AEGON
31-10-2005
Pensioenklanten van AEGON staan centraal in nieuwe campagne
Ruim kwart van uitgekeerde verzekeringspensioenen afkomstig van AEGON
Echte klanten staan centraal in de nieuwe geïntegreerde
pensioencampagne van AEGON. Iedere maand ontvangen ongeveer 10.000
Nederlanders voor het eerst een pensioen van hun verzekeraar. Meer dan
een kwart daarvan is afkomstig van AEGON.
In de maanden september (testmaand), oktober, november en december zet
AEGON al zijn klanten die voor het eerst een pensioen ontvangen in het
zonnetje. De brede publiekscampagne daarover start op 1 november.
Vanaf eind september krijgen alle mensen die voor het eerst een
AEGON-pensioen ontvangen een boeket bloemen. Daarmee onderstreept
AEGON dit unieke en feestelijke moment. Twaalf gepensioneerden die een
boeket in ontvangst hebben genomen spelen de hoofdrol in de landelijke
reclamecampagne die op 1 november start.
Reclamecampagne
In de eerste week zijn dertig boeketten bezorgd door t.v.-coryfee Koos
Postema in aanwezigheid van een cameraploeg. De komst van de bloemen
was vooraf aangekondigd; de komst van Postema echter niet. Aan vrijwel
elke voordeur werd enthousiast gereageerd en werd Postema binnen
gevraagd. In de gesprekken die spontaan in de huiskamer ontstonden,
vertelden de gepensioneerden aan Postema over hun arbeidzame leven en
hun plannen voor de toekomst.
Uit deze gesprekken zijn 12 gepensioneerden geselecteerd die de
komende maanden in 40 seconden commercials te zien zijn. Elke
commercial bevat weer een eigen, menselijk verhaal en laat zien wat
deze mensen werkelijk beweegt. In feite zijn het mini-documentaires
waarvan er steeds twee in een reclameblok worden uitgezonden.
Campagne
De campagne loopt van 1 november tot en met 11 december. Naast
TV-commercials worden ook dagbladadvertenties, internet banners,
billboards en abriposters ingezet.
Ook het met AEGON samenwerkende intermediair wordt bij de campagne
betrokken.
Als aankondiging van de campagne ontvangen ze een bos bloemen, enkele
dagen later gevolgd door een boekje met een compleet overzicht van de
campagne en een DVD met 'the making of'. In de tweede helft van
november start een verkoopactie waarmee het intermediair potentiële
pensioenklanten kan benaderen.
Boeketten
Euroflorist, een van de grootste netwerken van professionele
bloemisten in Europa, verzorgt in opdracht van AEGON de bezorging van
de boeketten. Elk boeket is voorzien van een kaartje met daarop de
tekst: âGefeliciteerd met uw pensioen. Onlangs heeft u uw eerste
pensioenuitkering van AEGON ontvangen. Dit bijzondere moment willen
wij, als één van de grootste pensioenaanbieders in Nederland, met u
vieren. Daarom bieden wij u, ook namens uw werkgever, pensioenfonds
en/of tussenpersoon, dit boeket bloemen aan.â
Naast het boeket bloemen ontvangen de klanten die met pensioen gaan
ook de AEGON Pensioenkalender, een boek vol praktische tips en nuttige
informatie voor mensen die met pensioen gaan.
Doel van de campagne
Met deze campagne wil AEGON laten zien dat de klant op de eerste
plaats komt en dat we groot en goed zijn in pensioenen. Dat we
betrokken zijn bij belangrijke momenten en veranderingen in het leven
van de klant, zoals het moment dat iemand met pensioen gaat.
AEGON wil dit echt, realistisch en met bewijsvoering communiceren. We
tonen onze betrokkenheid door het sturen van een leuk maar bescheiden
bloemetje. En laten dit zien aan een breed publiek met echte,
realistische beelden.
De gepensioneerden reageren bijzonder enthousiast op het boeket
bloemen en iedere week ontvangt AEGON vele persoonlijke kaarten,
brieven en e-mails met spontane reacties en bedankjes.
Feitelijke info
Pensioenuitkeringen: Iedere maand ontvangen zo'n 10.000 Nederlanders
voor het eerst een verzekeringspensioen (ouderdomspensioen en
nabestaandenpensioen). AEGON neemt daarvan ruim een kwart voor zijn
rekening. In de campagnemaanden november en december 2005 zijn dat
resp. 2760 en 2950 mensen.