FNV


Er moet nieuwe CAO horeca komen!

Wie deze website, de Horeca Info en of de nieuwsbrieven van de FNV Horecabond heeft gevolgd, weet dat de CAO-onderhandelingen voor een nieuwe CAO horeca een langslepende zaak zijn geweest met een op z'n zachtst gezegd absurde ontknoping: de Unie heeft samen met Koninklijk Horeca Nederland (KHN) de CAO ondertekend. De CNV en FNV Horecabond pertinent niet. Gaat de FNV Horecabond nu bij de pakken neerzitten? Natuurlijk niet! Voorzitter Ben Francooy vertelt wat de leden en werknemers van de bond kunnen verwachten: "We zijn slagvaardiger en gemotiveerder dan ooit!"

De opsomming van het onderhandelingsproces voor een nieuwe CAO horeca laat een grillig en langslepend proces zien. Ben Francooy heeft eens opgeschreven op welke data hij in contact is geweest of om de tafel heeft gezeten met Koninklijk Horeca Nederland (KHN). Het is een lange lijst die begint op 2 december 2004 en deze zomer eindigt als de FNV Horecabond definitief besluit de CAO niet te ondertekenen. Francooy: "Het resultaat is voor ons onacceptabel en in strijd met ons arbeidsvoorwaardenbeleid. Hoewel KHN altijd zei te pleiten voor vernieuwing van de CAO, heeft het geen enkel voorstel gedaan dat tot vernieuwing zou leiden. Alle voorstellen waren gericht op het minimaliseren van bestaande afspraken in de CAO, waardoor de positie van de werknemers in de bedrijfstak aanmerkelijk wordt verslechterd. Dat willen wij niet voor onze rekening nemen."

Visie
"Wij zijn een organisatie met een visie voor de langere termijn die rekening houdt met de belangen van werknemers maar ook met die van de onderneming, omdat die voor een groot deel gelijklopen. Onze visie is dat het niveau van dienstverlening en de kwaliteit van het product worden bepaald door de vakbekwaamheid en juiste motivatie van de medewerkers. Vanzelfsprekend is er een relatie tussen een efficiënte arbeidsorganisatie met vakbekwame en goed gemotiveerde medewerkers enerzijds en goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden anderzijds. De nieuwe CAO heeft een negatieve invloed op de arbeidsverhoudingen en de motivatie van werknemers."
Dat werknemers zelf heel goed in staat zouden zijn om (aanvullende) afspraken te maken met hun werkgever, zoals KHN meent, weerspreekt Francooy: "Sommigen kunnen dat zeker, maar een groot deel van de werknemers bevindt zich niet in de positie om goede afspraken met hun werkgever te maken."

Wat nu?
Toch ligt er een nieuwe CAO horeca omdat De Unie, die hooguit 500 leden telt, deze heeft ondertekend. Werknemers die werken bij een werkgever die is aangesloten bij KHN vallen onder deze CAO. Andere werknemers niet omdat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de CAO (nog) niet algemeen verbindend heeft verklaard. Francooy: "Onze eerste doelstelling is om op bedrijfsniveau afspraken te maken met werkgevers met het uiteindelijke doel dat er een nieuwe CAO voor de hele bedrijfstak komt. Wij hebben al een honderdtal van de grootste horecabedrijven hierover aangeschreven. Verder willen we de werknemers organiseren om hun werkgever onder druk te zetten om tot nieuwe afspraken te komen. Ook gaan we juridisch goed uitzoeken in hoeverre de CAO op iedereen van toepassing is. En we gaan verzet organiseren, want we zijn slagvaardiger en gemotiveerder dan ooit! We gaan een bewustwordingscampagne beginnen. De meeste werknemers hebben er geen idee van hoe beroerd deze CAO is. Als ze erachter komen welke bedreigingen hen boven het hoofd hangen, zijn ze zeker bereid om in actie te komen. Ook gaan we ons roeren in de media en politiek, zodat het ook bekend wordt buiten de branche. Ik kan iedereen verzekeren: dit laten we niet over onze kant gaan!"

Foto-onderschrift: Ben Francooy: "Als werknemers erachter komen welke bedreigingen hen boven het hoofd hangen, zijn ze zeker bereid om in actie te komen."

(Nieuws, donderdag 27 oktober 2005, redactie: Aafke Jochems, beeld: Ineke Oostveen)