Er moet nieuwe CAO horeca komen!
Wie deze website, de Horeca Info en of de nieuwsbrieven van de FNV
Horecabond heeft gevolgd, weet dat de CAO-onderhandelingen voor een
nieuwe CAO horeca een langslepende zaak zijn geweest met een op z'n
zachtst gezegd absurde ontknoping: de Unie heeft samen met Koninklijk
Horeca Nederland (KHN) de CAO ondertekend. De CNV en FNV Horecabond
pertinent niet. Gaat de FNV Horecabond nu bij de pakken neerzitten?
Natuurlijk niet! Voorzitter Ben Francooy vertelt wat de leden en
werknemers van de bond kunnen verwachten: "We zijn slagvaardiger en
gemotiveerder dan ooit!"
De opsomming van het onderhandelingsproces voor een nieuwe CAO horeca
laat een grillig en langslepend proces zien. Ben Francooy heeft eens
opgeschreven op welke data hij in contact is geweest of om de tafel
heeft gezeten met Koninklijk Horeca Nederland (KHN). Het is een lange
lijst die begint op 2 december 2004 en deze zomer eindigt als de FNV
Horecabond definitief besluit de CAO niet te ondertekenen. Francooy:
"Het resultaat is voor ons onacceptabel en in strijd met ons
arbeidsvoorwaardenbeleid. Hoewel KHN altijd zei te pleiten voor
vernieuwing van de CAO, heeft het geen enkel voorstel gedaan dat tot
vernieuwing zou leiden. Alle voorstellen waren gericht op het
minimaliseren van bestaande afspraken in de CAO, waardoor de positie
van de werknemers in de bedrijfstak aanmerkelijk wordt verslechterd.
Dat willen wij niet voor onze rekening nemen."
Visie
"Wij zijn een organisatie met een visie voor de langere termijn die
rekening houdt met de belangen van werknemers maar ook met die van de
onderneming, omdat die voor een groot deel gelijklopen. Onze visie is
dat het niveau van dienstverlening en de kwaliteit van het product
worden bepaald door de vakbekwaamheid en juiste motivatie van de
medewerkers. Vanzelfsprekend is er een relatie tussen een efficiënte
arbeidsorganisatie met vakbekwame en goed gemotiveerde medewerkers
enerzijds en goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden anderzijds.
De nieuwe CAO heeft een negatieve invloed op de arbeidsverhoudingen en
de motivatie van werknemers."
Dat werknemers zelf heel goed in staat zouden zijn om (aanvullende)
afspraken te maken met hun werkgever, zoals KHN meent, weerspreekt
Francooy: "Sommigen kunnen dat zeker, maar een groot deel van de
werknemers bevindt zich niet in de positie om goede afspraken met hun
werkgever te maken."
Wat nu?
Toch ligt er een nieuwe CAO horeca omdat De Unie, die hooguit 500
leden telt, deze heeft ondertekend. Werknemers die werken bij een
werkgever die is aangesloten bij KHN vallen onder deze CAO. Andere
werknemers niet omdat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
de CAO (nog) niet algemeen verbindend heeft verklaard. Francooy: "Onze
eerste doelstelling is om op bedrijfsniveau afspraken te maken met
werkgevers met het uiteindelijke doel dat er een nieuwe CAO voor de
hele bedrijfstak komt. Wij hebben al een honderdtal van de grootste
horecabedrijven hierover aangeschreven. Verder willen we de werknemers
organiseren om hun werkgever onder druk te zetten om tot nieuwe
afspraken te komen. Ook gaan we juridisch goed uitzoeken in hoeverre
de CAO op iedereen van toepassing is. En we gaan verzet organiseren,
want we zijn slagvaardiger en gemotiveerder dan ooit! We gaan een
bewustwordingscampagne beginnen. De meeste werknemers hebben er geen
idee van hoe beroerd deze CAO is. Als ze erachter komen welke
bedreigingen hen boven het hoofd hangen, zijn ze zeker bereid om in
actie te komen. Ook gaan we ons roeren in de media en politiek, zodat
het ook bekend wordt buiten de branche. Ik kan iedereen verzekeren:
dit laten we niet over onze kant gaan!"
Foto-onderschrift: Ben Francooy: "Als werknemers erachter komen welke
bedreigingen hen boven het hoofd hangen, zijn ze zeker bereid om in
actie te komen."
(Nieuws, donderdag 27 oktober 2005, redactie: Aafke Jochems, beeld:
Ineke Oostveen)