Ministerie lnv
http://www.minlnv.nl
30 augustus 2005
Vijf bedrijven in eindronde voor mvo-stimuleringsprijs
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), LTO Nederland en de
Nederlandse Federatie voor Levensmiddelen Industrie (FNLI) reiken in 2005 voor de derde
keer de prijs ter stimulering van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) uit. De
vijf genomineerden voor deze MVO-stimuleringsprijs voor de agrosector zijn inmiddels
bekend. De winnaar zal op zondag 30 oktober tijdens een tv-uitzending van het programma
Nederland in Bedrijf (RTL 5), getiteld .MVO in bedrijf., bekend gemaakt worden. Tijdens
de uitzending krijgen de vijf genomineerden de gelegenheid zich te presenteren. De
juryvoorzitter prof. dr. P. Winsemius zal de prijs aan de winnaar uitreiken. De jury
heeft 27 inzendingen beoordeeld. De volgende bedrijven zijn doorgedrongen tot de
eindronde:
. Veldleeuwerik is een samenwerkingsverband tussen 10 kwaliteitsbewuste
akkerbouwbedrijven, in grootte variërend van 25 tot 187 hectare, en de multinational
Heineken. De akkerbouwbedrijven richten zich op de teelt van consumptie- en
pootaardappelen, suikerbieten, gerst, tarwe, winterpeen, knoflook, uien, vlas. De gerst
is bestemd voor de bierproductie. Naast de bierbrouwer zijn ook andere afnemers van
akkerbouwproducten bij het project betrokken. De ketensamenwerking en een open
uitwisseling van informatie staan steeds centraal. De deelnemende bedrijven gaan verder
dan de wettelijk verplichte milieumaatregelen.
. Bouman Anthurium is de .s werelds grootste snij-anthurium bedrijf en houdt zich bezig
met het produceren én marktgericht verwerken van snij-anthuriums. Het
personeelsbeleid (taakroulatie, opleiding voor langdurig werklozen, stageplaatsen, het
stimuleren van flexwerk voor huisvaders) is motiverend en stimulerend voor het personeel.
Het bedrijf voert diverse certificaten en kwaliteitslabels en implementeert diverse
milieuvriendelijke toepassingen. Bouman Anthurium stimuleert het gebruik van het
openbaar vervoer en de fiets en heeft een sterk intern en extern communicatiebeleid.
. AgroFair Europe B.V. is importeur en distributeur van (biologisch) tropisch Fairtrade
fruit. Het bedrijf vertegenwoordigt Fairtrade fruitproducenten uit ontwikkelingslanden op
de Europese markt en geeft hen bovendien een aandeel in het bedrijf. Als mede-eigenaren
van AgroFair hebben deze producenten een beslissende stem in het beleid van het bedrijf.
De producten worden op een sociaal verantwoorde wijze geproduceerd (geen kinderarbeid,
ziektekostenverzekering en zwangerschapsverlof). Het bedrijf communiceert over zijn
werkwijze breed met consumenten en supermarktketens.
. Ecomel is de business- unit van Campina Nederland voor biologische zuivel. In de fabriek
van Ecomel worden uitsluitend biologische dagverse zuivelproducten geproduceerd; ondermeer
de merken Zuiver Zuivel en De Groene Koe. De verkoop en marketing van de biologische
zuivel vindt door Ecomel zelf plaats. Het bedrijf geeft veel aandacht aan bijscholing van
de medewerkers en investeert in veilig en gezond werken. Ecomel gebruikt diverse externe
en interne communicatie middelen.
. Ben & Jerry.s ontwikkelt, produceert, vermarkt en distribueert ijs via scoop shops
(ijswinkels), bioscopen, videotheken, delicatessewinkels en supermarkten. De missies van
het bedrijf (productiemissie, economische missie en sociale missie) kenmerken zich door
een hoog MVO-gehalte. De communicatie gebeurt niet via de gebruikelijke kanalen en
advertenties, maar via diverse maatschappelijke projecten en activiteiten zoals War
Child. Het bedrijf heeft een duurzaam melkveehouderijprogramma opgezet, werkt met groene
energie, heeft waterbesparende maatregelen geïmplementeerd en stimuleert duurzame
landbouwpraktijken.
De jury van de MVO-stimuleringsprijs voor de agrosector bestaat uit voorzitter Prof. dr.
Pieter Winsemius (oud-minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en
tegenwoordig lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid), José van
Eijndhoven (voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam),
Jan Maris (directeur CUMELA, namens MKB-Nederland) en Klaske de Jonge (directeur van de
Consumentenbond). De jury is verheugd dat ook dit jaar zich bedrijven hebben ingeschreven
die zich op de consumentenmarkt bewegen. Daarmee bevorderen zij mede het maatschappelijk
verantwoord consumeren.
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, LTO Nederland en de Nederlandse Federatie voor Levensmiddelen Industrie
FNLI.