Gemeente Bernheze


Inwoners geven hun mening over de servicelijn

Sinds 1 januari 1999 is in de gemeente Bernheze de meldklachtenregeling van kracht. De regeling is beter bekend als de servicelijn. Bij de servicelijn kunt u meldingen doorgeven die betrekking hebben op storingen in de openbare ruimte, zoals kapotte openbare verlichting, zwerfvuil, opstaande stoeptegels en dergelijke. De klachtenregeling is onlangs geëvalueerd.

Evaluatie

Onlangs is het functioneren van de servicelijn geëvalueerd. Aan 300 inwoners die een melding hebben gedaan, is gevraagd of zij tevreden zijn over het functioneren van de servicelijn. Zij hebben een enquêteformulier ontvangen waarin onder andere werd gevraagd of ze tevreden zijn over de snelheid van afhandeling van een melding en de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden. Ook is gevraagd of men tevreden is over de manier waarop de meldingen worden aangenomen.

Uitkomsten

De tevredenheid onder de klanten over de termijn van afhandeling en over de wijze waarop meldingen worden verholpen is redelijk tot goed: 69% is tevreden over de termijn van afhandeling en bijna 75% is tevreden over de wijze waarop de meldingen verholpen worden. Over de wijze waarop de meldingen door de servicelijn worden aangenomen is men zeer te spreken.

Beter informeren

De geënquêteerden zijn erg tevreden over de afhandelingen van meldingen over de openbare verlichting. Minder tevreden is men over de afhandeling van meldingen over de infrastructuur en het openbaar groen. Dat komt omdat het helaas vaak niet mogelijk is om direct iets met deze meldingen te doen. Meldingen over openbaar groen of over de infrastructuur worden, als ze niet urgent zijn, met het reguliere onderhoud meegenomen. De kosten zouden anders te hoog worden. Daarnaast zijn werkzaamheden aan het openbaar groen soms seizoensgebonden en daardoor niet direct uitvoerbaar.

Uit het onderzoek blijkt, dat als een melding niet direct of helemaal niet in behandeling wordt genomen, de melder daarover niet altijd wordt geïnformeerd. In de toekomst zal dit wel gebeuren, zodat de melder weet dat het probleem bekend is bij de gemeente en dat het op het juiste moment opgelost zal worden. Ook als de gemeente niets met de melding kan doen, wordt de melder daarover voortaan geïnformeerd.

Bereikbaarheid

Uit het onderzoek blijkt ook, dat de bereikbaarheid van de servicelijn beter kan. Met de opening van het vernieuwde gemeentehuis worden de tijden van de servicelijn verruimd. Hierover wordt u te zijner tijd nader geïnformeerd. De servicelijn is direct bereikbaar onder (0412) 45 89 99 tijdens openingstijden en 24 uur per dag via de website.

Aantallen

In 2004 zijn bij de servicelijn 4999 meldingen binnengekomen. Dat zijn er 322 minder dan in 2003. De top drie van ingekomen meldingen hebben betrekking op vuilstortingen, op vervuiling van de openbare ruimte en op de openbare verlichting.

Wat doen we met de uitkomsten

Op basis van het onderzoek en de resultaten hebben we een aantal verbeteracties geformuleerd. Deze hebben betrekking op het verder verbeteren van de bereikbaarheid en van het registratiesysteem, maar ook op een betere communicatie met de melders van klachten. Als meldingen niet op korte termijn of helemaal niet opgelost kunnen worden, moeten de melders daarover worden geïnformeerd.

Gedrag

We zijn erg ingenomen met de vele meldingen die binnenkomen over gebreken aan de openbare verlichting. Een goed werkende openbare verlichting levert immers een bijdrage aan de veiligheid in onze gemeente. Minder blij zijn we met de vele meldingen die verband houden met vandalisme en het illegaal storten van vuil. Deze meldingen zeggen namelijk helaas ook wat over het gedrag van sommigen van onze inwoners. De kosten die gepaard gaan met het verhelpen van deze problemen zijn aanzienlijk. Vaak is niet bekend wie de veroorzakers zijn van vernielingen of illegale stortingen en dus komen de kosten voor rekening van de gemeente en dus van al onze inwoners. Wij vragen u daarom hierop attent te zijn en dit bij de servicelijn te melden. Onze toezichthouder openbare ruimte houdt ook een oogje in het zeil.