EVD

25.10.2005

Duitsland: belangrijke rol voor franchising
---

Franchisesystemen spelen een steeds belangrijkere rol in de Duitse economie. Voor Nederlandse bedrijven die op zoek zijn naar handelspartners is dit een goede optie om de Duitse markt te bewerken. Een trend in de franchisesystemen is dat deze steeds internationaler worden.
In 2004 waren er in Duitsland 845 officieel geregistreerde franchisegevers en 45.000 franchisenemers.
Terwijl de arbeidsmarkt in Duitsland in de afgelopen jaren niet goed presteerde, bleef het aantal werknemers in de franchisebranche stijgen. In 2003 werkten 390.000 werknemers in deze branche, in 2004 waren dat er 406.000.
De omzet van alle franchisebedrijven in Duitsland groeide in 2004 tot 28 miljard euro, in 2003 was de omzet nog 25,4 miljard euro. Van alle franchisebedrijven in Duitsland valt 50 procent onder de dienstensector, 29 procent onder de handel, 14 procent onder de horecabranche en 7 procent onder producerende bedrijven. De drie grootste franchisegevers in Duitsland zijn TUI-Reisbüros (in 2004: 1.420 bedrijven), Foto Quelle (1.311 bedrijven) en McDonalds (1.262 bedrijven).

De meest gebruikte manier om in Duitsland franchisenemers te vinden is het plaatsen van een advertentie in de vakbladen.

Meer informatie:

* NBSO-Stuttgart
Tobias Rühmann
Leitzstrasse 45, 70469 Stuttgart, Duitsland Telefoon: +49 711 4906 6350
Fax: +49 711 4906 6360
E-mail: ruehmann@nbso-stuttgart.de

---

Bron: Netherlands Business Support Office (NBSO) Stuttgart Nummer: 147429

Meer informatie over dit onderwerp is op te vragen onder vermelding van nummer 147429 bij de medewerker Duitsland (Menno Schrok of Regina Kruse), e-mail Duitsland, fax (070) 385 80 97, telefoon (070) 778 89 35.