PERSBERICHT - 2005-10-27

NBTC China organiseert 'grand opening' van het seizoen in Beijing

Chinese reisindustrie gaat Holland ontmoeten

Op 31 oktober organiseert de Chinese vestiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in het Kempinski Hotel in Beijing haar grand opening voor de Chinese reisindustrie. Ook vertegenwoordigers van de Nederlandse hotellerie en reisindustrie zijn daarbij aanwezig.

Het NBTC is al sinds januari 2005 actief op de Chinese markt, toen staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken daarvoor in Beijing het startsein gaf. De grand opening geldt voor de Chinese toeristische industrie als dé officiële kennismaking met Holland, maar ook als dank voor een jaar samenwerking met de reisindustrie en de media.

De vice-voorzitter van het Beijing Toerisme Bureau, mr. Yu Debin, de gevolmachtigd minister van de Nederlandse ambassade in Beijing, mr. Van Oosterom, de voorzitter van de Pacific Asia Travel Association, mr. De Jong en de allgemeen Hans van Driem van van het NBTC zijn bij dit evenement aanwezig. Er worden in totaal zo'n 200 vertegenwoordigers verwacht van de Chinese reisindustrie, Chinese overheidsinstanties, Nederlandse bedrijven in China, andere toeristische organisaties en Chinese en Nederlandse media.

Voorafgaand aan de bijeenkomst wordt in Neijing het jaarlijks congres van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie gehouden, waaraan ook Koninklijk Horeca Nederland en Nederlandse
hoteliers zullen deelnemen. Ook zij zijn bij de grand opening aanwezig voor een ontmoeting met hun Chinese collegas.

Tradities en marktinfoirmatie
Tijdens de openingsceremonie van de bijeenkomst staan Chinese tradities en Nederlandse karakteristieken centraal, zoals Nederlands volksdansen, Chinese kalligrafie en het uitvoeren van een aria door Peking Opera. Gassan Diamonds uit Amsterdam zorgt als verrassing voor de aanwezige gasten voor een act met glazen champagne, in één waarvan zich een echte diamant bevindt.

Vóór de opening vindt een grote persbijeenkomst plaats om de Chinese media, waarvan er ruim vijftig zullen zijn vertegenwoordigd, te informeren over de bestemming Holland, haar toeristische attracties, de belangrijkste marketing activiteiten in 2006, inclusief het internationale evenement Rembrandt 400 en de ontwikkelingen van de Chinese reismarkt naar Holland en hoe Nederland inspeelt op het ontvangen van Chinese groepen.

Marktbewerking
Vanaf januari 2005 bewerkt het NBTC de Chinese toeristische reisindustrie actief door middel van diverse activiteiten, zoals workshops over de Nederland als bestemming, seminars voor de Chinese reisindustrie, deelname aan vakbeurzen en handelsmissies. De consumentenmarkt wordt bewerkt aan de hand van beurzen, pers & PR (o.a. een zesdelige tv-serie Discover Holland) en de inzet van de in Nederland geboren Chinese autocoureur Ho-Pin Tung, Holland-ambassadeur sinds twee jaar. Daarnaast zorgt de bekende illusionist Hans Klok voor Hollandpromotie in zijn China-tour 2006.

Groeimarkt
China is een van de groeimarkten waar het NBTC veel van verwacht. In 2003 bezochten 60.000 Chinezen Holland, in 2004 groeide dit naar 82.000 en tot en met juni 2005 hebben al 48.000 Chinese gasten in Nederlandse hotels overnacht. In 2007 verwacht het NBTC tussen 250.000 en 300.000 Chinese toeristen in Holland.