Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
9 november 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.008933
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1
Uw kenmerk
VW-04-728
Onderwerp
Onderzoek ongevallen met afneembare laadbakken

Geachte voorzitter,

In mijn brief van 25 januari 2005 (kenmerk DGG/V-05000217/VM) heb ik u toegezegd u een afschrift te doen toekomen van mijn reactie op de aanbevelingen in het rapport "Ongevallen met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren" van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hierbij ontvangt u mijn reactie op dit rapport.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

Contactpersoon

-
Datum
12 oktober 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.008917
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
RvTV 2004-010911
Onderwerp
Reactie op rapport 'Ongevallen met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren'

Geachte heer Van Vollenhoven,

Op 7 oktober 2004 heeft u mij uw onderzoeksrapport 'ongevallen met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren' met kenmerk RvTV 2004- 010911 toegezonden. U heeft mij daarbij verzocht om op uw onderzoek en aanbevelingen te reageren.

Ik heb uitgebreid kennis genomen van de uitkomsten van uw onderzoek. Naar aanleiding hiervan heb ik een onderzoek laten starten naar de omvang van de problematiek met afneembare laadbakken, de risico's die zich voordoen bij het vervoer van afneembare laadbakken en naar de internationale dimensie van ongevallen met afneembare laadbakken. Het onderzoek naar de internationale dimensie loopt nog.

In uw rapport heeft u een aantal ongevallen met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren geanalyseerd. Op basis daarvan doet u in uw onderzoeksrapport aan verschillende partijen aanbevelingen om deugdelijke bevestiging van afneembare laadbakken tijdens het rijden te garanderen en daarmee ongevallen te voorkomen.

In uw onderzoeksrapport heeft u het volgende aanbevolen: Toetsing van de constructieve deugdelijkheid van het bevestigingsmechanisme bij voertuigen die specifiek zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadbakken bij de toelatings/typekeuring (aanbeveling 3); Het opstellen van concrete beoordelingscriteria ten aanzien van het deugdelijkheidsvoorschrift, waarbij het van belang is dat het mechanisme bestand is tegen de tijdens het rijden optredende belastingen, dat onbevoegde bediening wordt tegengegaan en dat het correct functioneren van de bevestiging eenvoudig controleerbaar is (aanbeveling 3); Toetsing van de technische staat van het bevestigingsmechanisme bij voertuigen die specifiek zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadbakken bij de APK-keuringen (aanbeveling 4).

Ik heb de genoemde problematiek met afneembare laadbakken naar aanleiding van uw rapport, zoals ik hierboven al gemeld heb, nader laten onderzoeken. Hieruit kunnen de volgende conclusies worden getrokken: De omvang van het aantal ongevallen met afneembare laadbakken is relatief laag, er vinden gemiddeld 5 tot 6 ongevallen per jaar met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren plaats. Het aandeel hiervan in het totaal aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn bedraagt ongeveer
1,9%;
Er kan een viertal hoofdgroepen van voertuigconcepten onderscheiden worden die in meer of mindere mate ingericht zijn voor het vervoer van afneembare laadbakken. Twee van deze (sub)groepen vormen een vergroot risico ten opzichte van de andere groepen. Dit zijn de concepten die ingericht zijn voor het vervoer van 20-40-45-containers zonder aanvullende zekering en 'grote bakken'.
Alhoewel het aantal ongevallen met afneembare laadbakken relatief laag is, is er een aantal aandachtspunten met specifieke risico's die de kans op ongevallen met afneembare laadbakken vergroot:
De technische staat van bevestigingspunten en bevestigingsmateriaal kan niet objectief worden vastgesteld, omdat het niet mogelijk is de actuele sterkte van bevestigingspunten te controleren nadat het materieel in gebruik is genomen. Tussentijdse keuring van de bevestigingspunten kan alleen op het oog plaatsvinden;
Bevestiging van een type afneembare laadbak op voertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van een ander type laadbak; Onjuiste toepassing van bevestigingsmateriaal of onjuiste bevestiging van de bakken op het voertuig door de vrachtwagenchauffeur; Niet alleen de technische staat van bevestigingspunten en bevestigingsmaterieel zijn van invloed op het risico op ongevallen met afneembare laadbakken, vooral het juiste gebruik van materieel heeft invloed op de risico's.

Op basis van uw aanbevelingen en de genoemde conclusies ben ik voornemens de onderstaande acties te ondernemen.


1. Ladingzekering
In uw onderzoeksrapport beveelt u aan om de constructieve deugdelijkheid van het bevestigingsmechanisme bij voertuigen die specifiek zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadbakken bij de toelatings/typekeuring te toetsen. Daarnaast beveelt u aan om concrete beoordelingscriteria op te stellen voor het deugdelijkheidsvoorschrift.
Ik zal de RDW verzoeken om in Europa in te zetten op het toetsen van de bevestigingsmechanismen op voertuigen die ingezet worden voor het vervoer van afneembare laadbakken bij de toelatings- en typekeuringen. Daarbij zullen dan ook de door u verzochte concrete beoordelingscriteria worden meegenomen. Dit betekent echter wel een proces dat enige jaren kan duren. Tot die tijd zal gebruik worden gemaakt van het Handboek Ladingszekering dat is opgesteld door het platform 'Vast en Zeker'. In Europees verband wordt een Europees Handboek Ladingszekering voorbereid, dat grotendeels overeenkomt met het Nederlandse Handboek Ladingszekering. Binnen enkele maanden zal het Europese Handboek worden voorgelegd aan de EU High Level Group on Road Safety, waarna na instemming publicatie van het Europese Handboek kan plaatsvinden.
Ik ben voornemens om met Focwa, carrosseriebouwers en handhavers in overleg te gaan om de mogelijkheden te onderzoeken om een certificaat te verstrekken aan carrosseriebouwers die voldoen aan de eisen van het Handboek. Op deze manier overbrug ik de periode tot het moment dat er op Europees niveau (mogelijk) typekeurings- en toelatingseisen zijn.


2. Aanpak van risicovolle voertuigconcepten
Zoals ik bij de conclusies al heb aangegeven kan een viertal voertuigconcepten worden onderscheiden. Hierbinnen bestaan 2 risicovolle (sub)groepen, namelijk de concepten die ingericht zijn voor het vervoer van 20-40-45-containers welke geen aanvullende zekering bevatten en de 'grote bakken'. Door de introductie van een certificaat voor laadsystemen die voldoen aan het Handboek Ladingszekering ga ik er vanuit dat hiermee de genoemde risicovolle voertuigconcepten aan de veiligheidseisen zullen voldoen. Daarnaast zal ik in overleg met de betrokken partijen (Focwa, branche, carrosseriebouwers) de mogelijkheden onderzoeken om deze voertuigconcepten te verbieden indien niet voldoende werking uitgaat van het certificaat.


3. Toezicht en handhaving:
Ik zal met KLPD en het Ministerie van Justitie afstemmen om handhaving te laten plaatsvinden op het juiste gebruik van de combinatie voertuig en afneembare laadbak en het bijkomende bevestigingsmaterieel. Dit sluit aan op uw aanbeveling 5 aan de Minister van Justitie om te bewerkstelligen dat een strenge handhaving plaatsvindt ten aanzien van onder andere het correcte gebruik van voertuigen waarmee afneembare laadbakken worden vervoerd.


4. Verder onderzoek naar internationale context Ik laat nader onderzoeken in hoeverre ongevallen en risico's met afneembare laadbakken een nationaal probleem is of dat andere lidstaten deze risico's ook kennen. Voor de Nederlandse inzet op de toelatings/typekeuringseisen (zie actie 1, Ladingzekering) is het relevant te weten of andere lidstaten ook deze problematiek kennen. Immers, aanscherping of wijziging van deze eisen zal via Europese regelgeving georganiseerd moeten worden.

Tot slot stelt u in aanbeveling 4 voor om de technische staat van het bevestigingsmechanisme bij de APK-keuringen te toetsen. Alhoewel ik de relevantie van de aanbeveling onderken, is het niet mogelijk de actuele sterkte van het vaste bevestigingsmechanisme tijdens de gebruiksperiode objectief te toetsen anders dan op het oog te controleren.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht over mijn acties naar aanleiding van de uitkomsten van uw onderzoeksrapport.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs