PERSBERICHT - 2005-10-27
NBTC China organiseert 'grand opening' van het seizoen in Beijing
Chinese reisindustrie gaat Holland ontmoeten
Op 31 oktober organiseert de Chinese vestiging van het Nederlands
Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in het Kempinski Hotel in
Beijing haar grand opening voor de Chinese reisindustrie. Ook
vertegenwoordigers van de Nederlandse hotellerie en reisindustrie zijn
daarbij aanwezig.
Het NBTC is al sinds januari 2005 actief op de Chinese markt, toen
staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken daarvoor in
Beijing het startsein gaf. De grand opening geldt voor de Chinese
toeristische industrie als dé officiële kennismaking met Holland, maar
ook als dank voor een jaar samenwerking met de reisindustrie en de
media.
De vice-voorzitter van het Beijing Toerisme Bureau, mr. Yu Debin, de
gevolmachtigd minister van de Nederlandse ambassade in Beijing, mr.
Van Oosterom, de voorzitter van de Pacific Asia Travel Association,
mr. De Jong en de allgemeen Hans van Driem van van het NBTC zijn bij
dit evenement aanwezig. Er worden in totaal zo'n 200
vertegenwoordigers verwacht van de Chinese reisindustrie, Chinese
overheidsinstanties, Nederlandse bedrijven in China, andere
toeristische organisaties en Chinese en Nederlandse media.
Voorafgaand aan de bijeenkomst wordt in Neijing het jaarlijks congres
van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie gehouden, waaraan
ook Koninklijk Horeca Nederland en Nederlandse
hoteliers zullen deelnemen. Ook zij zijn bij de grand opening aanwezig
voor een ontmoeting met hun Chinese collegas.
Tradities en marktinfoirmatie
Tijdens de openingsceremonie van de bijeenkomst staan Chinese
tradities en Nederlandse karakteristieken centraal, zoals Nederlands
volksdansen, Chinese kalligrafie en het uitvoeren van een aria door
Peking Opera. Gassan Diamonds uit Amsterdam zorgt als verrassing voor
de aanwezige gasten voor een act met glazen champagne, in één waarvan
zich een echte diamant bevindt.
Vóór de opening vindt een grote persbijeenkomst plaats om de Chinese
media, waarvan er ruim vijftig zullen zijn vertegenwoordigd, te
informeren over de bestemming Holland, haar toeristische attracties,
de belangrijkste marketing activiteiten in 2006, inclusief het
internationale evenement Rembrandt 400 en de ontwikkelingen van de
Chinese reismarkt naar Holland en hoe Nederland inspeelt op het
ontvangen van Chinese groepen.
Marktbewerking
Vanaf januari 2005 bewerkt het NBTC de Chinese toeristische
reisindustrie actief door middel van diverse activiteiten, zoals
workshops over de Nederland als bestemming, seminars voor de Chinese
reisindustrie, deelname aan vakbeurzen en handelsmissies. De
consumentenmarkt wordt bewerkt aan de hand van beurzen, pers & PR
(o.a. een zesdelige tv-serie Discover Holland) en de inzet van de in
Nederland geboren Chinese autocoureur Ho-Pin Tung, Holland-ambassadeur
sinds twee jaar. Daarnaast zorgt de bekende illusionist Hans Klok voor
Hollandpromotie in zijn China-tour 2006.
Groeimarkt
China is een van de groeimarkten waar het NBTC veel van verwacht. In
2003 bezochten 60.000 Chinezen Holland, in 2004 groeide dit naar
82.000 en tot en met juni 2005 hebben al 48.000 Chinese gasten in
Nederlandse hotels overnacht. In 2007 verwacht het NBTC tussen 250.000
en 300.000 Chinese toeristen in Holland.