PERSBERICHT - 2005-10-26

Extreem moeilijke omstandigheden vertragen thuisreis

Alle 650 TUI-reizigers donderdag terug uit Mexico

Reisconcern TUI Nederland verwacht donderdag 27 oktober al haar gasten van Arke, Holland International en KRAS SterVakanties te hebben gerepatrieerd uit het door orkaan Wilma getroffen gebied in Mexico. In totaal verbleven tijdens de orkaan circa 650 gasten van deze reismerken in het gebied.

Alle reisorganisaties hebben in Mexico te maken met extreem moeilijke omstandigheden, zoals het uitvallen van communicatieverbindingen, gebrek aan transport, ondergelopen en geblokkeerde wegen en overbelasting van de alternatieve luchthaven Merida.

Meer schade
Orkaan Wilma heeft veel meer schade aangericht dan van tevoren kon worden verwacht. Het oog van de orkaan is precies over de belangrijke toeristische gebieden Playa del Carmen en Cancun getrokken, waardoor deze plaatsen tot twee maal toe te maken kregen met orkaanwinden, die bovendien uit twee verschillende richtingen kwamen. Door de trage verplaatsingssnelheid zijn er ook nog ongekende hoeveelheden regen gevallen.

Vier dagen na de orkaan Wilma is met name Cancun nog steeds een rampgebied. Er is vrijwel geen stroom, veel wegen en gebouwen staan nog onder water, mobiele communicatie is vrijwel onmogelijk en huizen en hotels zijn zwaar beschadigd of zelfs geheel verwoest. Sommige hotels en opvangcentra konden pas enige dagen na de orkaan met bussen worden bereikt.

Luchthaven Cancun
De luchthaven van Cancun is nog steeds gesloten, behalve voor militaire vluchten en dit veroorzaakt grote vertraging bij de repatriëring van de gasten ter plaatse. Het enige alternatief is het veel kleinere vliegveld van Merida, ruim 300 km. ten westen van Cancun. De snelweg tussen Cancun en Merida is niet berijdbaar, waardoor alle bussen met vakantiegangers zich over secundaire wegen naar Merida moeten bewegen. Ook deze wegen staan nog steeds deels onder water en zijn soms ernstig beschadigd.

De luchthaven van Merida is volstrekt niet berekend op de hoeveelheden vluchten uit de hele wereld waar het nu mee te maken krijgt; er is gebrek aan alles: incheckbalies, afhandelingspersoneel, vliegtuigtrappen, bagageliften, security-scanners en poortjes en eten en drinken voor de bevoorrading van de vliegtuigen. De parkeerruimte voor wachtende vliegtuigen is uiterst beperkt.

Dinsdag 25 oktober kwam omstreeks 22.20 uur de eerste vlucht van ArkeFly, de luchtvaartmaatschappij van TUI Nederland vanuit Merida in Amsterdam aan, met aan boord ruim tweehonderdvijftig terugkerende gasten.

Terug gestuurd
In de nacht van dinsdag op woensdag is een tweede toestel van ArkeFly, dat al op weg was van de Cubaanse luchthaven Varadero naar Merida door de Mexicaanse luchtvaartautoriteiten teruggestuurd, ondanks eerdere toezeggingen en afspraken dat het kon landen in Merida. Hierdoor moesten ruim 170 gasten van TUI Nederland in allerijl van de overvolle luchthaven in schaars beschikbare hotelkamers in Merida worden ondergebracht.

TUI Nederland gaat er van uit dat zij er in de loop van woensdagavond en -nacht in zal slagen om haar gasten vanuit Merida naar Amsterdam te vliegen, maar gezien de omstandigheden ter plaatse kan dit niet worden gegarandeerd.

Crisisteam
Sinds vrijdag is bij TUI Nederland een omvangrijk crisisteam in Nederland 24 uur per dag bezig om de repatriëring voor te bereiden en uit te voeren. Bovendien is een team van zes mensen naar het gebied gestuurd om de operatie te bespoedigen en in goede banen te leiden in samenwerking met de lokale vertegenwoordigers en de reisleiding van TUI Nederland die al in Mexico aanwezig was.

Informatie voor thuisblijvers
Via de verschillende websites van de reismerken en luchtvaartmaatschappij ArkeFly worden thuisblijvers op de hoogte gehouden van ontwikkelingen. Bovendien werd al voorafgaand aan de orkaan een speciaal telefoonnummer (053-4880770) geopend waar gasten, familieleden en reisbureaus terechtkunnen met vragen over de repatriëring van de gasten naar Nederland.