Persbericht
Japan Post en TNT bundelen krachten
31 October 2005 - Japan Post en TNT N.V. kondigen vandaag een
strategisch samenwerkingsverband aan met als doel om gezamenlijk een
leidende positie in de markt voor express en logistiek in de
Asia/Pacific regio op te bouwen. Het samenwerkingsverband zal
gebruiken van het wereldwijde TNT-netwerk en de sterke positie en
reputatie van Japan Post op de binnenlandse markt.
De eerste stap van de samenwerking omvat het beschikbaar stellen,
tegen concurrerende tarieven, van gezamenlijke (co-branded)
internationale premium express producten aan klanten in Japan. Japan
Post en TNT zullen voor dit doel een joint venture (JV) oprichten.
Deze JV omvat enerzijds de huidige internationale express activiteiten
van TNT naar en vanuit Japan, en anderzijds de aanwezigheid van Japan
Post op de binnenlandse markt en haar uitstekende relaties met het
Japanse bedrijfsleven. Als vervolgstap hierop zijn beide partijen van
plan om deze samenwerking in de Asia/Pacific regio verder uit te
bouwen en te versterken.
Daarnaast is TNT begonnen met lijndiensten voor het vervoer van
EMS-volumes van Japan Post vanuit Japan naar verschillende Europese
bestemmingen. Hiervoor is afgelopen augustus een pilot gestart die
inmiddels goede resultaten heeft laten zien, met stipte
afleverprestaties. Wat betreft logistiek zal de samenwerking in eerste
instantie worden gericht op het ontwikkelen van activiteiten in Japan,
op basis van de logistieke vaardigheden en expertise van TNT en de
uitstekende naam en positie van Japan Post op de Japanse thuismarkt.
"Deze samenwerking met TNT, een van de grote vier integrators met een
dynamische, wereldwijde uitbreiding van zijn activiteiten, biedt Japan
Post een goede uitgangspositie voor volwaardige deelname op de
internationale markt, in combinatie met de samenwerking met ANA op het
gebied van luchtvrachtvervoer," aldus de heer Masaharu Ikuta,
president-directeur van Japan Post. "Op basis van deze samenwerking is
Japan Post in staat de uitdaging aan te gaan op de snelgroeiende markt
voor express en logistieke diensten in de Asia/Pacific regio en kunnen
we een gezamenlijk fundament creëren waarop we ons kunnen ontwikkelen
tot een betrouwbare regionale speler."
Peter Bakker, CEO van TNT: "We zijn geweldig trots ons nu te kunnen
presenteren als dé internationale strategische partner van Japan Post.
Voor TNT betekent deze samenwerking een doorbraak in de ontwikkeling
van onze ambitieuze internationale strategie en groeidoelstellingen op
de markt voor internationale express en logistieke diensten in de
Asia/Pacific regio. De samenwerking tussen Japan Post en TNT zorgt
voor een ideale mix van expertise, reputatie en operationele
netwerkcapaciteit waarmee we optimaal kunnen profiteren van de
toekomstige groei van de markt in dit deel van de wereld en onze
klanten premium diensten kunnen bieden."
Er is een speciale task force opgericht om dit strategische
samenwerkingsverband verder uit te werken. De wetsvoorstellen in
verband met de privatisering van de Japanse postdiensten werden op 14
oktober 2005 goedgekeurd door het Japanse parlement (de Diet).
TNT N.V. verleent wereldwijd een breed scala aan post, express en
logistieke diensten. De groep heeft circa 161.000 medewerkers in 63
landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg
EUR 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam,
New York, Londen en Frankfurt.
TNT Group