Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs bij
overhandiging van de 12 miljoenste Gazelle in Dieren
(alleen uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Allereerst wil ik Gazelle feliciteren met de 12 miljoenste fiets die
van de band rolt. Het is eigenlijk dubbel feest, want met deze 12
miljoenste fiets introduceert Gazelle ook een nieuw model: de Easy
Glider, een fiets met elektronische trapbekrachtiging. De naam zegt
het al: het is een fiets waarmee je zonder veel inspanning fluitend
tegen de wind of heuvel op kan fietsen zonder Leontien van Moorsel te
heten.
Vandaag heb ik dus de 12 miljoenste Gazelle in ontvangst mogen nemen.
Ik mag mij verheugen in een illuster rijtje van voorgangers. Zijne
Koninklijke Hoogheid Prins Willem-Alexander heeft namelijk de 10
miljoenste Gazelle in ontvangst genomen, en Tineke Netelenbos een
aantal jaar geleden de 11 miljoenste. Deze getallen bevestigen dat het
goed gaat met dit oer-Hollandse product én met de fietsfabriek
Gazelle!
En daar ben ik erg blij mee. De fiets is namelijk een belangrijk
vervoermiddel in Nederland. We hebben de fiets hard nodig om Nederland
bereikbaar te houden. Zonder fiets loopt Nederland vast, zonder fiets
meer luchtvervuiling, zonder fiets meer ongezonde mensen. Kortom, de
fiets moet vertroeteld worden en de ruimte krijgen.
Daarom heb ik de fiets ook een plaats gegeven in mijn Nota Mobiliteit.
In deze nota heb ik maatregelen aangekondigd waarmee ik Nederland
bereikbaar en leefbaar wil houden tot 2020. En dat is geen sinecure
als je kijkt naar de groeiprognoses. In 2020 rijden er bijvoorbeeld 9
miljoen auto's rond, tegen 7 miljoen nu.
Daarom is het belangrijk dat de fiets een aantrekkelijk vervoermiddel
blijft voor de Nederlander. Een fiets met elektrische
trapondersteuning is weer zo'n aantrekkelijke innovatie. We hebben de
komende decennia te maken met een sterke vergrijzing. Dit nieuwe model
maakt het voor ouderen aantrekkelijk om zo lang mogelijk de fiets als
vervoermiddel te gebruiken.
Belangrijk voor meer fietsgebruik - en ook voor u, omdat u nu eenmaal
graag ziet dat mensen een nieuwe fiets kopen in plaats van op een oud
barrel rondrijden - is de aanpak van fietsdiefstal. Ook daarvoor is
aandacht in de Nota Mobiliteit. Ik wil graag van de gelegenheid
gebruik maken om de Nederlandse fietsfabrikanten te prijzen voor hun
inzet bij de aanpak van fietsdiefstal. Fabrikanten hebben een paar
jaar geleden de stap genomen om een chip te installeren op bestaande
fietsen. Verder worden de gegevens van alle nieuwe fietsen via de RAI
geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Daar ben ik heel
blij mee, want dat helpt ons enorm bij een goede landelijke aanpak van
het diefstalprobleem. Recent zijn er ook afspraken gemaakt tussen
Nederlandse fabrikanten om te starten met een gezamenlijk systeem voor
de framenummers. Iedere Nederlandse fiets heeft dan een uniek nummer
en het nummer zit bij alle fietsen op dezelfde plaats.
Dames en heren,
Een ander continu verbeterpunt is de verkeersveiligheid. Dat is voor
mij echt één van de allerbelangrijkste onderwerpen. Daarom hebben we
begin deze maand ook weer een doorstart gemaakt met de campagne `Licht
aan, daar kun je mee thuiskomen'. Samen met de Fietsersbond, de BOVAG,
de RAI vereniging, de politie en de decentrale overheden wil ik met
deze campagne aandacht vragen voor het belang van fietsverlichting. De
campagne licht enerzijds mensen in over het belang van licht op de
fiets, en wijst anderzijds op de strenge handhaving door de politie.
Eén van de campagne-acties is de prijsvraag `Een fiets voor niets',
georganiseerd door RAI en BOVAG. De hoofdprijs is - u raadt het al -
een nieuw fiets. Daar hebben we er meerdere van. Deze fietsen zijn
beschikbaar gesteld door enkele bekende fabrikanten, waaronder
Gazelle. Uiteraard juich ik deze samenwerking met de fietsbranche van
harte toe. En dat de samenwerking vruchten afwerpt, laten de cijfers
zien: sinds de eerste campagne in 2003 is het gebruik van
fietsverlichting gestegen van 49 naar 63 procent. Dat scheelt veel
verkeerssalchtoffers, dat kan ik u verzekeren.
Tot slot nog dit. Ik zei net dat de fiets een aantrekkelijk
vervoermiddel moet blijven. Daarvoor kijk ik naar Gazelle en de andere
fabrikanten, maar ik draag graag mijn steentje bij. Want wat is er
voor een fietser die boodschappen doet of naar het station gaat fijner
dan dat die zijn fiets direct kwijt kan op een veilige plek? Ik heb
daar een flinke zak geld voor gereserveerd: voor stationsstallingen
alleen al zo'n 250 miljoen tot 2010. Ik hoop van harte dat veel
gemeenten hier een beroep op gaan doen. Onlangs heb ik in Amsterdam de
eerste ondergrondse volautomatische `hufterproof' fietsenstalling
geopend, genaamd Velomink. Ik hoop dat andere gemeenten zullen volgen.
Behalve stationstallingen promoten we ook - samen met gemeenten en de
levensmiddelenhandel - dat er meer en betere stallingen bij
winkelcentra komen. Zo stimuleren we dat meer mensen boodschappen op
de fiets gaan doen. Dat zorgt voor een betere bereikbaarheid van
winkelcentra, meer verkeersveiligheid en minder luchtvervuiling.
Dames en heren,
Genoeg over meer ruimte voor de fiets. Vandaag moet er namelijk ook
ruimte zijn voor feest: een feest voor Gazelle, een feest voor de
fiets. Ik feliciteer Gazelle nogmaals met de 12 miljoenste fiets én de
introductie van dit nieuwe model.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat