PERSBERICHT - 2005-10-26
Extreem moeilijke omstandigheden vertragen thuisreis
Alle 650 TUI-reizigers donderdag terug uit Mexico
Reisconcern TUI Nederland verwacht donderdag 27 oktober al haar gasten
van Arke, Holland International en KRAS SterVakanties te hebben
gerepatrieerd uit het door orkaan Wilma getroffen gebied in Mexico. In
totaal verbleven tijdens de orkaan circa 650 gasten van deze
reismerken in het gebied.
Alle reisorganisaties hebben in Mexico te maken met extreem moeilijke
omstandigheden, zoals het uitvallen van communicatieverbindingen,
gebrek aan transport, ondergelopen en geblokkeerde wegen en
overbelasting van de alternatieve luchthaven Merida.
Meer schade
Orkaan Wilma heeft veel meer schade aangericht dan van tevoren kon
worden verwacht. Het oog van de orkaan is precies over de belangrijke
toeristische gebieden Playa del Carmen en Cancun getrokken, waardoor
deze plaatsen tot twee maal toe te maken kregen met orkaanwinden, die
bovendien uit twee verschillende richtingen kwamen. Door de trage
verplaatsingssnelheid zijn er ook nog ongekende hoeveelheden regen
gevallen.
Vier dagen na de orkaan Wilma is met name Cancun nog steeds een
rampgebied. Er is vrijwel geen stroom, veel wegen en gebouwen staan
nog onder water, mobiele communicatie is vrijwel onmogelijk en huizen
en hotels zijn zwaar beschadigd of zelfs geheel verwoest. Sommige
hotels en opvangcentra konden pas enige dagen na de orkaan met bussen
worden bereikt.
Luchthaven Cancun
De luchthaven van Cancun is nog steeds gesloten, behalve voor
militaire vluchten en dit veroorzaakt grote vertraging bij de
repatriëring van de gasten ter plaatse. Het enige alternatief is het
veel kleinere vliegveld van Merida, ruim 300 km. ten westen van
Cancun. De snelweg tussen Cancun en Merida is niet berijdbaar,
waardoor alle bussen met vakantiegangers zich over secundaire wegen
naar Merida moeten bewegen. Ook deze wegen staan nog steeds deels
onder water en zijn soms ernstig beschadigd.
De luchthaven van Merida is volstrekt niet berekend op de hoeveelheden
vluchten uit de hele wereld waar het nu mee te maken krijgt; er is
gebrek aan alles: incheckbalies, afhandelingspersoneel,
vliegtuigtrappen, bagageliften, security-scanners en poortjes en eten
en drinken voor de bevoorrading van de vliegtuigen. De parkeerruimte
voor wachtende vliegtuigen is uiterst beperkt.
Dinsdag 25 oktober kwam omstreeks 22.20 uur de eerste vlucht van
ArkeFly, de luchtvaartmaatschappij van TUI Nederland vanuit Merida in
Amsterdam aan, met aan boord ruim tweehonderdvijftig terugkerende
gasten.
Terug gestuurd
In de nacht van dinsdag op woensdag is een tweede toestel van ArkeFly,
dat al op weg was van de Cubaanse luchthaven Varadero naar Merida door
de Mexicaanse luchtvaartautoriteiten teruggestuurd, ondanks eerdere
toezeggingen en afspraken dat het kon landen in Merida. Hierdoor
moesten ruim 170 gasten van TUI Nederland in allerijl van de overvolle
luchthaven in schaars beschikbare hotelkamers in Merida worden
ondergebracht.
TUI Nederland gaat er van uit dat zij er in de loop van woensdagavond
en -nacht in zal slagen om haar gasten vanuit Merida naar Amsterdam te
vliegen, maar gezien de omstandigheden ter plaatse kan dit niet worden
gegarandeerd.
Crisisteam
Sinds vrijdag is bij TUI Nederland een omvangrijk crisisteam in
Nederland 24 uur per dag bezig om de repatriëring voor te bereiden en
uit te voeren. Bovendien is een team van zes mensen naar het gebied
gestuurd om de operatie te bespoedigen en in goede banen te leiden in
samenwerking met de lokale vertegenwoordigers en de reisleiding van
TUI Nederland die al in Mexico aanwezig was.
Informatie voor thuisblijvers
Via de verschillende websites van de reismerken en
luchtvaartmaatschappij ArkeFly worden thuisblijvers op de hoogte
gehouden van ontwikkelingen. Bovendien werd al voorafgaand aan de
orkaan een speciaal telefoonnummer (053-4880770) geopend waar gasten,
familieleden en reisbureaus terechtkunnen met vragen over de
repatriëring van de gasten naar Nederland.