Vereniging Milieudefensie
Persbericht

Jongeren vinden wegwerp-PETfles meest verspillende product

Coca Cola wint MissKoop Award 2005

Amsterdam, 27 oktober 2005 --- Vandaag heeft Jongeren Milieu Actief (JMA) de MissKoop Award 2005 overhandigd aan Coca Cola. Als groot voorstander van de invoering van de eenmalige PETfles en als belangrijke speler in de frisdrankenbranche verdienen zij deze award. De Misskoop Verkiezing 2005 richt zich op overbodige en milieuverspillende verpakkingen. De eenmalige PETfles heeft de verkiezing vanwege zijn slechte effect op het milieu glansrijk gewonnen. JMA roept Coca Cola en de hele frisdrankenbranche de hervulbare PETfles te handhaven.

Per 1 januari 2006 is de meermalige hervulbare PET-fles in Nederland niet langer verplicht. De frisdrankenbranche en Coca Cola in het bijzonder wil al jaren overstappen op grote wegwerp PETflessen. De verwachting is dat deze branche massaal de hervulbare PETfles laat vallen. 'Een gemiste kans voor het milieu,' stelt Linda IJmker van Jongeren Milieu Actief. 'Als alle PETflessen worden vervangen door wegwerpflessen zorgt dit voor bijna twee keer zoveel CO2-uitstoot, zelfs als het lukt om 85 procent gescheiden in te zamelen voor recycling'. JMA vindt het een slechte zaak dat steeds meer bedrijven zeggen duurzaamheid en milieu hoog in het vaandel te hebben, terwijl ontwikkelingen als deze de broeikasgassen juist aanwakkeren.

MissKoop, aartsvijand van JMA, laat zich wél inpakken; ze geniet van het kopen van leuke hebbedingetjes met grote verpakkingen en kickt op wegwerp. Vol verwachting kijkt ze ernaar uit haar colaatjes voortaan uit de wegwerpfles te drinken en overhandigde daarom vandaag haar Award aan Coca Cola. Jongeren van JMA namen bergen eenmalige PETflessen mee om alvast een kijkje te bieden in de nabije toekomst. Daar schrok MissKoop toch wel een beetje van....

MissKoop-verkiezing
De Award-uitreiking is het slot van de MissKoop-verkiezing van het product waarin de meest overbodige verpakking centraal staat. Via www.misskoop.nl konden jongeren producten nomineren en stemmen op het meest overbodig verpakte product. De eenmalig te gebruiken 1,5 liter PET-fles stak met kop en schouders uit boven producten zoals aanstekers in blister-verpakkingen (10 keer zo groot als de aanstekers zelf!) of koekjes in drie lagen van plastic, folie en karton. JMA wil jongeren laten nadenken over de zin en onzin van verpakkingen en roept producenten op tot het maken van milieuvriendelijkere verpakkingen.

Jongeren Milieu Actief
JMA is een vereniging voor en door jongeren tussen de 12 en 28 jaar die zich inzet voor een beter milieu. Zij laat zien hoe makkelijk het is om hier zelf iets mee te doen; Right here, Right now. JMA is de jongerenorganisatie van Milieudefensie.

-----


Vereniging Milieudefensie