8-11-2005
De 80km-limiet is effectief in de strijd tegen luchtvervuiling. De
luchtkwaliteit langs snelwegtrajecten met een maximale snelheid van 80
km, verbetert met meer dan 2%. Dat lijkt weinig, maar is het niet. De
uitstoot van verkeer op deze trajecten daalt namelijk met enkele
tientallen procenten. Dat schrijft staatssecretaris Van Geel vandaag
in een Kamerbrief. In de brief reageert hij op een artikel in het
Algemene Dagblad.
Volgens het dagblad hebben 80-kilometerzones nauwelijks effect. De
luchtkwaliteit ter plekke verbetert door de maatregelen met slechts 4
tot 6%, aldus het AD. De uitstoot van verkeer op de trajecten is
echter met enkele tientallen procenten vermindert. Het effect op de
luchtkwaliteit is vooral afhankelijk van de zogenoemde
achtergrondconcentratie. Deze concentratie geeft de gemiddelde
luchtvervuiling in een groot gebied aan. Die wordt niet alleen bepaald
door verkeer, maar ook door bijvoorbeeld fabrieken en
landbouwbedrijven tot ver in de omgeving.
"Indien bijvoorbeeld het aandeel van de verkeersemissie ter plekke 30%
is en die emissie met 20% vermindert, dan heeft de maatregel netto een
effect van 6% verbetering van de luchtkwaliteit", zo schrijft Van
Geel. Dat lijkt weinig, maar is het niet. Bovendien is hetzelfde
resultaat met andere praktisch uitvoerbare maatregelen op korte
termijn niet haalbaar.
De 80-kilometerzones zijn ingesteld na een proef op de A13 bij
Overschie. Daar heeft TNO enkele jaren met trajectcontrole de
effectiviteit van de maatregel onderzocht. Daaruit bleek dat de
maatregel 'bijzonder effectief' is om de luchtvervuiling langs dat
wegvak te verminderen. Op grond van dat onderzoek zijn 4 locaties
uitgekozen waar de 80km-limiet het meeste effect heeft.
De maatregel geldt voor de A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en
Coentunnel, de A20 tussen knooppunt Kleinpolderplein en aansluiting
Crooswijk, de A12 knooppunt Oudenrijn tussen knooppunt Lunetten,
hoofd- en parallelbanen en de A12 tussen Utrechtsebaan en Voorburg in
beide richtingen.
Download
* Kamerbrief (Word, KB)
Zie ook
* Dossier Luchtkwaliteit
* Dossier Verkeer
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer