VVD



Nieuws

27 okt 2005 - Inbreng Ruud Luchtenveld bij
algemeen overleg verkeersveiligheid

In de Tweede Kamer vond op woensdag 26 oktober het algemeen overleg verkeersveiligheid plaats in de Tweede Kamer.
Verkeersveiligheidwoordvoerder Ruud Luchtenveld heeft hierbij een aantal punten ter sprake gebracht. Zo is hij van mening dat de frequentie van APK-keuringen naar beneden kan worden gebracht. Dit geldt zeker voor auto's die nieuw zijn.

Ook vroeg Luchtenveld de minister of het per 1 januari aanstaande verplicht gestelde brommerrijbewijs als een geldig identificatiemiddel kan worden beschouwd. Hij stelde daarnaast de maximumsnelheid voor auto's met caravans en aanhangwagens ter discussie. Voor de doorstroming op de snelwegen zou een verhoging van 80 naar 100 km/uur op zijn plaats zijn, aldus het VVD-Kamerlid. Hieronder treft u de gehele inbreng aan.

Inbreng van de woordvoerder verkeer Ruud Luchtenveld tijdens het algemeen overleg verkeersveiligheid.

1. Het aantal verkeersdoden is vorig jaar spectaculair gedaald. Evenals de minister is de VVD daar zeer verheugd mee. Het blijft overigens altijd discutabel dit rechtstreeks te koppelen aan onderdelen van het gevoerde verkeersveiligheidsbeleid.

2. Ten aanzien van jonge bromfietsers is onze fractie blij dat de minimum leeftijd om op een brommer te rijden op 16 jaar blijft en niet wordt verhoogd naar 17 jaar. Vooral jongeren in plattelandsgebieden zouden van deze leeftijdsverhoging de dupe zijn geworden, omdat er weinig alternatieven zijn voor deze jongeren om zich snel over de relatief grote afstanden te verplaatsen. Over het algemeen is het openbaar vervoer in het plattelandsgebieden namelijk beperkt.

3. Ten aanzien van de motorvriendelijke vangrails ter beperking van letsel bij met name motorongelukken blijft de minister zeer vaag over haar ambitie. De VVD-fractie wil graag een harde toezegging van de minister dat in ieder geval op nieuw aan te leggen (snelweg)trajecten een motorvriendelijke vangrails wordt geplaatst. Kan de minister die geven? Kan de minister aangeven of dit type vangrail ook in de praktijk daadwerkelijk veiliger is en kan zij een schatting geven van het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders als gevolg van de "standaard" vangrail?

4. Wat de Algemene periodieke keuring of APK betreft, is de VVD-fractie van mening dat de frequentie van die keuring omlaag kan. Auto's worden steeds veiliger en schoner. Het is dan niet nodig om de nieuwste auto's na drie jaar aan een verplichte keuring te onderwerpen. Voor nieuwe auto's zou bijvoorbeeld een regime van de eerste keuring na vijf jaar, en vervolgens elke twee jaar kunnen gelden. Voor de burger zijn daarmee de kosten lager en de administratieve lasten minder.

5. Het idee van de minister om bij ongevallen met zware vrachtwagens tanks in te zetten om zo snel mogelijk de weg weer vrij te krijgen voor zware vrachtwagens is belachelijk. De meerwaarde van een dergelijke maatregel lijkt nihil, want waar haalt de minister zo snel een voertuig vandaan dat geschikt is om de vrachtwagen weg te schuiven? Los van de waarschijnlijk onherstelbare schade die aan de vrachtwagens zal worden toegebracht. Vrachtwageneigenaren kunnen het voertuig dan meteen afschrijven, nog daargelaten de schade aan de wegen zelf. De VVD-fractie ziet liever dat de minister zich inspant om voldoende zware bergingscapaciteit te waarborgen. Kan de minister haar uitlatingen nader onderbouwen?

6. Hardheidsclausule in (Europese) rijbewijsregelgeving. Regelmatig wordt de VVD-fractie benaderd met gevallen dat geen rijbewijs mag worden afgegeven, omdat de aanvrager nog geen zes maanden onafgebroken in Nederland verblijft. Ik begrijp de doelstelling van het tegengaan van rijbewijstoerisme, maar een hardheidsclausule in de rijbewijsregelgeving lijkt ons op zijn plaats. Zelfs binnen het Koninkrijk doet zich dit voor.

7. Ten aanzien van de kentekens voor bromfietsen vraagt de VVD-fractie of de minister een oplossing wil bevorderen voor de categorie oldtimers, waar het overleggen van gegevens redelijkerwijs onmogelijk is.

8. Samen met mijn collega Szabo heb ik schriftelijke vragen aan de minister gesteld en aan haar collega voor bestuurlijke vernieuwing en koninkrijksrelaties of het per 1 januari aanstaande verplicht gestelde brommerrijbewijs als een geldig identificatiemiddel kan worden beschouwd. Kan de minister hier al wat over zeggen?

9. Om de doorstroming op de snelwegen te bevorderen, voelt de VVD-fractie er voor om de maximumsnelheid voor auto's met caravans en aanhangwagens te verhogen van 80 naar 100 km/uur. Een aantal touringcars mag ook al 100 km/uur op de snelweg. We lopen daarbij trouwens niet uit de pas met het buitenland.

10. Met de Bovag zijn wij van mening dat houders van een rijbewijs-B ook een kampeerauto of een caravancombinatie tot maximaal 4250 kilo mogen besturen. Heeft deze voorgestelde wijziging ook gevolgen voor het ambulanceverkeer?

11. De VVD-fractie zou graag willen zien dat in het theorie-examen voor het behalen van rijvaardigheidsbewijzen structureel aandacht wordt gegeven aan de gevolgen van alcohol- en medicijngebruik in verkeer. Mijn fractie verwacht dat daar een preventieve werking vanuit gaat. Hoe kijkt de minister hier tegen aan?

12. Herkeuring t.b.v. nieuw of verlenging van een rijbewijs. Hierover bereikt mijn fractie veel klachten. Er lijkt soms sprake van een zekere willekeur. De VVD bepleit het recht op een second opinion.

13. Voor de zomer heb ik een tweetal series schriftelijke vragen gesteld over de zogenoemde Event Data Recording systems (EDRs), een soort "zwarte doos" in auto's, die kan bijdragen de toedracht naar een ongeval te achterhalen als er geen andere "sporen" zijn. Kan de minister aangeven op welke schaal gebruik gemaakt wordt van dit technische hulpmiddel? Ziet de minister aanleiding om het gebruik van deze EDRs uit te breiden?

14. De VVD-fractie benadrukt dat voorkomen moet worden dat er een soort van SUV-hetze ontstaat. Deze auto's zijn gewoon goedgekeurd en mogen daarom op de openbare weg rijden. Het is niet aan de overheid om mensen in hun autokeuze te beïnvloeden, tenzij dit duidelijk ten goede komt aan de veiligheid. Ten aanzien van die veiligheid kan enkel in EU-verband gekeken worden naar SUV's.