Gemeente Oss


9/11/2005 - Hoe en wat rondom een bestemmingsplan

Het college van b&w maakte de afgelopen maanden, in het kader van dorps- en wijkgericht werken, een rondgang langs alle wijken en dorpen in de gemeente Oss. Tijdens deze bezoeken worden er veel vragen gesteld aan het college. Er is één vraag die steeds weer terug komt: `Waarom duurt het zo lang voordat een bestemmingsplan opgesteld of gewijzigd is?' In dit artikel proberen we inzicht te geven in deze procedure en het vele werk wat op dit moment `achter de schermen' wordt verzet.

Het bestemmingsplan geeft aan welke bestemmingen [bijv. woondoeleinden, bedrijven, kantoren, groenvoorziening, wegen] voor bepaalde gebieden gelden. Een bestemmingsplan moet voldoen aan `een goede ruimtelijke ordening' dat betekent dat alle functies goed moeten worden afgewogen ten opzichte van elkaar zodat o.a. geen overlast ontstaat van bijvoorbeeld wonen en werken. Een bestemmingsplan bestaat uit 3 onderdelen: een toelichting, een plankaart en de voorschriften. De toelichting geeft de bedoeling van het plan weer. Op de plankaart, waarop ook de begrenzing van het plangebied is weergegeven, worden deze bestemmingen aangegeven. Verder bevat het bestemmingsplan regels voor bebouwing die er mag worden opgericht , voor het gebruik van de grond en gebouwen dat is toegestaan en in sommige gevallen voor werkzaamheden die er mogen worden verricht ; dit laatste komt vaak voor in het landelijke gebied.

Het is ook een bijzonder ruimtelijk plan. Het is namelijk het enige ruimtelijke plan dat juridisch bindend is. Het is bindend voor iedereen, dus voor burgers, bedrijven, instellingen en overheden. De juridische kracht van het bestemmingsplan wordt bepaald door de voorschriften en de plankaart.

Maken van een bestemmingsplan Omdat de bepalingen van een bestemmingsplan grote gevolgen kunnen hebben, is er een zware procedure gekoppeld aan het maken/herzien van bestemmingsplannen. De procedure is geregeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Een gemeente kan een bestemmingsplan herzien omdat het huidige plan verouderd is, of omdat de gemeente een nieuwe ontwikkeling mogelijk wil maken die in het geldende plan niet mogelijk is, bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk of bedrijventerrein. Het mogelijk maken van een bepaalde ontwikkeling kan gebeuren omdat de gemeente dat zelf wil, maar ook omdat iemand daar om heeft gevraagd, en de gemeente het een goed plan vindt.

De procedure

* Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn er veel inventarisaties en onderzoeken nodig om te bekijken hoe het gesteld is met bijvoorbeeld milieueisen zoals bodem, water, geluid, lucht, met de verkeersafwikkeling, het voorzieningenniveau, de flora en fauna, archeologie en dergelijke.
* Daarna peilt de gemeente de mening van de bevolking en andere belanghebbenden. Dit is de inspraak.

* De gemeente stelt een ontwerpbestemmingsplan op. Dit ligt zes weken ter inzage. Iedereen kan naar keuze schriftelijk of mondeling zienswijzen kenbaar maken bij de gemeenteraad.
* Binnen acht weken, of als er zienswijzen zijn kenbaar gemaakt binnen vier maanden, stelt de gemeenteraad het plan vast. Binnen vier weken ligt het vastgestelde plan ter inzage. Er is dan zes weken de tijd om naar keuze schriftelijk of mondeling bedenkingen bij Gedeputeerde Staten in te brengen. Er wordt gelegenheid geboden om bedenkingen mondeling toe te lichten.
* Binnen 13 weken of - als bedenkingen zijn ingebracht - binnen zes maanden, volgt het besluit van GS inzake de goedkeuring. Het besluit van GS ligt gedurende 6 weken met het bestemmingsplan ter inzage bij de gemeente. Belanghebbenden kunnen beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State heeft 12 maanden de tijd voor de beslissing op het beroep.

De totale proceduretijd van de eerste voorbereiding totdat het plan onherroepelijk is duurt dus ongeveer tweeenhalf tot vijf jaar. Maar deze procedure is noodzakelijk om u als burger te beschermen en de mogelijkheid te geven om eventueel bezwaar te maken.

Zelfstandige project procedure Als een bepaald plan of project niet past in het geldende bestemmingsplan, dan kan vrijstelling gegeven worden van de bepalingen van het geldende bestemmingsplan met artikel 19 lid 1. Het kunnen kleine plannetjes zijn, maar het kunnen ook erg grote projecten zijn. Daarom is de procedure een lange met veel waarborg voor belanghebbenden. Deze procedure komt dan ook sterk overeen met de procedure voor het herzien van het bestemmingsplan, alleen is hij iets korter: van de eerste voorbereiding totdat de vrijstelling is verleend duurt de procedure ongeveer één tot anderhalf jaar. Dit gaat dus veelal sneller dan een bestemmingsplan en tot enkele jaren geleden werd er dan ook heel veel toepassing gegeven aan deze procedure, in de gemeente Oss en ook in de voormalige gemeente Ravenstein. Het nadeel van de ZPP is dat er heel veel losse projecten tot stand komen en dat er nauwelijks zicht is op de samenhang tussen al die projecten en de stadsstructuur of de samenhang in de wijk.

Bovendien: een ZPP procedure geeft de mogelijkheid om een bouwplan sneller te realiseren, maar vervolgens zijn er geen nieuwe bestemmingsplanregels vastgesteld. Wil je dan later iets veranderen of bijbouwen, dan moet opnieuw de hele procedure worden doorlopen, terwijl een bestemmingsplan voorziet in een aan- en bijgebouwen regeling en het gebruik goed is omschreven. In 2003 werd ingezien dat het beter zou zijn om terughoudend om te gaan met ZPP's en in te zetten op het actualiseren van alle gemeentelijke bestemmingsplannen ouder dan 10 jaar. De gemeenteraad besloot tot een terughoudend beleid. Dat betekent dat de gemeente alleen meewerkt aan een ZPP als er een zwaarwegend maatschappelijk belang mee is gediend of als er sprake is van reeds vastgelegde toezeggingen uit het verleden. Individuele aanvragen, buiten het algemeen belang om, zullen dus de eerst komende tijd niet behandeld kunnen worden, zodat de actualisatie van de bestemmingsplannen nog sneller kan verlopen.

Actualisatie
De kaart van de gemeente met het overzicht van alle geldende plannen is op dit moment een lappendeken van kleine stukjes nieuwe, oude en heel oude plannen die in de loop der tijd zijn gemaakt; in totaal meer dan 150! Dat moeten er uiteindelijk een stuk of 20 worden. Daarom is de gemeente inmiddels begonnen met de actualisering van de volgende bestemmingsplangebieden: Centrum Oss, Schadewijk, Berghem- dorp, Stadje Ravenstein, Vossehol, Bedrijventerreinen Moleneind, Landweer en Danenhoef en Oss Zuid.

Deze kaart laat zien dat Berghem op dit moment bestaat uit vele kleine bestemmingsplannen en ZPP's.

Na actualisatie blijven er slechts een paar bestemmingsplannen over Na actualisatie blijven er slechts een paar bestemmingsplannen over

Voor nieuwe ontwikkelingsgebieden in de gemeente Oss zijn onder meer de volgende plannen in procedure: Piekenhoef , Kantsingel, Horzak Noord, 't Reut, Sluisbuurt Macharen en Megen-zuid. Achter de schermen wordt dus hard gewerkt om al die bestaande, van piepkleine tot grote bestemmingsplannen en ZZP's te ordenen en opnieuw te benoemen zodat er uiteindelijk een stuk of 20 bestemmingsplannen liggen waarmee wij als gemeente maar ook u als burger jaren vooruit kunnen. Voor algemene informatie over bestemmingsplannen en dergelijke kunt u ook de website van het ministerie van VROM raadplegen.