Vlaamse Regering in kort bestek - 28 oktober 2005
Op voorstel van vice-minister-president Frank
VANDENBROUCKE:
De Vlaamse Regering keurt het besluit goed met de lijst
van onroerende goederen die worden overgedragen van het
Gemeenschapsonderwijs naar de Vlaamse Autonome Hogeschool
Antwerpen.
* * *
In uitvoering van CAO I hoger onderwijs keurt de Vlaamse
Regering principieel het besluit goed over de
verlofstelsels voor de personeelsleden van de Vlaamse
hogescholen en van de Hogere Zeevaartschool. Het besluit
regelt de moederschapsbescherming, het omstandigheids-
verlof en het verlof voor deeltijdse prestaties. Het
wordt op de agenda geplaatst van het Vlaams onder-
handelingscomité voor het hoger onderwijs.
* * *
In uitvoering van CAO VII hecht de Vlaamse Regering haar
principiële goedkeuring aan het besluit over de verdeling
van personeelsleden die ten behoeve van het buitengewoon
onderwijs, het volwassenenonderwijs, het deeltijds
kunstonderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding
met verlof zijn voor de ondersteuning van de lokale
inspraakorganen. Vanaf 1 september 2005 kunnen de
vakorganisaties daarvoor over zes personeelsleden
beschikken met een verlof wegens bijzondere opdracht.
Over dit besluit wordt nog met de representatieve
vakorganisaties onderhandeld in de betrokken comités.
Op voorstel van Vlaams minister Inge VERVOTTE:
De Vlaamse Regering keurt principieel een besluit goed
over de boekhouding en het financieel verslag voor de
voorzieningen in bepaalde sectoren van het beleidsdomein
Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Het besluit wil de
boekhoudregels van de verschillende sectoren vervangen
door de boekhoudregels die van toepassing zijn op de
rechtsvorm in kwestie, waardoor een vereenvoudiging wordt
doorgevoerd. De voorzieningen moeten dan voor de
boekhouding niet meer voldoen aan een specifieke
regelgeving in verband met de subsidiëring, maar kunnen
de algemene boekhoudregels toepassen. De minister kan wel
aanvullende regels opleggen per sector. Het besluit wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
In het kader van de implementatie van het Vlaams
Strategisch plan 'Hulp- en dienstverlening aan
gedetineerden' kent de Vlaamse Regering respectievelijk
683.000 euro, 410.000 euro en 318.000 euro subsidie toe
aan de centra voor Algemeen Welzijnswerk de Kempen in
Herentals, De Poort in Brugge en Metropool in Berchem.
Het strategisch plan voorziet de creatie van drie
functies op het terrein: een beleidsfunctie, een
organisatie-ondersteuningsfunctie en een traject-
begeleidingsfunctie.
* * *
De Vlaamse Regering kent 400.000 euro subsidie toe aan
het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk vzw in Berchem voor
de uitvoering van de overeenkomst met de Vlaamse
Gemeenschap met betrekking tot de ondersteuning van
forensische opdrachten in de centra voor algemeen
welzijnswerk voor de periode van 1 mei 2005 tot 30 april
2006.
Op voorstel van Vlaams minister Dirk VAN MECHELEN:
Om aan het oneigenlijk gebruik van voertuigen van het
type 'lichte vrachtwagen' een einde te stellen, hecht de
Vlaamse Regering, na advies van de Raad van State, haar
definitieve goedkeuring aan een ontwerpdecreet tot
invoering van het begrip 'lichte vrachtauto' in het
wetboek van de met inkomensbelastingen gelijkgestelde
belastingen. Ze keurt ook definitief het ontwerpdecreet
goed dat instemt met het samenwerkingsakkoord tussen de
drie gewesten betreffende de vermelde wijziging van het
wetboek, met inachtneming van de fiscale neutraliteit en
ter voorkoming van de concurrentie van de gewesten op het
vlak van de inschrijving van voertuigen. De
ontwerpdecreten worden ingediend bij het Vlaams
Parlement.
* * *
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan de
algemene toelichting bij de initiële begroting van de
Vlaamse Gemeenschap voor 2006 en machtigt de Vlaamse
minister bevoegd voor de begroting deze in te dienen bij
het Vlaams Parlement onder voorbehoud van technisch
nazicht.
* * *
De Vlaamse Regering keurt het ontwerpdecreet met
begeleidende bepalingen van de begroting 2006 en de
memorie van toelichting definitief goed. Het ontwerp-
decreet wordt ingediend bij het Vlaams Parlement.
Op voorstel van Vlaams minister Bert ANCIAUX:
De Vlaamse Regering hecht haar goedkeuring aan het
Nationaal Actieplan voor Kinderen. Ze gelast haar
ministers de doelstellingen en acties die in het
Nationaal Actieplan zijn opgenomen en die aansluiten bij
hun bevoegdheden, op te volgen en te implementeren in
functie van de uitvoering van het tweede Vlaamse
jeugdbeleidsplan dat eind dit jaar zal worden
voorgesteld.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS:
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering definitief tot oprichting van het intern
verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid
(IVA) 'Vlaams Agentschap voor Internationale Samen-
werking' binnen het beleidsdomein 'buitenlands beleid,
buitenlandse handel, internationale samenwerking en
toerisme'. Met dit agentschap volgt Vlaanderen andere
toonaangevende landen op het vlak van internationale
solidariteit (zoals Zweden en Denemarken) die via een
zelfstandig agentschap op een moderne en efficiënte
manier aan ontwikkelingssamenwerking doen.
* * *
De beleidsnota Buitenlands Beleid 2005-2009 voorziet dat
in verband met de relaties met elk van de buurlanden van
Vlaanderen een strategienota wordt opgesteld. Die nota
legt voor de komende periode de prioriteiten vast inzake
de samenwerking, bepaalt de doelstellingen en duidt
instrumenten aan om deze doelstellingen te bereiken. De
Vlaamse Regering neemt akte van de Strategienota
Nederland en keurt de daarin voorgestelde strategische
doelstellingen met het oog op het verder uitbouwen van de
relatie Vlaanderen-Nederland goed. Ze zal binnen elk
beleidsdomein de nodige acties ondernemen voor de
realisatie van de aanbevelingen en zet hiervoor de nodige
budgettaire en personele middelen in. De strategienota
wordt ook naar het Vlaams Parlement gezonden.
* * *
In het kader van Beter bestuurlijk Beleid en de overgang
naar een nieuwe organisatiestructuur voor zowel het
ministerie van de Vlaamse Gemeenschap als de Vlaamse
wetenschappelijke instellingen en de Vlaamse openbare
instellingen, veranderen een aantal personeelsleden van
werkgever. Voor alle personeelsleden is een vlotte
migratie en de verdere correcte uitbetaling van hun loon
(inclusief aanverwante elementen zoals kinderbijslag,
vakantiegeld, eindejaarstoelage, enzovoort) cruciaal. De
Vlaamse Regering keurt daarom een reeks concrete
beleidsmaatregelen goed om de gevolgen van personeels-
migraties tussen diverse rechtspersonen op te vangen.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS en van
Vlaams minister Marino KEULEN:
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering definitief tot oprichting van het intern
verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid
'Agentschap voor Binnenlands Bestuur' binnen het
beleidsdomein Bestuurszaken.
Op voorstel van Vlaams minister Geert BOURGEOIS en van
Vlaams minister Kris PEETERS:
Na advies van de Raad van State beslist de Vlaamse
Regering definitief dat de Vlaamse Reguleringsinstantie
van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) mag toetreden
tot de 'pool van de parastatalen', zodat ze kan genieten
van de wettelijke pensioenregeling.
Op voorstel van Vlaams minister Kris PEETERS:
De Vlaamse Regering hechtte eind juli haar principiële
goedkeuring aan het voorontwerp van decreet over de
oprichting van sectorale bodemsaneringsfondsen. Bepaalde
bodemverontreinigingen zijn sectorgebonden. Deze sectoren
willen de saneringskosten spreiden en een financierings-
systeem opzetten dat gedeeltelijk of geheel door de
sector zelf kan worden georganiseerd. Naast de spreiding
van de saneringskosten zouden de bodemsaneringsfondsen
ook aangepaste en eenvoudige administratieve procedures
aanbieden en instaan voor een degelijke kennisopbouw
inzake gelijkaardige bodemverontreinigingen. Na advies
van de SERV, de MiNa-raad en de Raad van State wordt de
decreettekst gesplitst in een aantal onderafdelingen en
volgen er een aantal wijzigingen. Onderafdeling 1 bevat
de bepalingen over de doelstellingen en erkenning van
bodemsaneringsorganisaties. Met onderafdelingen 2 en 3
wordt meer duidelijkheid gebracht in verband met de taken
die een organisatie zeker moet uitvoeren, en taken die
zij facultatief kan uitvoeren. Tevens is er onder meer
een opsplitsing gemaakt tussen verplichte bijdrage en
vergoeding. Gelet op de aard van de wijzigingen wordt het
voorontwerp van decreet opnieuw principieel goedgekeurd
en voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
Sedert 1 juli 2004 is het nieuwe decreet 'openbaarheid
van bestuur' van kracht. Met het openbaarheidsdecreet
worden de principes van de eerste pijler inzake
openbaarheid van milieu-informatie uit het Aarhus-Verdrag
geïmplementeerd in de Vlaamse regelgeving. In dat verdrag
komen zowel de passieve (het vrijgeven van informatie
wanneer de burger hierom verzoekt) als de actieve
openbaarheid (verzameling en verspreiding van informatie
op actieve wijze door de overheid) aan bod. Voor het
aspect 'actieve' openbaarheid wordt daarbij veel belang
gehecht aan de verspreiding van milieu-informatie via
elektronische weg. De Vlaamse Regering keurt nu, na
advies van de SERV, de MiNA-raad en de Raad van State een
besluit definitief goed dat uitvoering geeft aan die
kaderbepaling. Het besluit geeft een opsomming van de
milieu-informatie die op elektronische wijze moet worden
verspreid. Er wordt geopteerd voor een gedifferentieerde
aanpak, waarbij niet alle milieu-instanties in Vlaanderen
gehouden zijn tot het verspreiden van dezelfde milieu-
informatie. De minimale informatie die op het niveau van
het Vlaamse Gewest moet worden verspreid, bevat onder
meer de internationale milieuverdragen, de milieu-
regelgeving, milieubeleidsdocumenten, milieuplannen en
milieuprogramma's, opvolgingsverslagen, het Milieu- en
Natuurrapport en meetgegevens. Voor milieuvergunningen,
milieu-effectrapporten, milieubeleidsovereenkomsten en
veiligheidsrapporten volstaat het dat op elektronische
wijze bekend wordt gemaakt waar deze informatie kan
worden ingezien of verkregen. Voor provincies en
gemeenten gelden gelijkaardige maar minder verregaande
verplichtingen.
* * *
De integrale regelgeving van toepassing op ingedeelde
inrichtingen is gebundeld in de titels I en II van het
VLAREM. Titel I regelt de meldings- en vergunnings-
procedure. Titel II bevat de algemene en sectorale
milieuvoorwaarden die van toepassing zijn op deze
ingedeelde inrichtingen. Deze VLAREM-regelgeving moet
vrij frequent worden bijgewerkt enerzijds als gevolg van
nieuwe of gewijzigde EG-regelgeving, anderzijds als
gevolg van de evolutie van de stand van techniek en
kennis van de risico's die maakt dat de technische
normering moet worden geactualiseerd. Met het oog op
duidelijkheid en doorzichtigheid en om het aantal
besluiten tot wijziging van VLAREM zo beperkt mogelijk te
houden, wordt geopteerd maximaal te werken met het
systeem van 'verzamelbesluiten'. De Vlaamse Regering
keurt nu een eerste verzamelbesluit principieel goed. Het
gaat om wijzigingen en aanpassingen die noodzakelijk zijn
om vastgestelde errata te corrigeren en de omzetting van
Europese regelgeving te vervolledigen. Het verzamel-
besluit wordt voor advies voorgelegd aan de SERV en de
MiNa-raad.
* * *
Bij decreet van 7 mei 2004 werden onder meer het
'Agentschap Natuur en Bos' (ANB) en het 'Instituut voor
Natuur- en Bosonderzoek' (INBO) als intern verzelf-
standigde agentschappen (IVA's) opgericht. De Vlaamse
Regering keurde begin juli principieel een voorontwerp
van wijzigingsdecreet goed dat het decreet van 7 mei 2004
op een aantal punten aanpast. Er werd al vroeger beslist
dat aan de IVA's ANB en INBO geen rechtspersoonlijkheid
moest worden toegekend wegens het gunstige budgettaire
effect voor de Vlaamse overheid. Daarom moeten de
oprichtingsbepalingen in het decreet van 7 mei 2004
worden opgeheven. Daarnaast wordt geopteerd voor een meer
logische schikking van taken en bevoegdheden. Het
opstellen van het milieurapport wordt daarom niet
toevertrouwd aan het INBO, maar aan de IVA Vlaamse
Milieumaatschappij voor Water en Lucht. Tijdens de vorige
legislatuur viel de keuze om het takenpakket van de
sectie 'Lucht' en de sectie 'Geluid, Trillingen, Niet-
ioniserende straling' van de afdeling Algemeen Milieu- en
Natuurbeleid van AMINAL onder te brengen bij de IVA
Vlaamse Milieumaatschappij voor Water en Lucht. Nu worden
die taken toevertrouwd aan het departement binnen het
Vlaamse ministerie voor Leefmilieu, Natuur en Energie.
Tot slot wordt de naam van de IVA Vlaamse
Milieumaatschappij voor Water en Lucht gewijzigd in IVA
Vlaamse Milieumaatschappij. Het ontwerp van
wijzigingsdecreet wordt nu, na advies van de Raad van
State, definitief goedgekeurd en ingediend bij het Vlaams
Parlement.
* * *
De Vlaamse Regering keurt principieel het model van
aangifte goed voor de vestiging en de invordering van de
Grootschalig Referentiebestand-heffingen (GRB). Het wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Het GRB
voor Vlaanderen behelst een databanksysteem waarin
grootschalige referentiegegevens over het grondgebied van
het Vlaamse Gewest worden opgenomen, bijgehouden en
toegankelijk gemaakt. De financiering wordt door de helft
gedragen door het Vlaamse Gewest. De andere helft wordt
gedragen door de nutssector via een heffingsregeling.
* * *
Op 24 december 2004 machtigde de Vlaamse Regering de
bevoegde minister een beperkte offerteaanvraag uit te
schrijven voor de onderhoudsbaggerwerken in de Noordzee,
de maritieme toegang en de havens van Oostende en
Zeebrugge. Na grondig onderzoek en beoordeling van de
ingediende offertes, beslist de Vlaamse Regering nu om de
basisofferte voor de percelen I, II en III te gunnen aan
de tijdelijke handelsvennootschap 'Noordzee en Kust', die
de meest voordelige offerte had ingediend.
* * *
Het Vlaams regeerakkoord 2004-2009 stelt dat de Antwerpse
regio recht heeft op een regionale zakenluchthaven. Er
wordt niet enkel voor gekozen om de luchthaven in Deurne
te behouden maar tevens de mogelijkheid tot optimaal
gebruik van de huidige start- en landingsbaanlengte te
verzekeren. Omwille van veiligheidsredenen moet er een
oplossing komen voor de bomen op en rond het Fort III in
Borsbeek, die uitsteken boven de veiligheidsvlakken en
het luchtverkeer hinderen. De Vlaamse Regering keurt nu
een ontwerpovereenkomst goed met de gemeente Borsbeek om
dit probleem op te lossen. Ze draagt de bevoegde minister
op de ontwerpovereenkomst met de gemeente Borsbeek te
finaliseren en de definitieve overeenkomst aan de Vlaamse
Regering voor te leggen.
Op voorstel van Vlaams minister Marino KEULEN:
De Vlaamse Regering wijzigt principieel de volgende drie
besluiten: over de kwaliteitsbewaking, het recht van
voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen; over de
kwaliteits- en veiligheidsnormen voor (studenten)kamers
en over de heffing ter bestrijding van leegstand en
verkrotting. Bedoeling is de bijsturing van de techniek
en de criteria volgens dewelke woningen en kamers
ongeschikt kunnen worden verklaard. De wijziging van de
bestaande regelgeving bestaat uit twee onderscheiden
luiken. In een eerste luik worden de oude technische
verslagen voor de beoordeling van de kwaliteit van
woningen en kamers vervangen door nieuwe, die aangepast
zijn aan de problematiek en de verzuchtingen 'op het
terrein'. In een tweede luik wordt de bestaande
regelgeving op enkele punten bijgeschaafd en werden
enkele verbeteringen aangebracht. Concreet gaat het om de
afstemming van de aanvraag van conformiteitsattesten van
woningen op het aanvraagsysteem van kamers. Hierdoor
wordt een gelijke behandeling voor alle verhuurders-
eigenaars bewerkstelligd. Een tweede wijziging betreft de
incorporatie van de brandonveiligheid in de technische
beoordeling. Dit houdt in dat rekening wordt gehouden met
vaststellingen door de brandweer van brandonveilige
woningen of kamers. Een laatste juridisch-technische
wijziging betreft een verduidelijking van de schorsende
werking van het beroep tegen het besluit van de
burgmeester tot ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring.
Het wijzigingsbesluit wordt voor advies voorgelegd aan de
Raad van State.
* * *
De gemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel worden
geconfronteerd met blijvende prijsstijgingen van
bouwgronden, woningen en appartementen. Het is een feit
dat die prijsstijgingen en de uitwijkingsdruk die daarmee
gepaard gaat, zich uitbreiden tot alle gemeenten van het
herkomstgebied van het Investeringsfonds voor Grond- en
Woonbeleid voor Vlaams-Brabant (Vlabinvest). De Vlaamse
Regering keurt daarom, in opvolging van haar
regeringsverklaring, de uitbreiding van het werkings-
gebied van Vlabinvest principieel goed. Daar waar de
huidige regelgeving onderscheid maakt tussen doel- en
herkomstgebied, komt dit onderscheid in de nieuwe
regelgeving te vervallen. Nu is er enkele sprake van het
werkgebied, dus daar waar de woonprojecten met sociaal
karakter worden gerealiseerd. Dit werkgebied omvat alle
gemeenten in het arrondissement Halle-Vilvoorde en de
gemeenten Bertem, Huldenberg, Kortenberg en Tervuren
gelegen in het arrondissement Leuven. Het besluit wordt
voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
* * *
De Vlaamse Regering beslist principieel tot wijziging van
het besluit van 11 juni 2004 tot vaststelling van het
statuut van de gewestelijke ontvangers. Met de wijziging
wordt het statuut van de gewestelijke ontvangers
aangepast aan de wijzigingen van het Vlaams
Personeelsstatuut, tengevolge van sectorale akkoorden en
wijzigingen van federale wetgeving. Verder worden er een
aantal sociale voordelen ingevoerd, die ook toegekend
worden aan de Vlaamse ambtenaren. Ten slotte worden een
aantal errata gecorrigeerd. Het wijzigingsbesluit wordt
nu voorgelegd aan het betrokken sectorcomité en aan de
Raad van State.
Op voorstel van Vlaams minister Kathleen VAN BREMPT:
De Vlaamse Regering stemt in met een koninklijk en
ministerieel besluit over de inschrijving van voertuigen.
Het betreft onder meer de afschaffing van de retributie
voor de inschrijving van kentekenplaten (behalve de
gepersonaliseerde) en de gewijzigde toekenning van TX-,
TXH- of TXL-kentekenplaten aan taxi's of voertuigen die
verhuurd worden met bestuurder.
* * *
Na advies van de Raad van State hecht de Vlaamse Regering
haar definitieve goedkeuring aan het ontwerpdecreet dat
instemt met het samenwerkingsakkoord tussen de federale
staat, de gewesten en de Duitstalige Gemeenschap
betreffende de meerwaardeneconomie. Dit samenwerkings-
akkoord is een verlenging van een gelijkaardig akkoord
over de sociale economie. Dat omvatte de ontwikkeling van
drie pijlers: sociale economie, maatschappelijk
verantwoord ondernemen en diensteneconomie. Het nieuwe
akkoord creëert een inhoudelijk kader gekoppeld aan
wederzijdse engagementen. Het ontwerpdecreet wordt
ingediend bij het Vlaams Parlement.
* * *
De Vlaamse regering stemt in met een ontwerp-KB tot
wijziging van een KB inzake uitvoering van de Europese
richtlijnen over de goedkeuring van motorvoertuigen en
aanhangwagens. Het gaat om een loutere omzetting van vier
Europese richtlijnen in Belgische regelgeving.
-----
einde
-----
Vlaamse overheid