties in het tweede halfjaar (volledig) kunnen
worden goedgemaakt. De analyse van de problemen in de rapportage vind ik op
het oog onvoldoende overtuigen. Ik vind deze ontwikkeling zeer zorgelijk en
heb de president-directeur om opheldering gevraagd. NS zal snel de
achterliggende oorzaken nader analyseren en de maatregelen meer
inzichtelijk maken. De directie van NS laat zich hierin adviseren door
externe deskundigen, die dit alles onafhankelijk toetsen. Ik wacht dit af
voordat ik mij een oordeel vorm. NS zal mij ook nadere informatie geven ter
onderbouwing van de voorgenomen tariefsverhoging. Met de tot nu toe
verstrekte informatie heb ik niet kunnen vaststellen dat dit voornemen
binnen de grenzen van de concessie is toegestaan.
Op grond van de concessie rapporteert NS binnen twee maanden na afloop van
elk half jaar. Als onderdeel van het reguliere toezicht op de concessie is
de rapportage op 27 september in het kwartaalgesprek met de directie van NS
ambtelijk besproken. Naar aanleiding daarvan heb ik zelf de heer Veenman op
11 oktober de gelegenheid gegeven een en ander toe te lichten. Dit leidt
tot de volgende conclusies:
NS zal nu eerst de directe en de achterliggende oorzaken van de
overschrijding van de normen breed en diepgaand analyseren en mij hierin
inzicht geven.
NS maakt beter inzichtelijk welke maatregelen al genomen zijn en nog
genomen worden en hoe en waarom die maatregelen gaan helpen.
NS plaatst dit binnen de context van de langjarige ontwikkeling van NS,
zowel intern als in samenhang met de beheerder van de infrastructuur, mede
in het licht van de beoogde sturing op output op lange termijn en de in de
concessie verplichte professionalisering van NS. Daarbij wordt ook in beeld
gebracht op welke punten het bedrijf al goede prestaties levert en in
hoeverre activiteiten, management en organisatie al goed lopen.
De directie van NS laat zich hierin adviseren door externe deskundigen, die
dit alles onafhankelijk toetsen. Hun rapport wordt mij ter beschikking
gesteld.
NS zal mij de eerste resultaten op een zodanig tijdstip verstrekken, dat ik
die mee kan wegen in mijn beoordeling van het vervoerplan 2006, dat NS
conform de concessieregels op 1 november aan mij zal aanbieden.
Uiteraard zal ik u te gelegener tijd informeren over het onderzoek en mijn
oordeel daarover.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Mw. Drs. M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat