USP Bouwsignalen; Oktober 2005 III

Ingezonden persbericht


Amerika en Duitsland meest interessante landen om te werken

Rotterdam - Uit onderzoek onder een representatieve steekproef van 34 type organisaties uit de bouwkolom blijkt dat Amerika en Duitsland de meest interessante landen zijn om buiten Nederland te werken. In het kader van dit onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn in september 2005, 1025 online enquêtes zijn afgenomen onder het bouwpanel (www.bouwpanel.nl). De verdeling van de steekproef was als volgt: 179 enquêtes bij opdrachtgevers (woningcorporaties, projectontwikkelaars, gemeenten), 192 ontwerpers/adviseurs, 203 aannemers B&U en -GWW, 204 afbouwers, 146 installateurs en 101 fabrikanten en handelsorganisaties. Ruim eenderde van de respondentengroep had de functie directeur, verder hebben medewerkers op aansturend als ook op uitvoerend niveau deze vraag beantwoord.

In totaal zijn Amerika en Duitsland door circa 10% van de ondervraagden aangegeven als het beste land om over de Nederlandse grenzen te (zullen) werken. Spanje en België volgen met respectievelijk 6,3% en 5,7%. In de 10 meest interessante landen staan zeven Europese landen, twee Noord-Amerikaanse landen en één Aziatisch land.

(illustratie verkrijgbaar)
©2005 USP MARKETING CONSULTANCY

Uiteraard zijn de meningen per type bouwsegment sterk verdeeld. Opdrachtgevers vinden na Amerika, Japan en China het meest interessante land. Ook installateurs en fabrikanten vinden China bovengemiddeld interessant. Verder is het opvallend dat voorschrijvers bovengemiddeld in Noorwegen zouden willen werken.
Meest interessante land om buiten Nederland te (zullen) werken
    opdrachtgevers  voorschrijvers  aannemers   afbouwers   installateurs   fabr. & handel
Nummer 1    Amerika Duitsland   Duitsland   Amerika Duitsland   Amerika
Nummer 2    Japan   Amerika Amerika Spanje  China   Duitsland
Nummer 3    China   Noorwegen   België/Spanje   Duitsland   Amerika China
Ing. Florens van der Gaag

De auteur is verbonden aan USP Marketing Consultancy te Rotterdam. USP Marketing Consultancy voert als onderzoeks- en marketingadviesbureau continu marktonderzoek uit voor onder andere toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw. USP heeft begin dit jaar ook www.bouwpanel.nl opgezet. Hierbij zijn nu al ruim 5.000 organisaties uit de ontwerpende en uitvoerende (af)bouw en installatie aangesloten. Wanneer u meer informatie wenst over de activiteiten van USP of de mogelijkheden binnen het Bouwpanel kunt u bellen naar tel: 010-2066900.




Ingezonden persbericht