FNV

Snel invoeren 48-urige werkweek trucker leidt tot inkomensval

Te snelle invoering van de 48-urige werkweek voor de 135 duizend Nederlandse vrachtwagenchauffeurs leidt tot een inkomensachteruitgang van 15 procent. Daarom wil FNV Bondgenoten overleg met de werkgevers en het ministerie van Verkeer.
De 48-urige werkweek in het wegvervoer lijkt dichtbij. Minister Peijs dreigt de Europese richtlijn hiertoe onverkort in te voeren omdat de werkgevers het aanbod om te overleggen over de invulling van de regeling hebben afgewezen. "Maar snelle invoering leidt tot een onmogelijke situatie voor de sector en de maatschappij", reageert vakbondsbestuurder Jan Heilig.

Onderzoekinstituut TNO berekende dit jaar dat een vrachtwagenchauffeur gemiddeld 59 uur per week werkt. Directe invoering van de 48-urige werkweek zou tot een groot tekort aan chauffeurs leiden, met als gevolg lege schappen in de winkels en een tekort aan voorraden bij bedrijven.

In een brief aan werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) schrijft vakbondsbestuurder Heilig te willen praten over een oplossing van het probleem. "We hebben de werkgevers herhaaldelijk opgeroepen met ons en het ministerie afspraken te maken over invulling en fasering van de nieuwe werktijdenregeling. Ik vind het dan ook vervelend om te lezen dat TLN aan zijn leden schrijft dat wij niet aan een oplossing willen meewerken. Niets is minder waar. Bovendien pleiten wij voor afspraken die in alle Europese landen gelden om oneerlijke concurrentie te voorkomen."