AEGON

31-10-2005

Pensioenklanten van AEGON staan centraal in nieuwe campagne

Ruim kwart van uitgekeerde verzekeringspensioenen afkomstig van AEGON

Echte klanten staan centraal in de nieuwe geïntegreerde pensioencampagne van AEGON. Iedere maand ontvangen ongeveer 10.000 Nederlanders voor het eerst een pensioen van hun verzekeraar. Meer dan een kwart daarvan is afkomstig van AEGON.

In de maanden september (testmaand), oktober, november en december zet AEGON al zijn klanten die voor het eerst een pensioen ontvangen in het zonnetje. De brede publiekscampagne daarover start op 1 november.

Vanaf eind september krijgen alle mensen die voor het eerst een AEGON-pensioen ontvangen een boeket bloemen. Daarmee onderstreept AEGON dit unieke en feestelijke moment. Twaalf gepensioneerden die een boeket in ontvangst hebben genomen spelen de hoofdrol in de landelijke reclamecampagne die op 1 november start.

Reclamecampagne

In de eerste week zijn dertig boeketten bezorgd door t.v.-coryfee Koos Postema in aanwezigheid van een cameraploeg. De komst van de bloemen was vooraf aangekondigd; de komst van Postema echter niet. Aan vrijwel elke voordeur werd enthousiast gereageerd en werd Postema binnen gevraagd. In de gesprekken die spontaan in de huiskamer ontstonden, vertelden de gepensioneerden aan Postema over hun arbeidzame leven en hun plannen voor de toekomst.

Uit deze gesprekken zijn 12 gepensioneerden geselecteerd die de komende maanden in 40 seconden commercials te zien zijn. Elke commercial bevat weer een eigen, menselijk verhaal en laat zien wat deze mensen werkelijk beweegt. In feite zijn het mini-documentaires waarvan er steeds twee in een reclameblok worden uitgezonden.

Campagne

De campagne loopt van 1 november tot en met 11 december. Naast TV-commercials worden ook dagbladadvertenties, internet banners, billboards en abriposters ingezet.
Ook het met AEGON samenwerkende intermediair wordt bij de campagne betrokken.

Als aankondiging van de campagne ontvangen ze een bos bloemen, enkele dagen later gevolgd door een boekje met een compleet overzicht van de campagne en een DVD met 'the making of'. In de tweede helft van november start een verkoopactie waarmee het intermediair potentiële pensioenklanten kan benaderen.

Boeketten

Euroflorist, een van de grootste netwerken van professionele bloemisten in Europa, verzorgt in opdracht van AEGON de bezorging van de boeketten. Elk boeket is voorzien van een kaartje met daarop de tekst: âGefeliciteerd met uw pensioen. Onlangs heeft u uw eerste pensioenuitkering van AEGON ontvangen. Dit bijzondere moment willen wij, als één van de grootste pensioenaanbieders in Nederland, met u vieren. Daarom bieden wij u, ook namens uw werkgever, pensioenfonds en/of tussenpersoon, dit boeket bloemen aan.â

Naast het boeket bloemen ontvangen de klanten die met pensioen gaan ook de AEGON Pensioenkalender, een boek vol praktische tips en nuttige informatie voor mensen die met pensioen gaan.

Doel van de campagne

Met deze campagne wil AEGON laten zien dat de klant op de eerste plaats komt en dat we groot en goed zijn in pensioenen. Dat we betrokken zijn bij belangrijke momenten en veranderingen in het leven van de klant, zoals het moment dat iemand met pensioen gaat.

AEGON wil dit echt, realistisch en met bewijsvoering communiceren. We tonen onze betrokkenheid door het sturen van een leuk maar bescheiden bloemetje. En laten dit zien aan een breed publiek met echte, realistische beelden.

De gepensioneerden reageren bijzonder enthousiast op het boeket bloemen en iedere week ontvangt AEGON vele persoonlijke kaarten, brieven en e-mails met spontane reacties en bedankjes.

Feitelijke info

Pensioenuitkeringen: Iedere maand ontvangen zo'n 10.000 Nederlanders voor het eerst een verzekeringspensioen (ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen). AEGON neemt daarvan ruim een kwart voor zijn rekening. In de campagnemaanden november en december 2005 zijn dat resp. 2760 en 2950 mensen.