Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Cognos in Gartner's "leiderskwadrant" Corporate Performance Management-suites

Nu positie in "leiderskwadrant" CPM én Enterprise Business Intelligence

NIEUWEGEIN, 9 november 2005 - Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN), marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), heeft een plaats verworven in het "leiderskwadrant" van Gartner's nieuwe Corporate Performance Management Suites Magic Quadrant. Hierbij worden leveranciers beoordeeld op hun visie; hoe compleet en uitvoerbaar deze is.

Gartner omschrijft "leiders" als "aanbieders die goed presteren, een duidelijke visie op de markt hebben en zich voortdurend ontwikkelen om hun leidende positie te behouden". CPM omvat volgens de definitie van Gartner niet alleen de processen voor het sturen van de bedrijfsprestaties, maar ook de methodologieën die deze processen stimuleren, de meetsystemen om de prestaties te vergelijken met de strategische en operationele doelstellingen en de bijbehorende ondersteunende systemen.

Cognos zet zich continu in om organisaties over de hele wereld in staat te stellen hun prestaties en daarmee hun concurrentiepositie te verbeteren. Het Cognos Performance Management System combineert toptechnologie, branchegerichte best practices en een sterk partnernetwerk. Hiermee kunnen organisaties hun slagkracht vergroten en de besluitvorming naar een hoger plan brengen. Ze beschikken over actuele informatie die het mogelijk maakt om gericht actie te ondernemen en die mensen en doelstellingen met elkaar verbindt, over alle activiteiten en managementniveaus heen.

"Samen met Cognos hebben we een strategische CPM-oplossing ontwikkeld waarmee we verliezen rond onze activiteiten voor consumenten en kleine bedrijven beter kunnen voorzien", zegt David Schultz, SVP van Banc of America. "Met de Cognos-oplossing hebben we niet alleen sneller inzicht in verliezen, maar ook in het totale proces van vooruitkijken. We hebben het bestaande proces nu gecentraliseerd. Daarmee is een 'one-stop-shop' ontstaan voor onze analisten en directie: ze hebben snel en eenvoudig toegang tot informatie over verliezen. Bovendien zijn onze analisten in staat veranderingen in de vooruitzichtencyclus effectiever door te voeren. We vinden dat Cognos een plaats in het leiderskwadrant verdient. Hun oplossing helpt belangrijke processen te automatiseren en integreren en zorgt zo voor een duidelijk en consistent beeld dat eenduidige besluitvorming mogelijk maakt."

"Dat we een plaats hebben gekregen in het leiderskwadrant bevestigt nog eens dat we met onze CPM-visie en -strategie op de juiste koers zitten. Het bewijst dat onze klanten profijt hebben van standaardiseren op Cognos", zegt Rob Ashe, President en CEO van Cognos. "Onze strategische visie voor CPM komt tot uiting in ons Performance Management System. Het is de beste basis voor het succesvol sturen van de prestaties en voor goed ondernemerschap, door de hele organisatie heen."

De focus van Cognos is steeds gericht op het realiseren van topprestaties, op alle niveaus in de organisatie. Dit maakt het bedrijf tot hét praktijkvoorbeeld van wereldwijde Corporate Performance Management en heeft geleid tot een sterke marktpositie. De prestaties van Cognos op dit gebied zijn erkend door het Balanced Scorecard Collaborative, dat Cognos een plaats heeft gegeven in zijn 'Hall of Fame' (http://www.cognos.com/news/releases/2004/1014.html).

Cognos is ook gepositioneerd in het "leiderskwadrant" van Gartner's Enterprise Business Intelligence Suites and Platforms Magic Quadrant, 2H04 (http://www.cognos.com/news/analyst_reviews.html).

Over het Magic Quadrant

Het copyright voor het Magic Quadrant van oktober 2005 berust bij Gartner Inc. Voor het gebruik is toestemming verleend. Het Magic Quadrant is een grafische weergave van een markt tijdens en voor een bepaalde periode. Deze toont Gartner's analyse van de prestaties van bepaalde leveranciers ten opzichte van door Gartner gedefinieerde criteria voor de betreffende markt. Gartner beveelt geen enkele leverancier, product of dienst in het Magic Quadrant aan en adviseert technologiegebruikers niet om alleen voor leveranciers te kiezen die in "leiders"kwadrant staan. Het Magic Quadrant is slechts bedoeld als onderzoekhulpmiddel en niet als specifieke leidraad voor actie. Gartner wijst iedere garantie, expliciet of impliciet, af met betrekking tot dit onderzoek. Dit geldt ook voor iedere garantie ten aanzien van beschikbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel.

Over Cognos
Cognos, marktleider in oplossingen voor Enterprise Business Intelligence (EBI) en Corporate Performance Management (CPM), levert software die bedrijven helpt hun resultaten te verbeteren door een effectieve besluitvorming op alle niveaus van de onderneming mogelijk te maken.

Met CPM zijn organisaties in staat hun prestaties te meten ten opzichte van hun bedrijfsstrategie, zodat ze maatregelen kunnen treffen om deze op alle niveaus van de bedrijfsvoering op elkaar af te stemmen. Cognos biedt een CPM-raamwerk dat mensen, informatie en beslissingsstructuren in de hele organisatie verbindt en de totale managementcyclus met geïntegreerde software voor planning, budgettering, rapportage, analyse en scorecarding ondersteunt.

Cognos, opgericht in 1969, bedient meer dan 23.000 klanten in meer dan 135 landen. Cognos' CPM-oplossingen en diensten voor bedrijven zijn ook verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers wereldwijd. Voor meer informatie: www.cognos.nl.


* Bron: "Magic Quadrant for CPM Suites, 2005", N. Rayner, F. Buytendijk, L. Geishecker, 4 november 2005