Rabobank Nederland

Rabobank: Bedrijven die samenwerken positiever over toekomstperspectief

Rabobank Nederland, 27/10/2005 11:28
---

50% Nederlandse MKB werkt in de komende vijf tot tien jaar samen Onder het motto samen sta je sterk kiezen steeds meer bedrijven in het MKB voor de een of andere vorm van samenwerking. Dat samenwerken loont, blijkt ook uit het onderzoek dat Rabobank voor de vandaag verschenen 29ste editie van Rabobank Cijfers & Trends liet uitvoeren onder 1.600 bedrijven in het MKB. Bedrijven die samenwerken hebben betere vooruitzichten.

Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland: Bovendien zijn bedrijven die samenwerken met andere bedrijven positiever over hun toekomstperspectief. Dat is goed nieuws in het huidige economische klimaat. De helft van het aantal bedrijven dat samenwerkt, verwacht een echte omzetgroei in de komende twee jaar. Slechts een op de zeven van deze bedrijven verwacht in de komende jaren nog omzet te moeten inleveren. Moerland verwacht dat 50% van het Nederlandse MKB in de komende vijf tot tien jaar samenwerkt.

Op dit moment werkt 25% van de 530.000 kleine en middelgrote bedrijven op de een of andere manier samen: met elkaar, met leveranciers, met opdrachtgevers of met dienstverleners. Dit aantal varieert van 12% in de bouwnijverheid tot 48% in de detailhandel.

Voordelen Bedrijven die samenwerken ervaren hierin belangrijke voordelen. Moerland: Het nut van samenwerken zit niet alleen in meer winst op kortere termijn, maar maakt op langere termijn je onderneming sterker. Samenwerking zoek je om op zeker moment met kop en schouders boven de markt uit te steken.

De vijf belangrijkste redenen voor bedrijven in het MKB om samen te werken zijn: 1. kostenreductie (44%); 2. sterker staan tegenover directe concurrenten (24%); 3. verzekerd zijn van continue bedrijfsondersteuning (15%); 4. sterker staan tegenover leveranciers (14%); 5. verbetering van productaanbod en kwaliteit ervan (9%).

Noodzaak tot samenwerking Voor bedrijven in sectoren die zich kenmerken door een hoge mate van technologisering en een sterke dynamiek op de internationale markt zal de noodzaak tot samenwerking alleen maar toenemen. Dit komt mede doordat de nationale markt verzadigd is en er wellicht moet worden uitgezien naar intensivering van de activiteiten op buitenlandse afzetmarkten, outsourcing, verplaatsing van productiecapaciteit en dergelijke. Moerland: Samenwerking zal dan zeker de mogelijkheden en kansen van bedrijven in het MKB verruimen. De helft van het aantal bedrijven dat niet samenwerkt, staat overigens ook positief tegenover samenwerking als strategie. De verwachting is dat in de komende vijf tot tien jaar 50% van het MKB samenwerkt, aldus Moerland tijdens de persbijeenkomst in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Met name de sector dienstverlening laat veel groeimogelijkheden zien. De detailhandel food laat weliswaar de kleinste groei zien, maar hier is de samenwerkingsgraad dan ook al erg hoog.

Informele bedrijfsnetwerken De stap naar samenwerking wordt meestal niet direct genomen bij de start van een bedrijf. De meeste bedrijven in het MKB die samenwerken doen dat bovendien vaak in de vorm van kleine, informele bedrijfsnetwerken. Daarnaast werkt bijna een kwart van deze bedrijven samen in een inkoopvereniging en een tiende in een franchiseorganisatie. Opvallend: bij 45% van de ondernemingen is de samenwerking vrijblijvend zonder vaste afspraken en bij 22% is er sprake van niet-geformaliseerde vaste afspraken. Verder werkt 16% van de ondernemingen op enigszins formele basis op beperkt terrein en nog eens 16% op een breed terrein. Dat laatste is meteen de meest strak georganiseerde vorm van samenwerking, waartoe onder andere de formules en de franchiseorganisaties behoren.

Het onderzoek Het onderzoek naar samenwerking in het MKB onder 1.600 bedrijven is uitgevoerd door EIM en Simons Consultancy in opdracht van Rabobank Nederland. De uitkomsten van dit onderzoek zijn te vinden in de publicatie Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006.

Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 Met Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 stelt de Rabobank ondernemers in de gelegenheid de ontwikkelingen in hun onderneming af te zetten tegen die in hun branche en die in hun sector. In deze jaarlijkse publicatie worden trends en ontwikkelingen in acht sectoren en 75 branches van het Nederlandse bedrijfsleven behandeld.

Meer informatie over Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 is te vinden op: http://www.rabobank.nl/bedrijven onder Actueel. Vanaf 29 oktober a.s. zijn de presentaties van Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 ook te zien op Rabobank.TV via de website. Ondernemers kunnen op de site bovendien aan de hand van een checklist bepalen of samenwerken interessant is voor hun bedrijf.