Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl

:: 31 Oct 2005

Voorbereiding buitenlandse stage moet beter

Mbo-leerlingen zien veel positieve kanten aan beroepspraktijkvorming in het buitenland. De voorbereiding en organisatie van zon buitenlandse stage moeten echter beter. Dat blijkt uit het onderzoek Buitenland binnen bereik, dat in opdracht van kenniscentrum ECABO en samenwerkingspartners is uitgevoerd.

Het onderzoek bestond uit individuele en groepsinterviews onder 155 autochtone en allochtone mboers, die deels wel en deels niet de internationale beroepspraktijkvorming
(I-BPV) achter de rug hadden. De geïnterviewden noemen als belangrijkste positieve resultaten van een stage in het buitenland: het leren van een vreemde taal, meer begrip voor mensen uit andere culturen, persoonlijke groei en ontwikkeling en een betere positie op de arbeidsmarkt. Allochtone leerlingen lijken I-BPV belangrijker te vinden voor hun CV en verdere loopbaan dan autochtone leerlingen. Autochtone leerlingen noemen vaker persoonlijke ontwikkeling als opbrengt van de stage in het buitenland.

Het merendeel van de leerlingen vindt de voorlichting vanuit de school over I-BPV matig of onvoldoende. Naast de school zijn mede-leerlingen en internet een belangrijke bron van informatie. Ook de praktische ondersteuning bij de voorbereiding kan beter: visum, verzekeringen, huisvesting en een goede introductie op de stageplaats. Verder zijn leerlingen niet altijd tevreden over de communicatie tussen school en stageplaats over de stagedoelen en vinden ze de stageopdrachten niet altijd duidelijk in relatie tot de opleiding zij volgen.

Allochtone leerlingen vinden met name begeleiding en communicatie belangrijke factoren voor een succesvolle I-BPV. Autochtone leerlingen benadrukken de organisatorische aspecten als voorwaarde voor een succesvolle stage bij een buitenlands bedrijf.

Het onderzoek heeft tal van concrete aanbevelingen opgeleverd voor het project Gateway for International Vocational Educational Training (GIVET), dat ECABO met een breed consortium van partners uitvoert, waaronder kenniscentrum LOB-HTV, een aantal ROCs en het internationale bedrijfsleven. Doel van GIVET is een scala aan instrumenten en diensten te ontwikkelen die mboers stimuleren tot beroepspraktijkvorming in het buitenland. Meer informatie over dit project is te vinden onder Nieuwsberichten op de site www.esb-projecten.nl