Rabobank: Bedrijven die samenwerken positiever over toekomstperspectief
Rabobank Nederland, 27/10/2005 11:28
---
50% Nederlandse MKB werkt in de komende vijf tot tien jaar samen Onder
het motto samen sta je sterk kiezen steeds meer bedrijven in het MKB
voor de een of andere vorm van samenwerking. Dat samenwerken loont,
blijkt ook uit het onderzoek dat Rabobank voor de vandaag verschenen
29ste editie van Rabobank Cijfers & Trends liet uitvoeren onder 1.600
bedrijven in het MKB. Bedrijven die samenwerken hebben betere
vooruitzichten.
Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland:
Bovendien zijn bedrijven die samenwerken met andere bedrijven
positiever over hun toekomstperspectief. Dat is goed nieuws in het
huidige economische klimaat. De helft van het aantal bedrijven dat
samenwerkt, verwacht een echte omzetgroei in de komende twee jaar.
Slechts een op de zeven van deze bedrijven verwacht in de komende
jaren nog omzet te moeten inleveren. Moerland verwacht dat 50% van het
Nederlandse MKB in de komende vijf tot tien jaar samenwerkt.
Op dit moment werkt 25% van de 530.000 kleine en middelgrote bedrijven
op de een of andere manier samen: met elkaar, met leveranciers, met
opdrachtgevers of met dienstverleners. Dit aantal varieert van 12% in
de bouwnijverheid tot 48% in de detailhandel.
Voordelen
Bedrijven die samenwerken ervaren hierin belangrijke voordelen.
Moerland: Het nut van samenwerken zit niet alleen in meer winst op
kortere termijn, maar maakt op langere termijn je onderneming sterker.
Samenwerking zoek je om op zeker moment met kop en schouders boven de
markt uit te steken.
De vijf belangrijkste redenen voor bedrijven in het MKB om samen te
werken zijn:
1. kostenreductie (44%);
2. sterker staan tegenover directe concurrenten (24%);
3. verzekerd zijn van continue bedrijfsondersteuning (15%);
4. sterker staan tegenover leveranciers (14%);
5. verbetering van productaanbod en kwaliteit ervan (9%).
Noodzaak tot samenwerking
Voor bedrijven in sectoren die zich kenmerken door een hoge mate van
technologisering en een sterke dynamiek op de internationale markt zal
de noodzaak tot samenwerking alleen maar toenemen. Dit komt mede
doordat de nationale markt verzadigd is en er wellicht moet worden
uitgezien naar intensivering van de activiteiten op buitenlandse
afzetmarkten, outsourcing, verplaatsing van productiecapaciteit en
dergelijke. Moerland: Samenwerking zal dan zeker de mogelijkheden en
kansen van bedrijven in het MKB verruimen. De helft van het aantal
bedrijven dat niet samenwerkt, staat overigens ook positief tegenover
samenwerking als strategie. De verwachting is dat in de komende vijf
tot tien jaar 50% van het MKB samenwerkt, aldus Moerland tijdens de
persbijeenkomst in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Met name de
sector dienstverlening laat veel groeimogelijkheden zien. De
detailhandel food laat weliswaar de kleinste groei zien, maar hier is
de samenwerkingsgraad dan ook al erg hoog.
Informele bedrijfsnetwerken
De stap naar samenwerking wordt meestal niet direct genomen bij de
start van een bedrijf. De meeste bedrijven in het MKB die samenwerken
doen dat bovendien vaak in de vorm van kleine, informele
bedrijfsnetwerken. Daarnaast werkt bijna een kwart van deze bedrijven
samen in een inkoopvereniging en een tiende in een
franchiseorganisatie. Opvallend: bij 45% van de ondernemingen is de
samenwerking vrijblijvend zonder vaste afspraken en bij 22% is er
sprake van niet-geformaliseerde vaste afspraken. Verder werkt 16% van
de ondernemingen op enigszins formele basis op beperkt terrein en nog
eens 16% op een breed terrein. Dat laatste is meteen de meest strak
georganiseerde vorm van samenwerking, waartoe onder andere de formules
en de franchiseorganisaties behoren.
Het onderzoek
Het onderzoek naar samenwerking in het MKB onder 1.600 bedrijven is
uitgevoerd door EIM en Simons Consultancy in opdracht van Rabobank
Nederland. De uitkomsten van dit onderzoek zijn te vinden in de
publicatie Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006.
Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006
Met Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 stelt de Rabobank ondernemers
in de gelegenheid de ontwikkelingen in hun onderneming af te zetten
tegen die in hun branche en die in hun sector. In deze jaarlijkse
publicatie worden trends en ontwikkelingen in acht sectoren en 75
branches van het Nederlandse bedrijfsleven behandeld.
Meer informatie over Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 is te vinden
op: http://www.rabobank.nl/bedrijven onder Actueel. Vanaf 29 oktober
a.s. zijn de presentaties van Rabobank Cijfers & Trends 2005/2006 ook
te zien op Rabobank.TV via de website. Ondernemers kunnen op de site
bovendien aan de hand van een checklist bepalen of samenwerken
interessant is voor hun bedrijf.