Nieuws
27 okt 2005 - Inbreng Ruud Luchtenveld bij
algemeen overleg verkeersveiligheid
In de Tweede Kamer vond op woensdag 26 oktober het algemeen overleg
verkeersveiligheid plaats in de Tweede Kamer.
Verkeersveiligheidwoordvoerder Ruud Luchtenveld heeft hierbij een aantal
punten ter sprake gebracht. Zo is hij van mening dat de frequentie van
APK-keuringen naar beneden kan worden gebracht. Dit geldt zeker voor
auto's die nieuw zijn.
Ook vroeg Luchtenveld de minister of het per 1 januari aanstaande
verplicht gestelde brommerrijbewijs als een geldig identificatiemiddel
kan worden beschouwd. Hij stelde daarnaast de maximumsnelheid voor auto's
met caravans en aanhangwagens ter discussie. Voor de doorstroming op de
snelwegen zou een verhoging van 80 naar 100 km/uur op zijn plaats zijn,
aldus het VVD-Kamerlid. Hieronder treft u de gehele inbreng aan.
Inbreng van de woordvoerder verkeer Ruud Luchtenveld tijdens het algemeen
overleg verkeersveiligheid.
1. Het aantal verkeersdoden is vorig jaar spectaculair gedaald. Evenals
de minister is de VVD daar zeer verheugd mee. Het blijft overigens altijd
discutabel dit rechtstreeks te koppelen aan onderdelen van het gevoerde
verkeersveiligheidsbeleid.
2. Ten aanzien van jonge bromfietsers is onze fractie blij dat de minimum
leeftijd om op een brommer te rijden op 16 jaar blijft en niet wordt
verhoogd naar 17 jaar. Vooral jongeren in plattelandsgebieden zouden van
deze leeftijdsverhoging de dupe zijn geworden, omdat er weinig
alternatieven zijn voor deze jongeren om zich snel over de relatief grote
afstanden te verplaatsen. Over het algemeen is het openbaar vervoer in
het plattelandsgebieden namelijk beperkt.
3. Ten aanzien van de motorvriendelijke vangrails ter beperking van
letsel bij met name motorongelukken blijft de minister zeer vaag over
haar ambitie. De VVD-fractie wil graag een harde toezegging van de
minister dat in ieder geval op nieuw aan te leggen (snelweg)trajecten een
motorvriendelijke vangrails wordt geplaatst. Kan de minister die geven?
Kan de minister aangeven of dit type vangrail ook in de praktijk
daadwerkelijk veiliger is en kan zij een schatting geven van het aantal
dodelijke slachtoffers onder motorrijders als gevolg van de "standaard"
vangrail?
4. Wat de Algemene periodieke keuring of APK betreft, is de VVD-fractie
van mening dat de frequentie van die keuring omlaag kan. Auto's worden
steeds veiliger en schoner. Het is dan niet nodig om de nieuwste auto's
na drie jaar aan een verplichte keuring te onderwerpen. Voor nieuwe
auto's zou bijvoorbeeld een regime van de eerste keuring na vijf jaar, en
vervolgens elke twee jaar kunnen gelden. Voor de burger zijn daarmee de
kosten lager en de administratieve lasten minder.
5. Het idee van de minister om bij ongevallen met zware vrachtwagens
tanks in te zetten om zo snel mogelijk de weg weer vrij te krijgen voor
zware vrachtwagens is belachelijk. De meerwaarde van een dergelijke
maatregel lijkt nihil, want waar haalt de minister zo snel een voertuig
vandaan dat geschikt is om de vrachtwagen weg te schuiven? Los van de
waarschijnlijk onherstelbare schade die aan de vrachtwagens zal worden
toegebracht. Vrachtwageneigenaren kunnen het voertuig dan meteen
afschrijven, nog daargelaten de schade aan de wegen zelf. De VVD-fractie
ziet liever dat de minister zich inspant om voldoende zware
bergingscapaciteit te waarborgen. Kan de minister haar uitlatingen nader
onderbouwen?
6. Hardheidsclausule in (Europese) rijbewijsregelgeving. Regelmatig wordt
de VVD-fractie benaderd met gevallen dat geen rijbewijs mag worden
afgegeven, omdat de aanvrager nog geen zes maanden onafgebroken in
Nederland verblijft. Ik begrijp de doelstelling van het tegengaan van
rijbewijstoerisme, maar een hardheidsclausule in de rijbewijsregelgeving
lijkt ons op zijn plaats. Zelfs binnen het Koninkrijk doet zich dit voor.
7. Ten aanzien van de kentekens voor bromfietsen vraagt de VVD-fractie of
de minister een oplossing wil bevorderen voor de categorie oldtimers,
waar het overleggen van gegevens redelijkerwijs onmogelijk is.
8. Samen met mijn collega Szabo heb ik schriftelijke vragen aan de
minister gesteld en aan haar collega voor bestuurlijke vernieuwing en
koninkrijksrelaties of het per 1 januari aanstaande verplicht gestelde
brommerrijbewijs als een geldig identificatiemiddel kan worden beschouwd.
Kan de minister hier al wat over zeggen?
9. Om de doorstroming op de snelwegen te bevorderen, voelt de VVD-fractie
er voor om de maximumsnelheid voor auto's met caravans en aanhangwagens
te verhogen van 80 naar 100 km/uur. Een aantal touringcars mag ook al 100
km/uur op de snelweg. We lopen daarbij trouwens niet uit de pas met het
buitenland.
10. Met de Bovag zijn wij van mening dat houders van een rijbewijs-B ook
een kampeerauto of een caravancombinatie tot maximaal 4250 kilo mogen
besturen. Heeft deze voorgestelde wijziging ook gevolgen voor het
ambulanceverkeer?
11. De VVD-fractie zou graag willen zien dat in het theorie-examen voor
het behalen van rijvaardigheidsbewijzen structureel aandacht wordt
gegeven aan de gevolgen van alcohol- en medicijngebruik in verkeer. Mijn
fractie verwacht dat daar een preventieve werking vanuit gaat. Hoe kijkt
de minister hier tegen aan?
12. Herkeuring t.b.v. nieuw of verlenging van een rijbewijs. Hierover
bereikt mijn fractie veel klachten. Er lijkt soms sprake van een zekere
willekeur. De VVD bepleit het recht op een second opinion.
13. Voor de zomer heb ik een tweetal series schriftelijke vragen gesteld
over de zogenoemde Event Data Recording systems (EDRs), een soort "zwarte
doos" in auto's, die kan bijdragen de toedracht naar een ongeval te
achterhalen als er geen andere "sporen" zijn. Kan de minister aangeven op
welke schaal gebruik gemaakt wordt van dit technische hulpmiddel? Ziet de
minister aanleiding om het gebruik van deze EDRs uit te breiden?
14. De VVD-fractie benadrukt dat voorkomen moet worden dat er een soort
van SUV-hetze ontstaat. Deze auto's zijn gewoon goedgekeurd en mogen
daarom op de openbare weg rijden. Het is niet aan de overheid om mensen
in hun autokeuze te beïnvloeden, tenzij dit duidelijk ten goede komt aan
de veiligheid. Ten aanzien van die veiligheid kan enkel in EU-verband
gekeken worden naar SUV's.
VVD