Marketresponse b.v.
persbericht
Nederlander blij met zijn buren
Introductie
Van 29 oktober tot 6 november vindt de Week van de Geschiedenis plaats, met als thema:
buren. Buren dichtbij (naast je in de straat) of wat verder weg (buurlanden).
MarketResponse ondervroeg ruim 500 personen van 18 jaar en ouder over hun burencontacten.
Een goede buur is beter dan een verre vriend
Burencontacten vormen een sterk sociaal netwerk. De Nederlander heeft over het algemeen
een goed contact met zijn naaste buren en hecht hier veel waarde aan. Met de buren
waarmee men het beste contact heeft bestaat vaak een sterke vertrouwensrelatie, wat
bijvoorbeeld tot uitdrukking komt in het uitwisselen van de huissleutels.
Meer gedetailleerde resultaten
Van alle Nederlanders kent 96% de naaste buren op zijn minst van gezicht. Een vrijwel even
grote groep (95%) heeft wel eens contact met zijn buren. Slechts 5% van de Nederlanders
weet niet wie er naast hem woont of groet zijn buurman of buurvrouw nooit.
Van degenen die wel contact hebben met de buren, beoordeelt maar liefst driekwart dit
contact positief.
Van alle ondervraagden geeft 9% aan wel eens ruzie of onenigheid met de naaste buren te
hebben gehad; 11% ervaart overlast (meestal geluidsoverlast).
Met de favoriete buren bestaat vaak een hecht contact, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Dit komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in het uitwisselen van huissleutels, boodschappen
voor elkaar doen, dingen aan of van elkaar lenen, en het verzorgen van planten en dieren
tijdens vakanties.
Negen op de tien Nederlanders vinden een goed contact met de buren (zeer) belangrijk.
Uiteraard zijn burencontacten tussen bewoners van flats anders dan tussen bewoners van
laagbouwwoningen; flatbewoners hebben minder burencontact, ze beoordelen dit contact ook
wat minder positief en hechten minder waarde aan een goed burencontact.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen
het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 17
tot en met 22 oktober 2005, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar
en ouder.
25 oktober 2005, MarketResponse Nederland BV
Bij publicatie graag bronvermelding
Leusden, 25 oktober 2005, MarketResponse Nederland BV, tel: 03333 03333.
Chris van Schijndel, c.van.schijndel@marketresponse.nl,
Berlinda Harkink, b.harkink@marketresponse.nl.