Greenpeace-offensief tegen gif in cosmetica
31 oktober 2005
Cover van Mooi - Gids voor schoonheid zonder gif
Amsterdam, Nederland -- Milieuorganisatie Greenpeace pakt grote
cosmeticaconcerns zoals Proctor & Gamble, L'Oreal en Sarah Lee aan,
die gevaarlijke chemicaliën in hun producten gebruiken. De
milieuorganisatie brengt daarom vandaag een handige koophulp uit
waarin meer dan 450 gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de
aanwezigheid van gifstoffen. Dit gidsje, onder de titel "MOOI" wordt
de komende maanden in een oplage van meer dan 900.000 stuks onder
consumenten verspreid. Actievoerders van Greenpeace spreken deze week
enkele van de foute cosmeticabedrijven aan.
De informatie in "MOOI" komt van cosmeticaproducenten zelf. Greenpeace
heeft hen gevraagd om duidelijkheid te geven over schadelijke stoffen
in hun producten. Aan de hand van deze informatie zijn de merken
ingedeeld met de kleuren rood, oranje en groen. Rode producten
bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te
verwijderen of heeft geweigerd informatie te geven. Oranje producten
bevatten nu nog schadelijke stoffen, maar het bedrijf is bezig het
productieproces aan te passen zodat het zonder deze stoffen kan.
Groene producten bevatten helemaal geen giftige chemische stoffen.
"Stoffen zoals ftalaten en synthetische musk dringen overal in het
milieu door: van ijsberen op de Noordpool tot aan ons eigen regenwater
en menselijk bloed. Ze zijn moeilijk afbreekbaar en hebben vaak
hormoonverstorende eigenschappen. Voor de meeste toepassingen van deze
stoffen zijn niet-schadelijke alternatieven voorhanden," zegt Bart van
Opzeeland, Greenpeace-campagneleider giftige stoffen."Dat sommige
cosmeticaproducenten nog steeds gebruik maken van deze gifstoffen is
onaanvaardbaar."
De informatie uit "MOOI" is ook digitaal beschikbaar op de website
http://www.lichaamzondergif.nl. Daar kan ook de "cosmeticatest" worden
gedaan. Consumenten kunnen zien of de cosmeticaproducten die zij
gebruiken schadelijke stoffen bevatten. Is dit het geval dan sturen
zij met enkele muisklikken een e-mail naar de betreffende producent
met het verzoek om te stoppen met het gebruik van schadelijke stoffen.
Met deze actieweek worden cosmeticaconcerns en de Europese politiek
onder druk gezet te werken aan strenge regels voor chemicaliën. Half
november vinden in het Europees parlement de eerste stemmingen plaats
voor REACH, het nieuwe Europese stoffenbeleid. Greenpeace vindt het
voorstel dat daarvoor op tafel ligt te slap. De milieuorganisatie wil
onderzoek naar veiligheid vannieuwe stoffen en een verbod voor stoffen
die gevaar voor mens en milieu opleveren.
Contact informatie
---
André van der Vlugt, persvoorlichter Greenpeace Nederland,
06-25031015
Bart van Opzeeland, Greenpeace campaigner giftige stoffen,
06-53478693