Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
27 oktober 2005
50 procent van de pilgebruiksters heeft seks ondanks falende anticonceptie
Meer dan de helft van de pilgebruiksters heeft seks terwijl zij weten
dat de beschermende werking van de pil is afgenomen en daarmee de kans
op een zwangerschap is toegenomen. Bijna 80 procent van deze groep
neemt vervolgens geen aanvullende anticonceptiemaatregel, zo blijkt
uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door het TNS NIPO1.
De meeste vrouwen en mannen zijn zich niet bewust van de situaties
waarin de kans op een zwangerschap toeneemt. Terwijl een zwangerschap
grote impact heeft op het leven van deze vrouwen en mannen. Daarom is
er behoefte aan nieuwe methoden van anticonceptie (eenmaal per maand,
eenmaal per drie of vijf jaar) die de kans op fouten of falen van de
anticonceptie vermindert.
Het onderzoek laat zien dat vrouwen en mannen zich te weinig bewust
zijn, of niet precies weten wat de gevolgen kunnen zijn, wanneer de
pil minder betrouwbaar wordt. Terwijl 93 procent van de
pilgebruiksters weet dat bij het vergeten van een pil de kans op een
zwangerschap toeneemt, weet minder dan 50 procent dat het te laat
innemen van de pil (44%), overgeven (77%), en het gebruik van
antibiotica (37%) in relatie tot de pil de kans op een eventuele
zwangerschap vergroot.
Ruim 82 procent van de vrouwen heeft ervaringen met dit soort
situaties. Opvallend is dat de helft van de pilgebruiksters en hun
partners toch seks hebben, terwijl ze weten dat de beschermende
werking van de pil niet voldoende is. Ondanks de toegenomen kans op
een zwangerschap besluit 76 procent van deze mannen en vrouwen geen
aanvullende anticonceptie te gebruiken, terwijl de angst voor een
zwangerschap negatieve impact heeft op het emotionele leven van zowel
vrouwen (67%) als mannen (59%). De impact is nog groter wanneer
carrière maken voor deze vrouwen en mannen belangrijk is (resp. 72% en
67%).
Deze bevindingen geven aan dat er behoefte is aan nieuwe methoden van
anticonceptie die vrouwen niet kunnen vergeten of waar ze niet meer
elke dag aan hoeven te denken. Vrouwen die geregeld een pil vergeten
of antibiotica krijgen zouden voor een moderne, niet-dagelijkse
methode zoals de anticonceptiering kunnen kiezen. Deze moderne
anticonceptiemethoden waar je nog maar eenmaal per week (pleister),
eenmaal per maand (ring), eenmaal per drie jaar (staafje), of eenmaal
per vijf jaar (spiraal) aan hoeft te denken, hebben als voordeel dat:
* Vrouwen niet meer elke dag aan hun anticonceptie hoeven te denken.
* De toediening van hormonen constanter en veelal lager is.
* Braken en diarree geen invloed hebben op de effectiviteit.
* Gebruik van (sommige) antibiotica geen invloed heeft op de
betrouwbaarheid.
Voor elke vrouw is er een anticonceptiemethode die het beste bij haar
past. Om er achter te komen welke methode dat is kan zij de
anticonceptietest doen op: anticonceptie.nl.
Organon, met gedeelde hoofdkantoren in Oss, Nederland, en Roseland, NJ
USA, ontwikkelt, produceert en verkoopt receptplichtige geneesmiddelen
die de gezondheid en de kwaliteit van het leven verbeteren. Door een
combinatie van onafhankelijke groei en samenwerking met partners
streeft Organon ernaar een van de leidende farmaceutische bedrijven te
blijven of te worden op elk van de therapeutische gebieden:
gynaecologie, psychiatrie en anesthesie. Organon producten worden in
meer dan 100 landen op de markt gebracht vanuit meer dan 60 lokale
vestigingen. Organon is een farmaceutische business unit van Akzo
Nobel, gericht op humane gezondheidszorg.
1 TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, de op drie na grootste
marketinginformatiegroep in de wereld. TNS NIPO en haar partners
voorzien nationale en internationale organisaties van marktinformatie
en analyses, inzicht en advies in meer dan 110 landen wereldwijd. Met
een ervaren team en creatieve marketinginformatiespecialisten, brengt
TNS NIPO hoge standaard marketingoplossingen voor profit- en
non-profitorganisaties in de consumenten business-to-business sector.
Download hieronder de resultaten en de achtergronden van het
onderzoek:
TNS NIPO Contraceptive Confidence and
Consequences Survey 2005 - Survey results (.pps)
TNS NIPO Contraceptive Confidence and Consequences
Survey 2005 - Background information (.pdf)
2 In het onderzoek werden aan 8531 heteroseksuele mannen en vrouwen
tussen 16 en 40 jaar in 14 landen (n > 600 in elk land) vragen gesteld
over hun anticonceptiegebruik en ervaringen. Het onderzoek is
uitgevoerd gedurende maart en april 2005 met gebruik van
computer-assisted web-interviews door TNS NIPO in opdracht van
Organon.
3 The European Women on Contraception Survey is uitgevoerd in november
2003 door TNS NIPO en heeft 2250 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 40
jaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje ondervraagd
over anticonceptiegebruik.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Carolien Hendrix (tel: 020
522 54 87) van TNS NIPO, of met Lilian van der Heiden (tel: 0412 666
951/ 06 514 034 35), Product PR Manager, NV Organon.
TNS NIPO