De Pont stichting
Rob Moonen
S.O.P. / Seizure of Power
Projectzaal
29 oktober 2005 tm 8 januari 2006
beeldbank
Rob Moonen (Schaesberg 1958) toont in de Projectzaal een installatie
bestaande uit oudere en nieuwe werken. Vanaf het begin van de jaren
negentig heeft hij tal van projecten gerealiseerd die zich kenmerken
door een grote fascinatie voor de geschiedenis van een plek. Meestal
gaat het om lieux de mémoires. Hij werkte op uiteenlopende plekken in
binnen- en buitenland. Een groot deel van zijn projecten is
gerealiseerd in Duitsland. De val van de Berlijnse muur en de
hereniging van de stad waren uitgangspunt voor het project Union
(1991). Moonen maakte fotos en sculpturen van de troosteloze restanten
van de socialistische heilstaat. De installatie Camera Silens (ism
Olaf Arndt, 1994) roept herinneringen op aan het RAF-terrorisme uit de
jaren zeventig. De installatie bestaat uit een volledig geïsoleerde
ruimte waarin de bezoeker op een soort tandartsstoel kan plaatsnemen
en waarin geen ander geluid waarneembaar is dan de eigen hartslag. In
de klinische ruimte is geen enkel contact met de buitenwereld
mogelijk, wat associaties oproept met de kale isoleercellen waarin
terroristen werden opgesloten om hen onder volledige controle en
observatie te krijgen en alle psychische weerstand te breken.
In 2004 realiseerde Moonen het film- en muziekproject Tempelhof (ism
componist Tom America), waarin dit Berlijnse vliegveld centraal staat.
Oorspronkelijk gebouwd in de grootheidswaanzin van Hitlers Derde Rijk,
speelde Tempelhof een essentiële rol in de luchtbrug op West-Berlijn
na de afsluiting door Russische troepen in 1948. Tegenwoordig lijkt de
rol ervan uitgespeeld en resteren slechts de megalomane gebouwen als
monumenten van een bewogen geschiedenis.
Aan alle projecten en installaties van Moonen ligt een kritische
analyse van een historische locatie of gebeurtenis ten grondslag.
Meestal presenteert hij zijn werk buiten de museale context. Voor deze
gelegenheid toont hij enkele werken die binnen zijn oeuvre weliswaar
minder bekend zijn maar die ook gekenmerkt worden door maatschappelijk
engagement. In 10.000 names (1999), gemaakt naar aanleiding van de
vermissing van 10.000 Albanese vluchtelingen, zijn 10.000 textiele
naamlabels geordend in de vorm van een schietschijf. In de installatie
Power (2001) wordt de representatieve rol van de kunst in relatie tot
macht onderzocht met 700 fotos van koppen en handen van standbeelden
in Rome. Seen (2005) is een wollen tapijt waarop in braille de passage
over racisme uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens
is weergegeven. In al deze werken reflecteert Moonen op de themas van
macht en kwetsbaarheid, bedreiging en bescherming binnen het systeem
van onze samenleving.
Zie ook: www.robmoonen.nl
Beeldmateriaal voor pers en publiciteit is te downloaden vanaf de
beeldbank.
Meer informatie is verkrijgbaar bij het secretariaat van De Pont
terug