28-10-05 'Goed zorgstelsel verdient goede voorlichting' Deze week vroeg het CDA aandacht bij minister Hoogervorst (Volksgezondheid) voor de problemen met de voorlichting rondom het nieuwe zorgstelsel.

Fractievoorzitter Maxime Verhagen stelde vragen aan minister Hoogervorst, die nog voor het begrotingsoverleg van a.s. maandag beantwoord moeten worden.

Burgers die vragen over het zorgstelsel hebben, worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd aldus Buijs, die de woordvoering deed namens Verhagen. Uit de vele telefoontjes die het CDA zelf krijgt, blijkt dat Postbus 51 voor antwoorden vaak doorverwijst naar de website www.denieuwezorgverzekering.nl, waar echter niet alle antwoorden te vinden zijn. Relatief simpele vragen over de gevolgen voor studenten bijvoorbeeld, of de bijdrages over lijfrente, kunnen niet worden beantwoord door de medewerkers. Bovendien is de voorlichting versnipperd geraakt over Postbus 51, het ministerie van VWS, de belastingtelefoon en de zorgverzekeraars.

Bij de Algemene Beschouwingen had Verhagen al aangedrongen op één telefoonnummer, één centraal loket waar mensen met al hun vragen over de nieuwe zorgverzekering terecht kunnen. Nog deze week wil het CDA antwoord op de vraag, hoe het staat met de beloofde Zorgtelefoon. Hoogervorst is er zelf ook bij gebaat, want hoe minder onzekerheid er over de nieuwe basisverzekering bestaat, hoe beter. De nieuwe zorgverzekering is een prima wet met vele voordelen voor patiënten en cliënten, maar er moet geen verwarring ontstaan als gevolg van onvoldoende voorlichting.