Ingezonden persbericht


Paul Bogaers: Broedplaats Europoort v/h De Beer

Natuurfotografie in Nederlands fotomuseum
29 oktober t/m 4 december 2005 - lezingenmiddag en opening op 30 oktober vanaf 12.00 uur

Het 'Vogeleiland' De Beer was tot de jaren '60 van de vorige eeuw een ongerept landschap van duinen, stranden, slikken en zandbanken vlak onder Hoek van Holland, aan de zuidzijde van de Nieuwe Waterweg. Een uniek natuurgebied, dat vanwege zijn uitzonderlijke vogelrijkdom zelfs internationaal bekend was. Maar door de uitbreiding van de Rotterdamse haven met het grootschalige haven- en industriegebied Europoort, verdween vrijwel het gehele eiland. Fotograaf Paul Bogaers maakt nu in het kader van The Past in The Present op verzoek van het Nederlands fotomuseum een tentoonstelling en gelijknamig boek over dit gebied. Hij combineert eigen foto's met gevonden kiekjes, plaatjes uit boeken en andere historisch fotomateriaal, ook uit de archieven van o.a. het fotomuseum.

De Beer is door menselijk ingrijpen ontstaan maar ook weer verdwenen. De Nieuwe Waterweg werd immers na het midden van de negentiende eeuw gegraven om van Rotterdam een moderne havenstad te maken, sneed het gebied af van zijn omgeving en maakte het tot een eiland. Juist door dit isolement kon de natuur zich hier ongestoord verder ontwikkelen tot wat in het begin van de twintigste eeuw al bekend stond als het 'Vogeleiland', waarover de bekende bioloog dr Jac. P. Thijsse in 1929 al schreef in het gelijknamige boek. Vanaf 1935 werd het gebied als natuurreservaat beheerd door Stichting Natuurmonument De Beer. Het opgeven van natuurgebied ten behoeve van economische groei deed in de jaren zestig felle maatschappelijke discussies oplaaien. Voor de vogelstand heeft het gebied nog altijd een belangrijke betekenis. Zo bevindt zich hier de grootste meeuwenkolonie van Nederland.

Fotograaf Paul Bogaers realiseert nu in opdracht van het Nederlands fotomuseum een tentoonstelling en een boek over het verdwenen natuurmonument, uitgaande en gebruik makend van historisch fotomateriaal uit de archieven van onder meer het fotomuseum zelf. Naast zijn eigen fotografie krijgen ook teksten en ander archiefmateriaal een plaats binnen dit project. Hiermee beoogt Bogaers nieuw licht te werpen op de geschiedenis van de natuurfotografie.

De opdracht van het fotomuseum is onderdeel van The Past in the Present het in 1999 door het toenmalige Nederlands Foto Archief gestarte programma. In dit kader is Bogaers uitgenodigd om dit project te realiseren. Centraal in The Past in The Present staat de reflectie op het verleden door fotografen en beeldend kunstenaars, al dan niet op basis of naar aanleiding van fotografische archieven binnen de collectie van het museum. De coördinatie is mede in handen van freelance curator Frank van der Stok.

Paul Bogaers (1961) is als autonoom fotograaf altijd geïnteresseerd geweest in documentaire opdrachten, vermits deze een duidelijk verband hebben met zijn vrije werk. Zo heeft hij opdrachten uitgevoerd voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst (Onder de luifels, 1994/1995), stichting Stedelijke Fotografie Utrecht (Schuldige locaties, 1996/1997) en stichting Geldrop Cultureel (Geheimen van Geldrop, 1999). Zijn meest recente project is de Gids door de Kanaalzone (2002/2003), een boek over een oud industriegebied in zijn geboortestad dat hij maakte in opdracht van de Gemeente Tilburg.

De publicatie Broedplaats Europoort v/h De Beer verschijnt in oktober bij uitgeverij Artimo. De vormgeving is in handen van René Put. Zij wordt mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Mondriaan Stichting, Stichting Bevordering van Volkskracht en het VSB-fonds. Daarnaast sponsort Hotel De Beer (in Europoort) het boek. De realisatie van het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst.

Lezing The Past in The Present
De jaarlijkse lezingenmiddag The Past in the Present vindt dit jaar plaats op zondag 30 oktober van 12 tot 16 uur in auditorium TENT. Witte de Withstraat 50. Aansluitend is er een borrel in het Nederlands fotomuseum. Dit keer staan de volgende vraagstukken centraal: Hoe definiëren beeldmakers de specifieke eigenschappen van film en video bij het reflecteren op historische onderwerpen? Kennen film en video dezelfde problematische verhouding tot de werkelijkheid als fotografie? En welke filmische (stijl)middelen worden ingezet om uitdrukking te geven aan de herbeleving van het verleden? Sprekers zijn documentairemaker Peter Belpeut (NL, 1956) en beeldend kunstenaar David Claerbout (BE, 1968) De entree bedraagt E10 inclusief lunch (E5 studenten en jaarkaarthouders fotomuseum) -----------------------
Nederlands fotomuseum ( open di - zon 11 - 17 uur( toegang E3,50 / CJP E 2,00 / jaarkaart fotomuseum E 12,50



Ingezonden persbericht