Ministerie van Justitie
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
28 oktober 2005
KABINET PAKT RECIDIVE IN VERKEER AAN
Een automobilist of bromfietser die binnen vijf jaar na een veroordeling
opnieuw zwaar de fout ingaat, krijgt automatisch een rijontzegging
opgelegd. De nieuwe maatregel is bijvoorbeeld bedoeld voor de bestuurder
die rijdt onder invloed van alcohol, een excessieve snelheidsovertreding
maakt of een verkeersongeval veroorzaakt met ernstige gevolgen. Dit staat
in een wetsvoorstel van ministers Donner van Justitie en Peijs van Verkeer
en Waterstaat. De ministerraad heeft ingestemd met indiening van het
wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.
De rechter kan nu al voor een groot aantal zware verkeersdelicten een
rijontzegging opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Het kabinet wil dat
bij verkeersrecidive veranderen. Wegpiraten die opnieuw een ernstig
verkeersdelict begaan vormen een grote bedreiging voor de
verkeersveiligheid. Door het tweede delict negeert de automobilist of
bromfietser een eerdere strafrechtelijke afdoening. Een verplichte
rijontzegging voor een bepaalde periode is in die gevallen daarom
gerechtvaardigd. Van de maatregel gaat naar verwachting een preventieve
werking uit: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Daarnaast wil het kabinet dat automobilisten bij recidive het rijbewijs
definitief kwijt zijn als zij van de rechter een rijontzegging van één jaar
of meer opgelegd hebben gekregen. Zij zullen opnieuw examen moeten doen.
Deze maatregel geldt voor alle gevallen waarin een rechter op grond van de
Wegenverkeerswet de rijbevoegdheid van een automobilist kan ontzeggen.
Verder maken de voorstellen geen onderscheid tussen werk en privé. Ook
beroepschauffeurs die privé rijden en een ernstig verkeersdelict begaan,
kunnen bij recidive hun rijbewijs kwijtraken.
De drie soorten verkeersdelicten, waar een verplichte rijontzegging voor
moet gaan gelden, zijn vooral gekozen omdat ze veel gevaar opleveren. Na
rijden onder invloed en het begaan van grove snelheidsovertredingen is
bovendien sprake van een betrekkelijk hoge recidive, zo blijkt uit een in
2004 afgerond recidive-onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en
Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie. Ook behoren ze
sinds jaar en dag tot de kern van het verkeersveiligheidsbeleid. Door
middel van een Algemene Maatregel van Bestuur wordt nog nader vastgesteld
wat de duur van de rijontzegging gaat worden in relatie tot de ernst van
het verkeersdelict.
Uit ervaring blijkt dat deze verkeersdeelnemers zich vaak ook schuldig
maken aan bumperkleven, agressief rijgedrag, inhalen over een doorgetrokken
streep en andere grove verkeersovertredingen. Snelheidsovertredingen van
meer dan 40 km te hard op autosnelwegen en 30 km te hard op overige wegen
vallen onder het strafrecht.
Het kabinet wil met een eenvoudig puntenstelsel zonder al te veel
administratieve rompslomp het verkeersbeleid aanscherpen voor
automobilisten die zèlf achter het stuur hebben gezeten en door de politie
zijn staandegehouden. Bovendien is het merendeel van deze verkeersdelicten
redelijk eenvoudig op te sporen met behulp van hoogwaardige technische
apparatuur.
Lichte verkeersdelicten (Mulderfeiten) die op kenteken worden bekeurd en
veelal met een boete worden afgedaan, vallen buiten de werking van het
wetsvoorstel.
RVD, 28.10.2005
Ministerie van Algemene Zaken