Ingezonden persbericht

Doop van de nieuwe kustvaarder van Carisbrooke

Op 27 oktober 2005 zal de nieuwe kustvaarder van Carisbrooke ten doop worden gehouden aan de Holland-Amerikakade in Rotterdam

ROTTERDAM, 20051021 -- In de periode tot medio 2008 zullen in opdracht van Carisbrooke ca. 20 nieuwe schepen worden gebouwd met een draagvermogen tussen de 5000 en 13400 ton. Daarmee is de Carisbrooke Groep met haar vloot één van de grotere rederijen van de kleine handelsvaart. Het eerste schip uit deze serie werd onlangs opgeleverd. De "Maike-" werd gebouwd in China en is inmiddels gearriveerd in Rotterdam. Op 27 oktober zal zij aldaar ten doop worden gehouden, waarna het schip zal worden opengesteld voor een select aantal geïnteresseerden ter bezichtiging.


De Carisbrooke groep, een gerenommeerde naam in scheepvaart
Carisbrooke richt zich op het exploiteren, bevrachten en verhuren van een internationale vloot van 35 moderne, flexibel inzetbare kustvaarders. Het hoofdkantoor van de Carisbrooke Groep bevindt zich op Isle of Wight (UK). De Nederlandse dochter Carisbrooke Shipping (Holland) BV voorziet o.a. in bevrachting, bemanning, onderhoud, verzekering en financiering van de vloot waarbij ook zakelijke en particuliere investeerders zijn betrokken. Ook de "Maike-C" zal ondergebracht worden in een scheepvaart-CV. Deze CV is de achtste CV die door Carisbrooke op de markt wordt gebracht.

De gloednieuwe "Maike-C"
De "Maike-C" is een zogenoemde 'multipurpose tussendekker'. Een veelzijdig inzetbaar schip dus, met een laadvermogen van ruim 7.600 ton en geschikt voor het vervoer van bulk- en stukgoederen en containers.
Het schip werd gebouwd door Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Co. Ltd, één van de toonaangevende scheepsbouw- en reparatiewerven in China, en is in augustus in de vaart genomen.

De belegging
Carisbrooke biedt de mogelijkheid deel te nemen in de open commanditaire vennootschap Carisbrooke Shipping CV Maike-C. Doel van deze commanditaire vennootschap is de aankoop en exploitatie van de "Maike-C". Het zal door de CV per 1 december worden aangekocht. Na een exploitatieperiode van zes jaar zal zij naar verwachting in oktober 2011 worden verkocht, waarna de CV wordt ontbonden. Het gemiddeld rendement van de belegging is geprognosticeerd op 9,8%* per jaar. Dit rendement wordt behaald met de exploitatie en verkoop van het schip.
*de waarde van de belegging kan fluctueren. Rendementen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.