De voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
31 oktober AFEP 2005- 672M
2005
Onderwerp
Bericht in Het Financieel Dagblad over
lastenverlichting
Naar aanleiding van een vraag van dhr. Crone
tijdens het ordedebat van 26 oktober, wil ik
hierbij reageren op het bericht in Het
Financieel Dagblad over 1 miljard extra
lastenverlichting in 2007.
Het begrotingsbeleid van het kabinet is
gebaseerd op heldere en eenduidige
begrotingsregels. Deze zijn gepubliceerd in
bijlage 9 van de Miljoenennota 2004. Belangrijke
onderdelen hiervan zijn de vaste uitgavenkaders
en een micro-lastenkader voor de inkomstenkant,
waarbij wordt uitgegaan van volledige
automatische stabilisatie. Toen het EMU-saldo
voor 2004 de referentiewaarde van 2½%
overschreed zijn geheel conform deze
begrotingsregels aanvullende maatregelen
genomen. De uitgaven zijn teruggebracht naar een
niveau onder de stand van de uitgavenkaders en
er heeft 2 miljard extra lastenverzwaring
plaatsgevonden. Daarbij is tegelijkertijd
aangegeven hoe het kabinet zou reageren als de
overheidsfinanciën zich weer op het juiste pad
zouden begeven (zie box 4.6.1 in Miljoenennota
2004 "wat te doen als tegenvallers meevallen").
Hierbij staat aangegeven dat: "als het
begrotingssaldo verbetert ten opzichte van het
thans voorziene pad, dan bestaat de ruimte om de
vrijgespeelde middelen weer aan te wenden voor
extra uitgaven of lastenverlichting".
De uitspraken in Het Financieel Dagblad
bevestigen nog eens de afspraken die
destijds zijn gemaakt. Mede door tijdig
budgettair ingrijpen, bevindt het
EMU-saldo zich nu weer onder de
referentiewaarde. Hierdoor is in Miljoenennota
2006 reeds de mogelijkheid gevonden om voor de
uitgavenkant terug te keren naar het niveau van
de kaders en extra investeringen te plegen in
onder andere onderwijs, zorg en veiligheid.
Tevens is een deel van de lastenverzwaring
teruggeven. Uit tabel 4.3.3. van Miljoenennota
2006 blijkt dat de lastenontwikkeling over de
gehele kabinetsperiode zich nog 1,1 miljard
boven het kader bevindt. Na verwerking van de
besluitvorming tijdens de Algemene Politieke
Beschouwingen bevindt de lastenontwikkeling zich
nog circa 1 miljard boven het kader.
Besluitvorming over lastenverlichting zal
onderdeel zijn van de begrotingsvoorbereiding
die volgend voorjaar in kabinet zal
plaatsvinden.
Dhr. Crone constateert terecht dat het geraamde
saldo in 2007 in Miljoenennota 2006 nog altijd
achterblijft bij het geraamde tekort van 0,5%
BBP in het Hoofdlijnenakkoord. Hierbij moet in
acht worden genomen dat volgens de huidige
ramingen er in 2007 nog altijd sprake is van een
negatieve output gap. In de berekeningen van het
Hoofdlijnenakkoord werd als technische
veronderstelling gehanteerd dat de output gap in
2007 nul zou bedragen. Het inlopen van deze
output gap via een hogere groei zal met behulp
het handhaven van het lastenkader en het laten
werken van de automatische stabilisatoren benut
kunnen worden voor verdere saldoverbetering.
Overigens is het tekort van 0,5% BBP geen
saldo-doelstelling op zich, maar een uitkomst
van het streven om de overheidsfinanciën weer op
een houdbaar pad te krijgen. Volgens
CPB-berekeningen van destijds zou een overschot
van ruim 1% BBP moeten worden gerealiseerd om de
kosten van vergrijzing op te kunnen vangen.
Gecorrigeerd voor tijdelijke factoren zou dit
ten tijde van het Hoofdlijnenakkoord
overeenkomen met een feitelijk tekort van 0,5%
in 2007. Er zijn vele factoren die de uitkomsten
van de vergrijzingssommen kunnen beïnvloeden.
Het betreft hierbij onder meer de minder
gunstige realisatie van de afgelopen vier jaar,
de effecten van de structurele hervormingen, de
CBS-revisie en een aantal nadere
ramingsinzichten. Een actualisatie van de
vergrijzingssommen van het CPB, die binnen
enkele maanden zal verschijnen, zal nadere
inzichten geven over het houdbare pad van de
overheidsfinanciën.
De Minister van Financiën,
Ministerie van Financiën