Ingezonden persbericht


Flirtcursus steeds populairder

Steeds meer singles op zoek naar goede flirt

Rotterdam, 28 oktober 2005 Steeds meer Nederlandse singles zijn op zoek naar een goede en succesvolle flirt. In hun zoektocht naar succes op het liefdestoneel maken zij meer en meer gebruik van deskundige hulp in de vorm van een heuse flirtcursus.

Nederland telt 2,2 miljoen singles. De helft is actief op zoek naar een partner. Voor de mensen die de kunst van het flirten nog niet eigen zijn, biedt de flirtcursus uitkomst. Uit onderzoek van Pluimen blijkt dat per maand 25.000 nieuwsgierige mannen en vrouwen de flirtcursus overwegen. Hiervan trekken er zo n honderd uiteindelijk de stoute schoene aan.

Vroeger was het makkelijk: je trouwde met de overbuurjongen of het meisje van dansles. Of je nu een vlotte babbel of sociale vaardigheden had of niet: je raakte toch wel aan de man/vrouw. Helaas is dat niet meer zo vanzelfsprekend. De mensch is kritischer dan ooit en na een aantal mislukte dates vraagt het gros zich af: ligt het aan mij?

Hoe trek je iemands aandacht? Hoe open je het gesprek en wat moet je vooral niet doen? Als je graag iemand wilt ontmoeten, is zelf actie nemen in ieder geval een vereiste! Geen flirt-skills in huis? Flirtcoach Judith Reinsma is een ware specialist op het gebied van flirten. Tijdens een workshop geeft ze tips, ideeën en oefeningen om van de meest verlegen persoon een sociale flirter te maken. Flirten als sociale vaardigheid met pit. En afhankelijk van je doel misschien zelfs wel met spice .

Tips voor een succesvolle flirt

De flirtcoach heeft een heus stappenplan ontwikkeld voor een succesvolle flirt:


1. Je moet flirtable zijn. Dat wil zeggen dat je open staat voor een flirt.


2. Richt je aandacht naar buiten. Denk niet aan je dikke kont of buik en vraag je niet af of je het gas hebt uitgedaan.


3. Maak contact! Begin eerst maar eens met oogcontact. En lach eens naar de ander.


4. De ijsbreker, oftewel de openingszin! Een makkelijke is Kom je hier vaker? , maar wees vooral creatief.


5. Speel het spel. Is er interesse, flirt, praat, lach, en kijk of het echt een leuke man of vrouw is.


6. Tijd om zaken te doen: dat hoeft niet gelijk your place or mine te zijn, een telefoonnummer of de afspraak elkaar in hetzelfde café nog een keer te zien.


7. Maak de balans op. Leven is leren. Dus hoe ging het, wat kun je volgende keer beter doen en hoe ga je om met een eventuele afwijzing.

De eerste stap voor de man

Flirtcoach Judith Reinsma: Meestal geef ik de flirtworkshop aan groepen, bijvoorbeeld een damesdispuut, hockeyteam of als vrijgezellenparty. Dat gebeurt een paar keer per maand. Vier keer per jaar zijn er workshops voor een groep van twaalf individuele deelnemers. Een gemengde groep met een man/vrouw verhouding van 60/40. Ook na veertig jaar feminisme wordt er nog steeds verwacht dat de man de eerste stap zet. Uit onderzoek is gebleken dat waar ook ter wereld de vrouwen de signalen uitstralen en dat mannen het initiatief moeten nemen.

De workshop duurt anderhalve dag (zaterdag en zondagmiddag) en kan naast behoorlijk intensief ook confronterend zijn. Maar hierna is wel flirtsucces gegarandeerd , zegt Judith. Op de tussenliggende avond ga je de opgedane kennis testen in de praktijk: in het café, of als je niet zo n kroegtijger bent, op zondagochtend in een museum. Oogcontact maken, complimenten geven, contact leggen. Wat in het begin ietwat geforceerd begon, gaat na een dagje cursus bijna als vanzelf.

Flirten is een spel

Het programma van de workshop is opgebouwd rond het Flirtmodel. Stap voor stap maak je de vaardigheden eigen door leuke, luchtige oefeningen, opdrachten en interactie. Veel ruimte en onderzoek naar jouw eigen wijze, je eigen aantrekkingskracht en natuurlijk veel praktische tips.

De gouden tip is dat je het contact moet opbouwen. Niet gelijk beginnen te praten zonder dat de door jou begeerde persoon je heeft gezien. Dat schrikt gewoon af , aldus Judith. Dus maak oogcontact, lach een keer en bepaal een strategie. Stap niet in een rechte lijn door het café op iemand af, maar ga eerst in de buurt staan, of loop langs op weg naar het toilet. Volgens Judith is het belangrijk dat je natuurlijk gedrag vertoont. Flirten is een spel, het moet verrassend zijn.

Het komt regelmatig voor dat een cursist in het tweede deel van de workshop blij en trots kan vertellen dat er gescoord is. Scoren houdt in dit geval in: er is contact gemaakt, er zijn telefoonnummers uitgewisseld of er zit zelfs een vervolgdate in de planning.

Judith: Flirten is een leerproces en de aanpak is effectief. Veel van mijn cursisten zijn inmiddels niet meer single.

Flirtcursus populair cadeau

Flirten met resultaat. Dat kun je verwachten van de flirtcursus die je met beleveniscadeau de Pluim kunt volgen. De belevenis als geschenk wordt steeds populairder en de flirtcursus is een topper in het assortiment van Pluimen. Kennelijk heeft iedereen wel een verlegen vrijgezel in de kennissenkring, die de cursus goed kan gebruiken. Via de website van Pluimen, www.pluimen.nl, zijn flirtcursussen te winnen. Voor iedereen die meer plezier, creativiteit, vaardigheid en resultaat zoekt in het flirten.

Pluimen en de flirtcoach hebben verschillende flirtcoach-variaties:


- tips in je mailbox;


- vragen via de mail met een persoonlijk antwoord retour;


- telefonische coaching;


- adviesgesprekken;


- shoppen met de flirtcoach voor een flirt-outfit;


- op stap met de flirtcoach;


- groepsworkshop.

Over Pluimen

Pluimen geeft sinds 1997 beleveniscadeaus de Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van relatiegeschenken en incentives. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven.

Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. De verfrissende aanpak van Pluimen is niet onopgemerkt gebleven. Zo won Pluimen in 2001 de BKD Business Award en werd Pluimen genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2003. Voor meer informatie: www.pluimen.nl

//////


Noot voor de redactie,