FNV Bouw: CWI geeft te weinig hulp bij zoeken naar werk

Fnv bouw

FNV Bouw protesteert tegen de bezuinigingen die CWI voor volgend jaar van plan is. Met name ouderen hebben van CWI niets meer te verwachten,zo vreest FNV Bouw. Zij hebben een sollicitatieplicht, maar krijgen nu al nauwelijks hulp bij het zoeken naar werk. Volgend jaar wordt op begeleiding van werkzoekenden verder bezuinigd, aldus Gijs Rijsdijk, lid van de Cliëntenraad: 'Het CWI heeft laten weten dat de mogelijkheden ontbreken om aan bijzondere doelgroepen zoals ouderen extra begeleiding te geven.' Hij vindt het schande 'want die mensen moeten wél elke maand vier sollicitaties overleggen.'

De bezuinigingen zijn aan de Cliëntenraad aangekondigd in een brief van 7 november. Een deel van de bezuinigingen denkt CWI te kunnen opvangen door efficiencymaatregelen. Eén daarvan is de 'e-intake': online inschrijving als werkzoekende. Nu heeft FNV Bouw daar geen enkel bezwaar tegen, mits CWI mensen helpt die daar moeite mee hebben. En daar schort het aan. FNV Bouw weet dat op diverse CWI-vestigingen uitsluitend nog online inschrijving mogelijk is. Metselaar Jacques van Aert (55) uit Roosendaal kan daarover meepraten. Na het faillissement van zijn vorige werkgever kwam hij onverrichterzake van CWI vandaan: 'Ik moest me via de computer inschrijven. Pas daarná kon ik een intake-gesprek krijgen. Idioot! Ik ben metselaar, geen computerdeskundige! Ik heb dus nooit een bewijs van inschrijving gehad.' Hij solliciteerde zelf. 'Binnen een week was ik weer aan het werk.'

Ook de Cliëntenraad vraagt om ondersteuning: 'De overheid neemt als uitgangspunt dat 75 procent van de Nederlanders een computer thuis heeft, en vindt verder 'basiskunde computer' voor elke werkzoekende normaal. Wij vinden dat allemaal veel te optimistisch. Daarom willen we dat CWI op z'n minst een korte computercursus aanbiedt. Ook moeten op de CWI-vestigingen medewerkers ondersteuning bieden bij de intake per computer', zegt Gijs Rijsdijk, een van de FNV-vertegenwoordigers in de Cliëntenraad van CWI. De Cliëntenraad begrijpt dat de overheid 'zelfwerkzaamheid' stimuleert. 'Maar op het punt van computervaardigheden schiet dat nu door', vindt cliëntenraadslid Gijs Rijsdijk. 'Zeker bij een werkzoekende die jarenlang tot volle tevredenheid een baan heeft gehad waarbij geen computer te pas kwam. Maar ook een metselaar of een timmerman die van project naar project zwerft, solliciteert niet met een computer. Zulke mensen bellen de aannemers in hun netwerk. Of ze rijden erlangs. In die arbeidsmarkt komt een schriftelijke bevestiging van een sollicitatie niet voor. Maar nu moeten deze werkzoekenden wel aantonen dat ze elke week minimaal één keer hebben gesolliciteerd, vier keer per maand.' Oudere werkzoekenden hebben tegenwoordig weer sollicitatieplicht. Daarom hamert de Cliëntenraad al tijden op méér aandacht en hulp voor deze groep. Rijsdijk wijzend op de brief over drastische bezuinigingen: 'Dat kunnen we vergeten? Schande!'