TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

27 oktober 2005

50 procent van de pilgebruiksters heeft seks ondanks falende anticonceptie

Meer dan de helft van de pilgebruiksters heeft seks terwijl zij weten dat de beschermende werking van de pil is afgenomen en daarmee de kans op een zwangerschap is toegenomen. Bijna 80 procent van deze groep neemt vervolgens geen aanvullende anticonceptiemaatregel, zo blijkt uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door het TNS NIPO1. De meeste vrouwen en mannen zijn zich niet bewust van de situaties waarin de kans op een zwangerschap toeneemt. Terwijl een zwangerschap grote impact heeft op het leven van deze vrouwen en mannen. Daarom is er behoefte aan nieuwe methoden van anticonceptie (eenmaal per maand, eenmaal per drie of vijf jaar) die de kans op fouten of falen van de anticonceptie vermindert.

Het onderzoek laat zien dat vrouwen en mannen zich te weinig bewust zijn, of niet precies weten wat de gevolgen kunnen zijn, wanneer de pil minder betrouwbaar wordt. Terwijl 93 procent van de pilgebruiksters weet dat bij het vergeten van een pil de kans op een zwangerschap toeneemt, weet minder dan 50 procent dat het te laat innemen van de pil (44%), overgeven (77%), en het gebruik van antibiotica (37%) in relatie tot de pil de kans op een eventuele zwangerschap vergroot.

Ruim 82 procent van de vrouwen heeft ervaringen met dit soort situaties. Opvallend is dat de helft van de pilgebruiksters en hun partners toch seks hebben, terwijl ze weten dat de beschermende werking van de pil niet voldoende is. Ondanks de toegenomen kans op een zwangerschap besluit 76 procent van deze mannen en vrouwen geen aanvullende anticonceptie te gebruiken, terwijl de angst voor een zwangerschap negatieve impact heeft op het emotionele leven van zowel vrouwen (67%) als mannen (59%). De impact is nog groter wanneer carrière maken voor deze vrouwen en mannen belangrijk is (resp. 72% en 67%).

Deze bevindingen geven aan dat er behoefte is aan nieuwe methoden van anticonceptie die vrouwen niet kunnen vergeten of waar ze niet meer elke dag aan hoeven te denken. Vrouwen die geregeld een pil vergeten of antibiotica krijgen zouden voor een moderne, niet-dagelijkse methode zoals de anticonceptiering kunnen kiezen. Deze moderne anticonceptiemethoden waar je nog maar eenmaal per week (pleister), eenmaal per maand (ring), eenmaal per drie jaar (staafje), of eenmaal per vijf jaar (spiraal) aan hoeft te denken, hebben als voordeel dat:
* Vrouwen niet meer elke dag aan hun anticonceptie hoeven te denken.
* De toediening van hormonen constanter en veelal lager is.
* Braken en diarree geen invloed hebben op de effectiviteit.
* Gebruik van (sommige) antibiotica geen invloed heeft op de betrouwbaarheid.

Voor elke vrouw is er een anticonceptiemethode die het beste bij haar past. Om er achter te komen welke methode dat is kan zij de anticonceptietest doen op: anticonceptie.nl.

Organon, met gedeelde hoofdkantoren in Oss, Nederland, en Roseland, NJ USA, ontwikkelt, produceert en verkoopt receptplichtige geneesmiddelen die de gezondheid en de kwaliteit van het leven verbeteren. Door een combinatie van onafhankelijke groei en samenwerking met partners streeft Organon ernaar een van de leidende farmaceutische bedrijven te blijven of te worden op elk van de therapeutische gebieden: gynaecologie, psychiatrie en anesthesie. Organon producten worden in meer dan 100 landen op de markt gebracht vanuit meer dan 60 lokale vestigingen. Organon is een farmaceutische business unit van Akzo Nobel, gericht op humane gezondheidszorg.

1 TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, de op drie na grootste marketinginformatiegroep in de wereld. TNS NIPO en haar partners voorzien nationale en internationale organisaties van marktinformatie en analyses, inzicht en advies in meer dan 110 landen wereldwijd. Met een ervaren team en creatieve marketinginformatiespecialisten, brengt TNS NIPO hoge standaard marketingoplossingen voor profit- en non-profitorganisaties in de consumenten business-to-business sector. Download hieronder de resultaten en de achtergronden van het onderzoek:

TNS NIPO Contraceptive Confidence and Consequences Survey 2005 - Survey results (.pps) TNS NIPO Contraceptive Confidence and Consequences Survey 2005 - Background information (.pdf)

2 In het onderzoek werden aan 8531 heteroseksuele mannen en vrouwen tussen 16 en 40 jaar in 14 landen (n > 600 in elk land) vragen gesteld over hun anticonceptiegebruik en ervaringen. Het onderzoek is uitgevoerd gedurende maart en april 2005 met gebruik van computer-assisted web-interviews door TNS NIPO in opdracht van Organon.

3 The European Women on Contraception Survey is uitgevoerd in november 2003 door TNS NIPO en heeft 2250 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 40 jaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje ondervraagd over anticonceptiegebruik.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Carolien Hendrix (tel: 020 522 54 87) van TNS NIPO, of met Lilian van der Heiden (tel: 0412 666 951/ 06 514 034 35), Product PR Manager, NV Organon.