TNT Group

Persbericht

Japan Post en TNT bundelen krachten

31 October 2005 - Japan Post en TNT N.V. kondigen vandaag een strategisch samenwerkingsverband aan met als doel om gezamenlijk een leidende positie in de markt voor express en logistiek in de Asia/Pacific regio op te bouwen. Het samenwerkingsverband zal gebruiken van het wereldwijde TNT-netwerk en de sterke positie en reputatie van Japan Post op de binnenlandse markt.


De eerste stap van de samenwerking omvat het beschikbaar stellen, tegen concurrerende tarieven, van gezamenlijke (co-branded) internationale premium express producten aan klanten in Japan. Japan Post en TNT zullen voor dit doel een joint venture (JV) oprichten. Deze JV omvat enerzijds de huidige internationale express activiteiten van TNT naar en vanuit Japan, en anderzijds de aanwezigheid van Japan Post op de binnenlandse markt en haar uitstekende relaties met het Japanse bedrijfsleven. Als vervolgstap hierop zijn beide partijen van plan om deze samenwerking in de Asia/Pacific regio verder uit te bouwen en te versterken.

Daarnaast is TNT begonnen met lijndiensten voor het vervoer van EMS-volumes van Japan Post vanuit Japan naar verschillende Europese bestemmingen. Hiervoor is afgelopen augustus een pilot gestart die inmiddels goede resultaten heeft laten zien, met stipte afleverprestaties. Wat betreft logistiek zal de samenwerking in eerste instantie worden gericht op het ontwikkelen van activiteiten in Japan, op basis van de logistieke vaardigheden en expertise van TNT en de uitstekende naam en positie van Japan Post op de Japanse thuismarkt.

"Deze samenwerking met TNT, een van de grote vier integrators met een dynamische, wereldwijde uitbreiding van zijn activiteiten, biedt Japan Post een goede uitgangspositie voor volwaardige deelname op de internationale markt, in combinatie met de samenwerking met ANA op het gebied van luchtvrachtvervoer," aldus de heer Masaharu Ikuta, president-directeur van Japan Post. "Op basis van deze samenwerking is Japan Post in staat de uitdaging aan te gaan op de snelgroeiende markt voor express en logistieke diensten in de Asia/Pacific regio en kunnen we een gezamenlijk fundament creëren waarop we ons kunnen ontwikkelen tot een betrouwbare regionale speler."

Peter Bakker, CEO van TNT: "We zijn geweldig trots ons nu te kunnen presenteren als dé internationale strategische partner van Japan Post. Voor TNT betekent deze samenwerking een doorbraak in de ontwikkeling van onze ambitieuze internationale strategie en groeidoelstellingen op de markt voor internationale express en logistieke diensten in de Asia/Pacific regio. De samenwerking tussen Japan Post en TNT zorgt voor een ideale mix van expertise, reputatie en operationele netwerkcapaciteit waarmee we optimaal kunnen profiteren van de toekomstige groei van de markt in dit deel van de wereld en onze klanten premium diensten kunnen bieden."

Er is een speciale task force opgericht om dit strategische samenwerkingsverband verder uit te werken. De wetsvoorstellen in verband met de privatisering van de Japanse postdiensten werden op 14 oktober 2005 goedgekeurd door het Japanse parlement (de Diet).

TNT N.V. verleent wereldwijd een breed scala aan post, express en logistieke diensten. De groep heeft circa 161.000 medewerkers in 63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg EUR 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.