PERSBERICHT - 2005-11-09

'Turkijegangers willen een Rus-vrije vakantie'

Eerste Nieuwskrant Reisrevue scoort met Russen-scoop

Nederlanders die op vakantie gaan naar Turkije klagen steen en been over de Russische invasie op de stranden daar. De landgenoten van president Poetin zijn inmiddels zo berucht, dat een enkele reisorganisatie zelfs hotels aanbiedt met de garantie dat er géén Russen zijn. Dat blijkt uit een rondgang door het ANP langs een aantal reisondernemingen.

Het persbureau deed dat naar aanleiding van een 'Russen-scoop' in het eerste nummer van de Nieuwskrant van Reisrevue, die vandaag in een oplage van bijna 10.000 exemplaren verscheen.

Fellere nieuwsredactie
Hoofdredacteur Jan Lokhoff belooft zijn lezers in zijn introductie van de nieuwskrant een 'fellere nieuwsredactie met brutale vragen, een kijkje in de achterkamertjes en wandelgangen van de reisbranche en heel veel reisaanbiedingen voor de balie'.

Tabloid
De Nieuwskrant verschijnt als 'tabloid' om en om met het magazine, waardoor Reisrevue nu weer wekelijks bij de abonnees op de mat ligt. Uitgever en hoofdredactie hadden een aantal maanden geleden tot een tweewekelijkse verschijning besloten, maar dat was tegen het zere been van heel veel abonnees. Zij wensten elke week hun blad met het nieuws uit de reissector. Hoewel: "Het woord 'eisen' drukt hun wensen beter uit', aldus Lokhoff.

Bronvermelding
Met de Turkse Russen-scoop scoort de Reisrevue Nieuwskrant meteen al goed. Het bericht werd door ANP, overigens zonder bronvermelding, opgepikt en nagetrokken en haalde intussen tal van andere media.

Hieronder, ter informatie, het ANP-bericht:

'"Ik weet uit jarenlange ervaring dat klanten van reisbureaus vaak klagen over het gedrag van toeristen uit de vroegere Oostbloklanden, en dan met name Rusland", zegt A. Thijssen van Annasol Vliegvakanties. "Russen hebben op vakantie een hele andere mentaliteit dan Nederlanders. Wij passen ons aan en zijn vriendelijk tegen het personeel, Russen hebben een attitude. Zij doen alsof het hotel van hen is en zijn vaak erg onvriendelijk tegen het personeel en andere gasten."

Het reisbureau van Thijssen biedt samen met het Turkse bedrijf Ten Tours zogeheten all-inclusive reizen aan onder het 'Club Orange'-label. Wie een dergelijke reis boekt, krijgt de garantie dat zijn 4- of 5-sterrenhotel in Turkije alleen West-Europese gasten herbergt.

Irritatie
Algemeen directeur A. Uslu van 'Turkijespecialist' Corendon onderschrijft het verhaal van Thijssen. "Onze klanten klagen ook veel over asociale Russen. Zij hebben wat dat betreft de rol van de Duitsers overgenomen. Het buffetgedrag is irritatie nummer 1. Ze laden hun bord overvol, waardoor het buffet snel op is. Ze dringen voor en staan extra vroeg op om met handdoeken ligstoelen te bezetten. Ze zijn grof, ook qua uiterlijk. In het algemeen vinden onze klanten dat Russen veel geld, maar geen manieren hebben."

Beter gedrag
Volgens Uslu gedragen burgers uit andere Oost-Europese landen zich een stuk beter dan de Russen. "Over Polen en Roemenen krijgen we nauwelijks klachten." Corendon houdt overigens al enige tijd rekening met de behoeften van de Nederlandse klant als het gaat om de hotelbevolking. "Wij sluiten contracten met hotels waarvan we weten dat er niet te veel Russen zitten."

Advies
Uslu heeft ook nog wel een advies voor mensen die op eigen houtje willen genieten van een vakantie zonder Russen. "Je kunt Kemer en Belek dan het beste mijden, want die badplaatsen zijn favoriet bij de Russen. In Alanya komen bijna geen Russen, dus dat is een goede keus."

Bijna discriminatie
Bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI erkent eveneens dat de Russen geen goede reputatie hebben. Hij vindt het echter te ver gaan om een garantie te bieden dat er geen Russen in een hotel zitten. "Ik vind dat bijna discriminatoir", aldus Van der Heijden. Hij pleit voor een verstandige mix van de hotelbevolking, waardoor dominantie van een groep wordt voorkomen en de sfeer prettig blijft.