KLM

05/052

VERBETERDE OPERATIONALE PRESTATIES

BIJ TOENAME AANTAL PASSAGIERS

AMSTELVEEN, 28 oktober 2005 - De operationele prestaties van de KLM in het derde kwartaal van 2005 waren goed. Dit, ook al kenmerkte dit kwartaal kenmerkte zich door sterke toename van het aantal passagiers, bij toegenomen drukte, en door toegenomen security maatregelen. Desondanks is het aantal passagiers dat hun aansluiting niet heeft gehaald aanzienlijk minder geweest dan vorig jaar. Ook het aantal tijdelijk vermiste koffers is sterk gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. en problemen met de Schengen filters. Hierdoor haalden tal van passagiers hun aansluiting niet en moets bagage gelost worden. Dit heeft met name invloed gehad op de performance van de short/medium haul vluchten. Meerdere dagen problemen met het bagage afhandelingssysteem en enkele IT storingen hebben voornamelijk de bagage performance nadelig beinvloed. Van de long haul vluchten kwam 82% op tijd op de bestemming aan, waardoor we het beter deden dan onze directe concurrenten. Een vertrekpunctualiteit van 74,8% was goed voor een tweede plaats. Van alle geplande long haul vluchten is 99,6% daadwerkelijk uitgevoerd, tevens goed voor de tweede plaats.

Met een aankomstpunctualiteit van 85,1% en een vertrekpunctualiteit van 79,8% van de short/medium haul vluchten werd respectievelijk een tweede en derde plaats gehaald. Het streven is om de beste aankomstpunctualiteit te realiseren waar hard aan gewerkt wordt. Van de geplande vluchten is 99,1% uitgevoerd, goed voor een tweede plaats.

Het aantal wereldwijde bagage vermissingen kwam uit op 2.07, wat inhoudt dat van elke 100 passagiers 2,07 koffers als vermist werden opgegeven. Het merendeel hiervan wordt binnen 24 uur nageleverd. De vergelijkbare airlines deden het beter. Dat is echter geheel te wijten aan het lagere aantal passagiers bij KLM op de kortere afstanden in vergelijking tot de directe concurrenten. Die reizen namelijk veelal zonder of met weinig bagage.