Toespraak van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz
van Haegen, bij opening vernieuwde baan Maastricht Aachen Airport
(alleen uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Eind vorig jaar typeerde directeur Jan Tindemans de gemoedsstand van
Maastricht Aachen Airport nog als volgt: `Het jaar 2004 was een jaar
met twee gezichten, met in de eerste helft van het jaar een traan en
in de tweede helft een lach.' Met de traan doelde hij op het verlies
van lijndiensten en omzetverliezen in de luchtvracht. Met de lach
doelde hij op de investeringen van de nieuwe private eigenaren van de
luchthaven, de nieuwe vergunning en het aantrekken van de markt.
Ik durf wel te beweren die lach eind 2005 een gulle Limburgse lach zou
moeten zijn, meneer Tindemans. Want vandaag vieren we de opening van
de vernieuwde baan van de luchthaven. Dat laat zien dat dit vliegveld
in een bijzonder dynamische fase verkeert en een gezonde toekomst
tegemoet kan gaan.
Dames en heren,
De luchthaven Maastricht-Aachen is van groot economisch belang voor
deze euregio. Zij zorgt voor een directe en indirecte werkgelegenheid
van bijna 4.500 mensen en trekt veel bedrijvigheid aan. Maar ondanks
dat economische belang dreigden zich de afgelopen jaren donkere wolken
boven de luchthaven samen te pakken. De ontwikkeling van de luchthaven
dreigde te stagneren en te eindigen in een horrorscenario. Discussies
over de noord-zuidbaan, oost-westbaan, wel of geen nachtvluchten, twee
banen of één, de lengte van de baan; ze leken allemaal onoplosbaar en
ze leken zich ook allemaal ten nadele van de luchthaven te
ontwikkelen.
Na jaren van onzekerheid volgde eind 2004 dus toch nog een happy end.
Cruciale en langlopende processen werden succesvol afgerond. Ten
eerste werd de privatisering van de luchthaven een feit. Dat besluit -
dat zal u niet verbazen - juich ik van harte toe. Maastricht is de
eerste en tot nu toe enige volledig geprivatiseerde luchthaven van
Nederland. Ik hoop eerlijk gezegd dat er nog meer zullen volgen.
Daarnaast werd op basis van een realistisch en doortimmerd
businessplan van de luchthaven per 31 december 2004 een nieuwe
vergunning afgegeven. En al moet de Raad van State de vergunning nog
definitief goedkeuren, toch wil ik van deze gelegenheid gebruik maken
om de provincie en exploitant alvast te complimenteren met deze
prestatie. Uiteindelijk is de zon toch weer doorgebroken. Het overleg
over de vergunning en de privatisering was complex. Des te mooier vind
ik het dat we daar samen goed uitgekomen zijn. Niet in de laatste
plaats omdat u - provincie én exploitant - daar keihard voor gewerkt
hebt.
De exploitant Dura Vermeer-Omniport heeft nu weer voldoende zekerheden
en ruimte om te investeren. Het oude krappe en versleten jasje is
vervangen door een ruimzittend en modern jasje. Een jasje dat past bij
een moderne luchthaven die wil groeien en op eigen benen wil staan.
Vanzelfsprekend is dat ook een luchthaven die oog en oor heeft voor de
maatschappij en dus opereert binnen de grenzen van veiligheid, geluid
- en stankoverlast. Want het centrale motto moet zijn: groei ja, maar
binnen grenzen! Die ruimte voor groei is er nu weer. Niet alleen
vanwege de vernieuwde baan. Maar ook vanwege de verhuizing van de
Nederlandse Luchtvaartschool naar Portugal.
Met de nieuwe vergunning is ook een oplossing gevonden voor het
veiligheidsprobleem in Geverik. In 2002 bleek uit onderzoek namelijk
dat een deel van Geverik een relatief hoog veiligheidsrisico liep.
Actie was noodzakelijk. Door intensief overleg tussen Rijk, provincie
en exploitant werd een acceptabele oplossing gevonden. Want met de
verschuiving van de start- en landingsdrempel is het veiligheidsrisico
weer binnen aanvaardbare grenzen gekomen. In de vergunning staat dat u
vóór juni 2007 aan alle veiligheidseisen moet voldoen. Maar daar bent
u in oktober 2005 dus al glansrijk in geslaagd. Dus ook die
belemmering is weg en daarmee is the sky weer the limit.
Dames en heren,
Het belang van de regionale luchthavens heeft de laatste jaren een
hoge vlucht genomen. Met de opkomst van de goedkope
luchtvaartmaatschappijen groeien deze luchthavens fors in aantal
vluchten en passagiers. In een nieuwe wet voor regionale luchthavens -
die in 2007 in werking moet treden - regelt het kabinet dat provincies
meer te zeggen krijgen over regionale luchthavens. Het Rijk trekt zich
terug. Provincies weten tenslotte het beste welke lusten - denk aan
werkgelegenheid - en lasten - denk aan geluidsoverlast - de regionale
luchthavens met zich mee brengen. Die afweging leg ik dus graag in de
regio neer. Ik beperk me straks tot het stellen van nationale grenzen
voor veiligheid, geluidsoverlast en luchtkwaliteit. Deze
decentralisatie houdt ook in dat de vergunning voor het gebruik van de
luchthaven voortaan door de provincie wordt verleend. Op weg naar de
huidige vergunning - mijn laatste dus - is er altijd intensief en
zakelijk overlegd met de provincie. Daarbij hebben we steeds gezocht
naar een goede balans tussen de economische betekenis van de
luchthaven voor de gehele regio en mogelijke milieuhinder. Dat overleg
is heel prettig en professioneel verlopen. Nu, op weg naar de nieuwe
situatie, ervaar ik diezelfde goede contacten en professionele houding
bij de provincie en exploitant. Er is een groot draagvlak voor het
overdragen van bevoegdheden. Mijn verwachting is dat de
decentralisatie in Limburg rimpelloos zal plaatsvinden.
Dames en heren,
Ik zei aan het begin al dat Maastricht-Aachen Airport volgens mij na
vandaag weer haar gulste lach kan laten zien. Met de opening van de
vernieuwde baan is een belangrijke stap gezet op weg naar een gezonde
en rendabele toekomst De volgende stap is het verplaatsen van de
passagiersterminal. Ik heb er het volste vertrouwen in dat deze stap
net zo soepel verloopt als de werkzaamheden aan de vernieuwde baan.
Mijn complimenten aan de luchthaven en de uitvoerders. Door een
strakke regie zijn de werkzaamheden zonder veel overlast en problemen
verlopen.
En zo kan dit vliegveld zich van een puber met groeistoornissen nu
gaan ontwikkelen tot een volwassen regionale luchthaven. De
organisatoren van van de eerste KLM lijnvlucht Schiphol-Maastricht -
dit jaar precies zestig jaar gelden, kosten voor een enkele reis: 17
gulden en 50 cent - hadden dus een vooruitziende blik. Maastricht
Aachen Airport begint vandaag aan haar tweede, misschien wel derde
jeugd!
En daar wil ik straks graag met u op toosten!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat