Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
31-10-2005
Fruit- en groentenoverslag verhuist voor 2015
Fruit- en groentenoverslag bij voorkeur in Waal-Eemhaven of in de Drechtsteden
Er gaat veel veranderen in de logistiek van groenten en fruit. Dit
heeft vier belangrijke oorzaken:
o de verdergaande containerisatie van groenten en fruit
o de opkomst van shortsea (kustvaart)
o het bedienen van afzetgebieden dieper in het Europese achterland en
o de steeds groter wordende mogelijkheden van "controlled
atmosphere".
Voor de strategie van de Greenport Zuid-Holland -het tuinbouwcluster-
is de ontwikkeling van een overslagcentrum in het Waal-Eemhavengebied
of bij de Drechtsteden van groot belang.
Om op deze ontwikkelingen in te spelen en de Greenport in het
Rijmondgebied te versterken, moet op deze locatie een terminal
aanwezig zijn om short sea en koelschepen af te kunnen handelen, met
zowel palletlading als containers. Er zijn een paar essentiële
verschillen met de huidige fruitoverslag in de Merwehaven:
1. naast opslag en distributie van pallets in het havengebied winnen
overslag en doorvoer van gekoelde containers naar bestemmingen in het
achterland aan belang;
2. naast de import van overzees fruit met koelschepen is een sterke
opkomst voorzien van import met short sea van groenten en fruit uit
zuid Europese productiegebieden, die nu nog met wegvervoer naar
noord-west Europa komen;
3. naast wegvervoer wint vervoer van gekoelde containers met
binnenvaart en spoor aan belang, waardoor verre markten duurzaam
bereikbaar blijven.
4. de haven zal nog meer een functie krijgen voor export van groenten
uit Nederland naar bestemmingen in Europa en overzee.
De Stuurgroep FRAME heeft grondvormen voor de fruit- en
groentenoverslag onderzocht en beoordeeld naar servicekracht, kosten
en duurzaamheid. In verband met de ligging van de handels- en
teeltgebieden voor groenten en fruit en uit een oogpunt van optimale
logistiek komen de Waal-Eemhaven en de Drechtsteden het meest in
aanmerking.
Vóór 2015
Voorzien wordt dat de maatregelen voor de fruit- en groentenoverslag
uiterlijk binnen 5 tot 10 jaar effectief moeten zijn, om tijdig in te
spelen op de ontwikkelingen en de internationale positie van de
Greenport Zuid-Holland zeker te stellen. Het is aan marktpartijen om
concrete stappen te zetten. Eén van de aanbevelingen is om een
consortium van marktpartijen bijeen te brengen om de
bedrijfseconomische en ruimtelijke haalbaarheid verder uit te werken.
Het initiatief voor Frame is genomen door GOVERA en de Provincie
Zuid-Holland. Verder namen deel Frugi Venta / Productschap Tuinbouw,
InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster, Havenbedrijf Rotterdam,
de Drechtsteden (programma Shipping Valley) en Rijkswaterstaat
directie Zuid-Holland. De stuurgroep werd voorgezeten door prof dr
Hugo Roos, emeritus hoogleraar logistiek management aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam. Het onderzoek is uitgevoerd door van de Geijn
Partners bv.
Het raamwerk van Frame biedt marktpartijen en overheden de gelegenheid
bij beslissingen over locatiekeuzes en inrichting van de fruit- en
groentenoverslag rekening te houden met ontwikkelingen in de markt en
in de internationale verslogistiek. Binnen het raamwerk van Frame
kunnen bedrijfsleven en betrokken overheden in samenhang beslissingen
nemen, zodat greenport en mainport elkaar strategisch versterken.
Meer informatie
Het Frame rapport is te verkrijgen bij de Provincie Zuid Holland en
bij van de Geijn Partners bv, info@vdgp.nl of tel. (030) 638 07 07.
Frugi Venta
Willem Baljeu (directeur Frugi Venta) is bij Frame betrokken. Hij vult
graag het volgende aan: "Met de uitkomst van het project Coolboxx en
de marktontwikkelingen is gekeken naar kansen voor de huidige
Fruitport Rotterdam in de Merwehaven. Door de Europese maat Coolboxx
containers komt short sea transport in en rond Europa sterker in
beeld. Dit betekent meer product voor Rotterdam, maar ook op een
andere manier. Het gebruik van reefer containers neemt sowieso toe. De
ontwikkelingen op de zuidoever van de Maas mogen we echter niet los
zien van ontwikkelingen elders: de verhuizing van Norfolk uit
Scheveningen naar Vlaardingen plus de uitbreidingen in Bleiswijk,
Fresh World Barendrecht / Ridderkerk en ZON Fresh Parc Venlo. In dat
verband zou een nieuwe Fruitport, in bijvoorbeeld de Waal-Eemhaven,
wel eens compacter, maar met meer moderne technologieën ontwikkeld
kunnen worden."
N.B.
Frame: Fruit- en groentenoverslag Rijnmondgebied, Agrologistiek
Maritiem en Europees.
Frame biedt een raamwerk waarbinnen partijen beslissingen kunnen
nemen.