DTe ondersteunt pro-actieve klantbenadering
Rwe energy nederland n.v.
http://www.rwe.nl
DTe ondersteunt pro-actieve klantbenadering
RWE hanteert de door DTe gewenste gedragscode al geruime tijd
Hoofddorp, 31 oktober 2005
Op 21 oktober 2005 heeft de DTe de energiebedrijven opgeroepen een gedragscode op te
stellen voor de wijze waarop energiebedrijven met consumenten omgaan. DTe acht een
pro-actieve klantbenadering essentieel voor een goede marktwerking. Wel vindt DTe het
wenselijk dat zowel de pro-actieve klantbenadering als de activiteiten om klanten voor
een bedrijf te behouden op een fatsoenlijke wijze plaatsvinden. RWE Energy Nederland past
de door DTe gewenste gedragscode al geruime tijd toe.
'Onze gedragscode is uitvoerig besproken met de DTe', aldus Wolfgang Peters, managing
director van RWE Energy Nederland. 'Bij het opstellen van de gedragscode heeft RWE zich
laten leiden door haar ervaringen in Engeland, waar de consumentenmarkt voor energie al
langer is geliberaliseerd. In Engeland is persoonlijke verkoop een ingeburgerd en
succesvol verkoopkanaal. Daar is inmiddels zo'n 60% van de consumenten van leverancier
gewisseld. Voor een goede werking van de Nederlandse energiemarkt is het van belang dat
zowel klanten en bedrijven, als bedrijven onderling, elkaar fatsoenlijk behandelen.
Het ontmoedigen van switches door traditionele energieleveranciers of het verstrekken van
onjuiste informatie door bijvoorbeeld call centers frustreert deze werking'.
De gedragscode van RWE stelt duidelijke regels voor de wijze waarop namens RWE
persoonlijke verkoop wordt uitgeoefend en gaat in op zaken als selectie en opleiding van
verkopers, verkoopmateriaal, communicatie met consumenten, naleving van de eigen
gedragscode en de klachtafhandeling.
De DTe heeft schriftelijk bevestigd dat de gedragscode van RWE voldoende waarborgen bevat
om een correcte wijze van persoonlijke verkoop te garanderen.
'Sinds de start van de persoonlijke verkoop heeft RWE vele duizenden contracten
afgesloten. Door de harde kwaliteitseisen in onze Gedragscode is het aantal klachten
minder dan 0,5%', aldus Wolfgang Peters. 'Onze ambitie is dit percentage nog verder te
verlagen. Alleen door te stoppen met de methode van persoonlijke verkoop is 0% klachten
haalbaar. Ook DTe beseft dit. Het is een goede zaak dat de DTe er belangstelling voor
heeft hoe wij als energiesector met de manier van klantenwerving en klantenbehoud
omgaan'.
.
RWE ziet alleen maar voordelen in het toepassen van een algemene gedragscode, namelijk het
gedrag ten opzichte van klantenwerving en klantenbehoud en steunt het initiatief van de
DTe dan ook van harte.