Gemeente Apeldoorn

Gemeente inventariseert klachten bewoners over geluidshinder

Resultaten onderzoek bepalen prioriteitstelling aanpak gemeente

Met behulp van het onderzoeksbureau dBvision wil de gemeente de komende weken de mate van geluidshinder in de wijken en dorpen in kaart brengen. Door het beantwoorden van enkele korte vragen op de internetsite van de gemeente kunnen bewoners aangeven in welke mate zij last ondervinden van geluidshinder. De resultaten van de enquête bepalen mede de prioriteitstelling voor de aanpak van geluidshinder binnen de gemeente. Naast het inzetten van deze enquête maakt de gemeente ook gebruik van geluidsberekeningen en geluidsmetingen op enkele locaties.

Het onderzoek vloeit voort uit de Uitvoeringsnota Geluid die het college van burgemeester en wethouders dit voorjaar heeft opgesteld en de gemeenteraad op 9 juni 2005 heeft vastgesteld.

In deze beleidsnota staat onder meer de aanpak vermeld voor de isolatie van woningen langs het spoor, die een geluidbelasting hebben van 65 dB(A) of meer. Tevens wordt daarin aandacht besteed aan het voorkomen van nieuwe geluidsknelpunten bij de wijziging en opstelling van bestemmingsplannen.

Om inzicht te krijgen in geluidshindersituaties inventariseert de gemeente de komende jaren geluidssituaties in verblijf- en bedrijfsgebieden. Vooruitlopend op een gemeentedekkend beeld houdt de gemeente dit onderzoek via internet. Het onderzoek is van 28 oktober tot en met 7 november 2005 bereikbaar op www.apeldoorn.nl. Bewoners die niet beschikken over internet en toch hun mening willen geven, kunnen dit doen op het gemeentelijk telefoonnummer (055) 580 17 83.

Voor het laatst bijgewerkt op: 27-okt-2005 11:09