FNV Bouw: CWI geeft te weinig hulp bij zoeken naar werk
Fnv bouw
FNV Bouw protesteert tegen de bezuinigingen die CWI voor volgend jaar van plan is. Met
name ouderen hebben van CWI niets meer te verwachten,zo vreest FNV Bouw. Zij hebben een
sollicitatieplicht, maar krijgen nu al nauwelijks hulp bij het zoeken naar werk. Volgend
jaar wordt op begeleiding van werkzoekenden verder bezuinigd, aldus Gijs Rijsdijk, lid
van de Cliëntenraad: 'Het CWI heeft laten weten dat de mogelijkheden ontbreken om
aan bijzondere doelgroepen zoals ouderen extra begeleiding te geven.' Hij vindt het
schande 'want die mensen moeten wél elke maand vier sollicitaties overleggen.'
De bezuinigingen zijn aan de Cliëntenraad aangekondigd in een brief van 7 november.
Een deel van de bezuinigingen denkt CWI te kunnen opvangen door efficiencymaatregelen.
Eén daarvan is de 'e-intake': online inschrijving als werkzoekende. Nu heeft FNV
Bouw daar geen enkel bezwaar tegen, mits CWI mensen helpt die daar moeite mee hebben. En
daar schort het aan. FNV Bouw weet dat op diverse CWI-vestigingen uitsluitend nog online
inschrijving mogelijk is. Metselaar Jacques van Aert (55) uit Roosendaal kan daarover
meepraten. Na het faillissement van zijn vorige werkgever kwam hij onverrichterzake van
CWI vandaan: 'Ik moest me via de computer inschrijven. Pas daarná kon ik een
intake-gesprek krijgen. Idioot! Ik ben metselaar, geen computerdeskundige! Ik heb dus
nooit een bewijs van inschrijving gehad.' Hij solliciteerde zelf. 'Binnen een week was ik
weer aan het werk.'
Ook de Cliëntenraad vraagt om ondersteuning: 'De overheid neemt als uitgangspunt dat
75 procent van de Nederlanders een computer thuis heeft, en vindt verder 'basiskunde
computer' voor elke werkzoekende normaal. Wij vinden dat allemaal veel te optimistisch.
Daarom willen we dat CWI op z'n minst een korte computercursus aanbiedt. Ook moeten op de
CWI-vestigingen medewerkers ondersteuning bieden bij de intake per computer', zegt Gijs
Rijsdijk, een van de FNV-vertegenwoordigers in de Cliëntenraad van CWI. De
Cliëntenraad begrijpt dat de overheid 'zelfwerkzaamheid' stimuleert. 'Maar op het
punt van computervaardigheden schiet dat nu door', vindt cliëntenraadslid Gijs
Rijsdijk. 'Zeker bij een werkzoekende die jarenlang tot volle tevredenheid een baan heeft
gehad waarbij geen computer te pas kwam. Maar ook een metselaar of een timmerman die van
project naar project zwerft, solliciteert niet met een computer. Zulke mensen bellen de
aannemers in hun netwerk. Of ze rijden erlangs. In die arbeidsmarkt komt een
schriftelijke bevestiging van een sollicitatie niet voor. Maar nu moeten deze
werkzoekenden wel aantonen dat ze elke week minimaal één keer hebben
gesolliciteerd, vier keer per maand.' Oudere werkzoekenden hebben tegenwoordig weer
sollicitatieplicht. Daarom hamert de Cliëntenraad al tijden op méér
aandacht en hulp voor deze groep. Rijsdijk wijzend op de brief over drastische
bezuinigingen: 'Dat kunnen we vergeten? Schande!'