Ingezonden persbericht


--- Persbericht ---

Media Republic introduceert Eccky BETA in samenwerking met MSN Uniek virtueel ouderschap: samen een kindje opvoeden via MSN Messenger en je mobiel.

Amsterdam, 27 Oktober 2005 - Media Republic en MSN Nederland introduceren de BETA versie van Eccky: 's werelds eerste virtuele kind dat twee personen via de chat- en spelomgeving van MSN Messenger kunnen opvoeden. In het spel, dat zes dagen duurt, groeit Eccky op van een brabbelende baby tot een achttienjarige scholier met een eigen karakter. Iedere Eccky is uniek, en beschikt over de uiterlijke kenmerken en persoonlijke eigenschappen van beide ouders. Ouders kunnen met hun virtuele kind chatten en spelen. De ouders kunnen daarbij kleding en eten aanschaffen. Het kost 1,50 euro om samen een Eccky te maken.

Het Eccky-spel wordt gespeeld vanuit MSN Messenger. Meer info over het spel en een spelerssforum staan op www.eccky.nl.

Maak samen een Eccky

Een gebruiker van MSN Messenger kan een contactpersoon uitnodigen om samen een Eccky te maken en op te voeden. Het uiterlijk en karakter van hun virtuele kindje zijn afhankelijk van de antwoorden die door beide ouders tijdens een DNA-test - met vragen op het gebied van opvoeding, sociale status en uiterlijk - worden gegeven. Het resultaat is een unieke Eccky, die beschikt over de uiterlijke kenmerken en karaktereigenschappen van beide ouders. Het virtuele kind wordt daarna automatisch toegevoegd aan de MSN Messenger-contactpersonenlijst van de ouders. Het Eccky-spel duurt zes dagen waarin Eccky zal opgroeien van baby tot achttienjarige volwassene. Na deze periode trekt Eccky de wijde wereld in en eindigt het spel.

Nieuwe vorm van interactiviteit

Het Eccky-spel kent verschillende facetten. Allereerst kunnen gebruikers via het chatvenster van MSN Messenger met het kind communiceren. Eccky beschikt over een aanzienlijke woordenschat, die groeit naarmate Eccky ouder wordt. In het spelvenster van MSN Messenger vindt de gebruiker twaalf locaties - o.a. een supermarkt, een school, een speeltuin, een woonkamer en een kledingwinkel - waarin een veelvoud aan handelingen kan worden uitgevoerd zoals Eccky laten slapen, eten of spelen. De gemoedstoestand van Eccky is continu aan verandering onderhevig en wordt beïnvloed door de zorg van de ouders. Factoren als gezondheid, blijdschap, honger en seksuele geaardheid worden hierin meegenomen. Dagelijks ontvangt elke ouder vijftig credits 'kinderbijslag' voor het levensonderhoud van hun Eccky. Daarnaast kunnen extra credits worden aangeschaft, bijvoorbeeld voor luxe kleding, extra lekker eten of een mobiele telefoon. Dit is niet nodig om het spel succesvol te voltooien, maar maakt het wel leuker. Het spel kan ook op daarvoor geschikte mobiele telefoons gespeeld worden.

Unieke samenwerking MSN en Media Republic

MSN Nederland is verheugd over het concept. "Momenteel telt MSN Messenger in Nederland meer dan 4,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Met Eccky krijgen de MSN Messenger gebruikers een innovatief en origineel spel tot hun beschikking, dat met interactieve mogelijkheden weer een nieuwe dimensie aan MSN Messenger geeft. aldus Sandra van Wersch, Consumer Marketing Manager MSN Nederland.

Bij gebleken succes zijn MSN en Media Republic van plan Eccky ook internationaal te lanceren

Partners

Aan het Eccky-project zijn verschillende partners verbonden. Bas Verhart, CEO en oprichter van Media Republic: "Tijdens de ontwikkeling van Eccky merkten we welke potentie dit concept heeft. Met ons werd dit ook ingezien door de verschillende ontwikkel- en sponsorpartners." Huidige commerciële partners van Eccky zijn Telfort en Doritos. De Eccky-applicatie biedt verregaande mogelijkheden voor adverteerders. Virtuele kamers waarin Eccky zich bevindt, kunnen worden voorzien van posters. Bovendien kunnen producten functioneel worden geïntegreerd in het spel, zoals in het geval van Telfort die het virtuele kindje de mogelijkheid geeft een mobieltje te hebben waarmee geSMSt kan worden. De applicatieontwikkeling is in eigen beheer verzorgd door Media Republic, in samenwerking met onder meer Lost Boys, The Communication Company (TCC), Live Presence, Cartesians, Lollibomb, Woedend!, Crashmasters, Mobillion, Avanade en Triple Deal.

Feiten en cijfers
Enkele feiten en cijfers over Eccky:

o Een Eccky-spel duurt zes dagen, waarin het karakter opgroeit tot achttienjarige; o Elk Eccky-karakter is uniek, doordat het is opgebouwd uit het virtuele DNA van beide ouders; o Met Eccky kan worden gecommuniceerd via chat, het MSN-spelvenster en de mobiele telefoon (sms); o Eccky beschikt over een vocabulaire van niet minder dan 45.000 unieke antwoorden en weet raad met ruim 4.000 uiteenlopende onderwerpen; o De gemoedstoestand van Eccky is continu aan verandering onderhevig en wordt bepaald door 180 dynamische variabelen.

--- Einde bericht ---

Over MSN
MSN, één van Microsof's zeven business units, is 's werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 380 miljoen unieke gebruikers per maand. Gelokaliseerde versies zijn beschikbaar in 40 markten en 20 talen. MSN is wereldwijd leidend in het bieden van webdiensten aan consumenten (MSN Hotmail, MSN Messenger en MSN Zoeken) en digitale marketingoplossingen aan bedrijven. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Cijfers:
o Het bereik van MSN Nederland is ruim 6 miljoen unieke bezoekers per maand o In Nederland zijn ruim 5 miljoen Hotmail-accounts o In Nederland maken maandelijks ruim 4,5 miljoen mensen gebruik van MSN Messenger

Over Media Republic
Media Republic bedenkt crossmedia concepten voor diverse mediabedrijven en adverteerders. Door een combinatie van verschillende media, zoals games, mobiele services, televisie en internet worden consumenten op een nieuwe manier benaderd. Media Republic realiseert haar projecten met een groep van meer dan 120 creatieve toptalenten, met technische know how en een uitgebreid business netwerk. Meer informatie is te vinden op www.mediarepublic.com.