Snel invoeren 48-urige werkweek trucker leidt tot inkomensval
Te snelle invoering van de 48-urige werkweek voor de 135 duizend
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs leidt tot een inkomensachteruitgang
van 15 procent. Daarom wil FNV Bondgenoten overleg met de werkgevers
en het ministerie van Verkeer.
De 48-urige werkweek in het wegvervoer lijkt dichtbij. Minister Peijs
dreigt de Europese richtlijn hiertoe onverkort in te voeren omdat de
werkgevers het aanbod om te overleggen over de invulling van de
regeling hebben afgewezen. "Maar snelle invoering leidt tot een
onmogelijke situatie voor de sector en de maatschappij", reageert
vakbondsbestuurder Jan Heilig.
Onderzoekinstituut TNO berekende dit jaar dat een vrachtwagenchauffeur
gemiddeld 59 uur per week werkt. Directe invoering van de 48-urige
werkweek zou tot een groot tekort aan chauffeurs leiden, met als
gevolg lege schappen in de winkels en een tekort aan voorraden bij
bedrijven.
In een brief aan werkgeversorganisatie Transport en Logistiek
Nederland (TLN) schrijft vakbondsbestuurder Heilig te willen praten
over een oplossing van het probleem. "We hebben de werkgevers
herhaaldelijk opgeroepen met ons en het ministerie afspraken te maken
over invulling en fasering van de nieuwe werktijdenregeling. Ik vind
het dan ook vervelend om te lezen dat TLN aan zijn leden schrijft dat
wij niet aan een oplossing willen meewerken. Niets is minder waar.
Bovendien pleiten wij voor afspraken die in alle Europese landen
gelden om oneerlijke concurrentie te voorkomen."
FNV