Gemeente Doetinchem

Masterplan Doetinchemse Schil gepresenteerd


-9 november 2005-
Burgemeester en wethouders van Doetinchem stellen de gemeenteraad voor akkoord te gaan met het Voorontwerp Masterplan Schil en het daarin geformuleerde programma. Voor de verdere uitwerking en de onderhandelingen met externe partijen dient het kaartmateriaal als uitgangspunt. Inspraak is voorzien voor de maanden maart en april 2006 zodat vóór de zomervakantie de gemeenteraad het Masterplan kan vaststellen.

Tevens wordt aan de gemeenteraad voorgesteld de komende twee jaren prioriteit te geven aan de ontwikkeling van Keppelseweg (onderdeel Heelweg), Connexxionterrein, Ruimzicht, Van Nispenstraat, Gaswal, Veemarktterrein, Veentjes en Hamburgerbroek (deelgebieden Stationsplein, Oude IJsseloevers en Brewinc).

De Schil is van groot belang voor het sociaal economisch en ruimtelijk functioneren van Doetinchem. Het voorontwerp Masterplan Schil schetst een inhoudelijk beleidsvisie op de betekenis van de Schil. Het definieert de programmatische kaders, in het bijzonder voor geprioriteerde ontwikkelingen, en formuleert een financieel haalbare strategie om realisatie van deze ontwikkeling te bewerkstelligen.

De Doetinchemse Schil is een gebied dat direct grenst aan het ei van de Doetinchemse binnenstad. De sociaalruimtelijke dynamiek binnen de schil is groot. De vele ruimtelijke initiatieven in dit gebied kenmerken zich door een sterke onderlinge ruimtelijk-functionele samenhang en afhankelijkheid. Politiek-bestuurlijk en omwille van economische structuurversterking is het van groot belang dat ruimtelijke investeringsprojecten in de Schil daadwerkelijk gerealiseerd worden. Centrale aansturing van deze projecten op basis van een integraal samenhangend plan is daarvoor noodzakelijk.

Werkwijze
De opdracht voor het Projectbureau Schil luidt: Kan de gemeente Doetinchem met de juiste aanpak van de gebiedsontwikkeling van de Schil de ruimtelijke kwaliteit verbeteren, de centrumfunctie versterken, voldoende verdienen om de eigen plankosten en een aantal ambities (waaronder een nieuwe schouwburg) te financieren en binnen 3-4 jaren zichtbaar resultaat te boeken?
Om deze vraag te beantwoorden zijn voor verschillende gebieden in de Schil die de komende jaren van functie veranderen de programmatische mogelijkheden onderzocht voor een nieuwe invulling. Tevens is door het eigen stedenbouwkundig atelier onder leiding van de gemeentelijke stadsontwerper gewerkt aan stedenbouwkundige studies en plannen. Daarnaast zijn voor een aantal deelgebieden externe stedenbouwkundigen aangetrokken.

Ter voorbereiding van de werkzaamheden is in de periode mei-september gebouwd aan het opzetten van de organisatie van projectbureau Schil. Deze is inmiddels gehuisvest in de Gruitpoort. Intussen hebben vele gesprekken plaats gevonden met bestuurders, partijen in het maatschappelijk veld en ambtelijke collegae. Op basis daarvan en op basis van uitkomsten van een aantal ateliersessies en het gewenste inhoudelijke programma, zijn de eerste ideeën tot stand gekomen. Deze ideeën zijn - met 3 deelgebieden als voorbeeld - tot slot getoetst in de charrettesweek van 24 tot en met 27 oktober. Op 31 oktober is het voorontwerp Masterplan gepresenteerd tijdens een informele bijeenkomst van de gemeenteraad.

Samenhang Toekomstperspectief-Masterplan Schil
Het Toekomstperspectief 2020 is parallel en goed afgestemd ontwikkeld met het Masterplan. Belangrijke ambities uit het Toekomstperspectief als versterking van de centrumfunctie, de symbiose tussen stad en landschap, de aanhechting tussen stad en Oude IJssel en historie als inspiratiebron krijgen in het Masterplan een programmatische en ruimtelijke vertaling. Daarbij zijn bereikbaarheid en het voorzien in voldoende parkeergelegenheid in en rond de binnenstad zeer belangrijk.

Bereikbaarheid
Het Masterplan Schil voorziet in een omvangrijk programma om de bereikbaarheid van de Doetinchemse binnenstad (`ei' plus de Schil) te verbeteren:
· het vanaf de A18 en de provinciale hoofdstructuur verdelen van het verkeer via inprikkers naar een binnenring rond de Schil; · het inzetten van de Bedrijvenweg/Missetstraat met de in aanbouw zijnde nieuwe brug over de Oude IJssel als derde ontsluiting vanaf de zuidzijde, met een goede verdeling van het verkeer over deze drie aansluitingen;
· het direct opvangen van auto bezoekers bij een aantal grote en betaalde parkeervoorzieningen aan de belangrijkste inprikkers, dichtbij het ei;
· het vrijmaken van de Kennedylaan van fietsverkeer en de doorstroming op dit deel van de binnenring verbeteren door herinrichting en uitbreiding van de opstelstroken bij de belangrijkste kruispunten; · het verlengen van de Kennedylaan langs het spoor tot aan de Europaweg (als eerste fase van deze ingreep wordt de Kennedylaan langs de noordzijde van het spoor verlengd tot aan de kruising Havenstraat/Missetweg);
· het aanleggen van een derde Loolaan (`medische bypass') tussen Kennedylaan en Keppelseweg en het nader onderzoeken van een eenrichtingscircuit aan de westzijde van de binnenstad en op de Gaswal;
· het onderzoeken van de mogelijkheden het spoorstation in westelijke richting op te schuiven;
· het verbeteren van het fietsnetwerk, van de overteken op de Kennedylaan en het bieden van een alternatieve fietsroute ten zuiden van de Kennedylaan;
· het afwaarderen van de toegangswegen binnen de ring voor het autoverkeer zodat daar een aansluitend 30km-gebied ontstaat.

Deze benadering is globaal getoetst en gaf een eerste positieve indicatie van de gevolgen van deze maatregelen voor de bereikbaarheid van de binnenstad. Om die reden zal gedurende de komende maanden de uitwerking van het Masterplan en de opstelling van de "Visie op mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid" parallel en optimaal op elkaar afgestemd plaatsvinden.

Prioritaire projecten
Als prioritaire ontwikkelingen voor de komende 2 à 3 jaren zijn een aantal locaties benoemd:
Keppelseweg (onderdeel Heelweg), Connexxionterrein, Ruimzicht, Veentjes, Van Nispenstraat, Veemarkt, delen van Hamburgerbroek en een prijsvraag voor de Gaswal.

Een passief grondbeleid (bieden van programmatische en ruimtelijke randvoorwaarden waarbij de ontwikkeling aan de markt wordt overgelaten) is uitgangspunt voor de volgende locaties: Terborgseweg blok IV, Vredesteinterrein, TPG/KPN locatie en tweede fase Veentjes, diverse projecten rond de Kennedylaan (m.u.v. voormalige terrein bowling), Gaswal en Heelweg.

Nieuwe inzichten
In afwijking van het Koersdocument maar op goede inhoudelijke gronden bestempelt het Masterplan Schil de Varkensweide als (groen) parkeergebied en kiest voor het verstedelijken van de noordoever van de Oude IJssel en het overwegend groen laten van de zuidzijde. Dit biedt kansen voor een hoogwaardige verstedelijking aan de Oude IJssel in Hamburgerbroek, sluit het beste aan bij de symbiose stad-landschap uit de Toekomstperspectief, houdt een goede en makkelijk toegankelijke sportvoorziening voor alle burgers midden in de stad in stand met een aantal gewenste ruimtelijke en functionele verbeteringen (waaronder het drijvend wonen), sluit aan bij de ecologische waarde van de zuidoever en past naar verwachting binnen de nieuwe inzichten over de windcontour voor de molen.

Financiële aspecten
Uitgangspunt voor de gehele organisatie van de Doetinchemse Schil is dat deze zichzelf minimaal terug verdient. De aanpak betekent op dit moment wel een aanmerkelijke intensivering van de inzet van ambtelijke capaciteit en middelen. De kosten hiervan zijn aan te merken als voorbereidingskosten voor de projecten in het plangebied. Voor diverse deelprojecten binnen dit gebied zijn door de raad al eerder voorbereidingskredieten en/of bestemmingskredieten gevoteerd. Aanvullend wordt de gemeenteraad voorgesteld ruim 5 miljoen euro als voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen voor 2006 en 2007. Dit is inclusief de externe onderzoek- en ontwerpkosten.

Vervolg
Op 6 juli 2006 wordt het Masterplan ter besluitvorming aan de Gemeenteraad voorgelegd. Daartoe wordt het nu voorliggende voorontwerp Masterplan uitgewerkt tot een definitieve versie. Daaraan voorafgaand wordt in april/mei de inspraak mogelijk gemaakt en verwerkt. De verdere planning is erop gericht na de zomer van 2006 te kunnen starten met bouwplanontwikkeling. Rekening houdend met 1 à 1,5 jaar bouwplanontwikkeling en 1 jaar bouwtijd kunnen de eerste bouwprojecten die het gevolg zijn van deze nieuwe aanpak in de tweede helft van 2008 worden opgeleverd.