Greenpeace-offensief tegen gif in cosmetica
Stichting greenpeace nederland
http;//www.greenpeace.nl
Greenpeace-offensief tegen gif in cosmetica
Milieuorganisatie Greenpeace pakt grote cosmeticaconcerns zoals Proctor & Gamble,
L'Oreal en Sarah Lee aan, die gevaarlijke chemicaliën in hun producten gebruiken. De
milieuorganisatie brengt daarom vandaag een handige koophulp uit waarin meer dan 450
gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de aanwezigheid van gifstoffen. Dit
gidsje, onder de titel 'MOOI' wordt de komende maanden in een oplage van meer dan 900.000
stuks onder consumenten verspreid. Actievoeders van Greenpeace spreken deze week enkele
van de foute cosmeticabedrijven aan.
De informatie in 'MOOI' komt van cosmeticaproducenten zelf. Greenpeace heeft hen gevraagd
om duidelijkheid te geven over schadelijke stoffen in hun producten. Aan de hand van deze
informatie zijn de merken ingedeeld met de kleuren rood, oranje en groen. Rode producten
bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te verwijderen of heeft
geweigerd informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke stoffen, maar
het bedrijf is bezig het productieproces aan te passen zodat het zonder deze stoffen kan.
Groene producten bevatten helemaal geen giftige chemische stoffen.
'Stoffen zoals ftalaten en synthetische musk dringen overal in het milieu door: van
ijsberen op de Noordpool tot aan ons eigen regenwater en menselijk bloed. Ze zijn
moeilijk afbreekbaar en hebben vaak hormoonverstorende eigenschappen. Voor de meeste
toepassingen van deze stoffen zijn niet-schadelijke alternatieven voorhanden,' zegt Bart
van Opzeeland, Greenpeace-campaigneleider giftige stoffen. 'Dat sommige
cosmeticaproducenten nog steeds gebruik maken van deze gifstoffen is onaanvaardbaar.'
De informatie uit 'MOOI' is ook digitaal beschikbaar op de website
www.lichaamzondergif.nl. Daar kan ook de 'cosmeticatest' worden gedaan. Consumenten
kunnen zien of de cosmeticaproducten die zij gebruiken schadelijke stoffen bevatten. Is
dit het geval dan sturen zij met enkele muisklikken een e-mail naar de betreffende
producent met het verzoek om te stoppen met het gebruik van schadelijke stoffen.
Met deze actieweek worden cosmeticaconcerns en de Europese politiek onder druk gezet te
werken aan strenge regels voor chemicaliën. Half november vinden in het Europees
parlement de eerste stemmingen plaats voor REACH, het nieuwe Europese stoffenbeleid.
Greenpeace vindt het voorstel dat daarvoor op tafel ligt te slap. De milieuorganisatie
wil onderzoek naar veiligheid vannieuwe stoffen en een verbod voor stoffen die gevaar
voor mens en milieu opleveren.
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal:
André van der Vlugt, persvoorlichter Greenpeace Nederland, 06-25031015
Bart van Opzeeland, Greenpeace campaigner giftige stoffen, 06-53478693
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd
in meer dan 40 landen. De organisatie wordt in Nederland gesteund door ongeveer 670.000
donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie, giftige
stoffen, het kappen van oerbossen en het verdwijnen van biodiversiteit op land en zee.