Basisscholen weigeren geen vierjarigen
Pcso
Basisscholen zouden munt slaan uit weigeren vierjarigen.
Twee Vandaag besteedde in haar uitzending van maandag 24 oktober 2005 aandacht aan
klachten van ouders over basisscholen die vierjarigen niet onmiddellijk en volledig
onderwijs geven. Honderden kinderen komen tijdelijk zonder onderwijs omdat ze geweigerd
zouden worden door basisscholen. Reden van de scholen zou zijn: de klassen zit vol.
Ouders: scholen krijgen wel geld voor mijn kind, maar geven geen onderwijs.
Wel aanmelden maar niet toegelaten worden tot de basisschool is een frustratie van veel
ouders. Terug naar de crèche is vaak niet meer mogelijk. Tijdelijke opvang kost
geld. Vierjarigen zijn immers nog niet leerplichtig, dus kun je ze gewoon weigeren. Deze
gedachtegang strookt niet me de werkelijkheid. De PCSO deed onderzoek naar de ervaringen
in de achterban. Uit de vele reacties bleek duidelijk dat er geen sprake is van een
structureel maar van een individueel probleem. Ten grondslag aan dit individuele probleem
ligt volgens de PCSO een gebrekkige communicatie tussen ouders en school en waardoor
onjuiste verwachtingspatronen ontstaan.
De suggestie om de leerplicht bij te stellen naar vier jaar ziet de PCSO niet zitten. Veel
kinderen van die leeftijd moeten naar het leven op de basisschool toe groeien. En dat moet
per kind flexibel geregeld kunnen worden. Vierjarigen gaan dus in principe meteen na de
verjaardag naar school. Afwijkingen kunnen er zijn in de maanden december en mei/juni.
Kinderen kunnen dus wel naar school! Maar er zijn ouders die er van uitgaan dat die
leerlingen dan de hele week onder de schoolvleugels verblijven en dat is in de praktijk
niet waar.
Ouders dienen rekening te houden met tijdige aanmelding en goede afspraken met de school
te maken.
Scholen dienen de toelatingsregeling in de schoolgids te vermelden.
Overigens is het zo dat een vierjarige die op de teldatum 1 oktober op school zit, pas een
jaar later meetelt voor de bekostiging.
Wanneer een vierjarige na 1 oktober op school komt, kan deze leerling pas meetellen op de
teldatum van het volgende jaar en dus pas meetelt in de formatie het schooljaar daarna.
Ook met betrekking tot vergoedingen levert de teldatum een vergelijkbaar effect op.
Wanneer je goed kijkt naar de wijze waarop de vierjarige in het basisonderwijs wordt
bekostigd, kun je onmogelijk stellen dat basisscholen worden bekostigd door de
vierjarigen.