Ford viert afscheid Focus WRC â05 in stijl
(10/31/2005)
Aan de carrière van de Ford Focus RS World Rally Car â05 is met de
Rally van Spanje in stijl een einde gekomen.
Beide Ford World Rally Team rijders, Roman Kresta en Toni
Gardemeister, reden dit weekend met hun Focus in de punten van de
Rally Catalunya - Costa Daurada. Door deze puntenscore in de 15^e en
voorlaatste ronde in het FIA World Rally Championship verstevigde Ford
haar derde positie in de merkenrangschikking. Tevens legde de Fin
Hirvonen met zijn Ford Focus beslag op de derde plaats.
Privé-rijders Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen verhoogden de vreugde
in het Ford-kamp door een podiumplaats voor zich op te eisen in hun
Focus in 2003 specificatie. In de allerlaatste klassementsproef wisten
zij Xavi Pons in zijn Citroën Xsara te passeren, waardoor zij beslag
legden op de derde plaats. Een tweede Ford privé-rijder, Antony
Warmbold, leverde ook al een voortreffelijke prestatie door met zijn
Ford Focus als zevende de finish te passeren.
Fabrieksrijder Kresta eindigde als vijfde en evenaarde daarmee zijn
beste klassering in de WK-rally van vorige week op Corsica. Tony
Gardemeister kende weinig geluk. Hij klasseerde zich als 14^e, nadat
hij tweemaal van de weg was geraakt. De dubbele puntenscore betekende
een passend afscheid voor de Ford Focus RS WRC in de huidige
specificatie. De volledig nieuwe Focus RS rallyauto, gebaseerd op de
Focus ST straatversie, zal volgende maand in Australië zijn
publieksdebuut maken tijdens de laatste rally voor het
wereldkampioenschap.
Afwisselende weersomstandigheden vormden een extra uitdaging voor de
rijders, van wie de meeste nog niet eerder op deze wegen hadden
gereden, omdat de rally was verhuisd van Lloret de Mar naar Salou. De
teams werden afwisselend geconfronteerd met zowel natte als droge
wegdekken op dezelfde klassementsproef, waardoor de bandenkeuze iedere
keer weer een compromis was. De voorziene 15 klassementsproeven werden
met één verminderd toen de openingsproef van de tweede dag werd
afgelast in verband met de veiligheid, omdat er teveel toeschouwers
kort langs het parcours stonden.
Kresta, die voor de laatste dag als vijfde stond geklasseerd, nam geen
enkel risico op de drie laatste klassementsproeven. De Tsjech toonde
zich aan de finish content met zijn resultaat: "Dit was weer een goed
resultaat, zeker gezien het feit dat de meeste hier heel goed
presteerden. Ik heb een paar kleine foutjes gemaakt, maar dat hoort
bij de sport. De bandenkeuze was moeilijk, maar het team en Michelin
hebben ons goed geadviseerd en wij hebben veelal de juiste keuze
gemaakt. Het ging vandaag erg goed, vooral op de eerste proef van de
laatste dag. De Focus lag prima en ik reed de op één na snelste
tijd. De onderlinge tijdsverschillen waren echter klein dus het was
doorrijden geblazen."
Gardemeister ging de laatste dag van plek dertien van start nadat hij
gisteren was teruggevallen van de vierde plaats omdat hij door een
remprobleem van de weg was geraakt en 12 minuten in het struweel had
doorgebracht. De Fin had geen zicht meer op een verbetering van zijn
plek en deed het de laatste dag rustig aan. Desondanks gleed hij voor
de tweede keer van de weg. Hij verloor daarbij vier minuten, maar
haalde toch nog punten binnen voor het kampioenschap.
"Ik miste een pace note en gleed in een greppel," lichtte hij zijn
malheur toe. "Het is voor mij problematisch als ik niet voluit ga,
want daardoor wordt mijn concentratie beïnvloed. Ik lette niet heel
erg goed op en remde 10 meter te laat voor een bocht en toen lag ik er
af. Ik kon voor Ford nog een punt scoren, maar voor mijzelf was het
een teleurstellend weekend. Het zag er tot zaterdag goed uit, maar
zonder dat remprobleem en mijn eigen gebrek aan concentratie had een
podiumplek er zeker in gezeten."
Hirvonen vertrok de laatste dag als vierde, maar een tijdstraf van 20
seconden deed hem achter Pons belanden met een achterstand van 7,7
seconden. Tot de laatste proef wist hij zijn achterstand terug te
brengen tot 6,5 sec met nog 1 proef te gaan, die van Vilaplana over
een afstand van 28,33 kilometer. Op vijf kilometer van de finish lagen
de Finse Ford-rijder en de Citroën-coureur gelijk, maar gedurende de
laatste kilometers was Hirvonen 1,2 seconden sneller. Bovendien
schreef hij de proef op zijn naam, de tweede van de rally met een
voorsprong van maar liefst acht seconden.
"Eindelijk sta ik op het podium en ik kan niet geloven dat dat ook nog
eens op asfalt was en niet op gravel," verklaarde Hirvonen. "Het was
mijn eerste asfaltrally in een jaar en ik heb nu aangetoond dat ik op
zowel verhard als onverhard snel ben. Wij hebben veel hulp gehad van
Michelin met de banden. Toen ik zag dat Pons zijn start verprutste op
de laatste proef ben ik er eens echt voor gaan zitten om mijn droom
uit te laten komen. Het was een groot gevecht en ik kan nog steeds
niet geloven dat ik zoân goed weekend heb gehad. En dat ook nog eens
op asfalt.â
Ford team directeur Malcolm Wilson keek terug op een goed weekend voor
Ford. "Ik ben blij dat we ook in de laatste rally van de huidige Focus
RS als fabrieksauto punten hebben gescoord. Daardoor is ons
puntenrecord in stand gebleven. Ford heeft 59 keer achter elkaar
punten gehaald in rallies voor het WK. Ik ben ook blij voor Mikko. Om
op het podium te eindigen met een 2003-spec Focus toont de kracht van
de Focus RS aan. Hij heeft veel indruk op mij gemaakt door de laatste
proeven vol in de aanval te gaan en geen genoegen te nemen met die
vierde positie."
De volgende en tevens laatste ronde uit het Wereld Kampioenschap Rally
wordt van 10 t/m 13 november verreden op onverharde wegen in West
Australië. Het rally hoofdkwartier bevindt zich in Perth.
AutoRai